در : صفحه اول » اخبار » تیراندازی به جوان احوازی توسط مأموران نیروی انتظامی

تیراندازی به جوان احوازی توسط مأموران نیروی انتظامی

روز جمعه ۲۹ مارچ ۲۰۲۲ (مصادف با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱) حسین عساکره طبق معمول مشغول کار در دکه فلافل فروشی خود واقع در منطقه کوت الشیخ شهر محمره بود. ناگهان یک خودروی نیروی انتظامی در کنار دکه توقف می کند. مأموران از خودرو پیاده شده و سفارش فلافل می دهند. حسین سفارش آنها را آماده می کند، ولی مأموران با وقاحت و با تمسخر و بدون پرداخت مبلغی قصد سوار شدن بر خودروی خود را داشتند که با اعتراض حسین مواجه می شوند.

آنها که انتظار این اعتراض را از این شهروند ساده را نداشتند، به زبان تهدید روی می آورند که اگر بخواهی پولی از ما بگیری دیگر نمی گذاریم در اینجا کار بکنی و دکه ات را مصادره می کنیم. در مقابل حسین در مقابل این تهدیدها تسلیم نمی شود و حق خود را مطالبه می کند. او که صبح تا شب برای درآوردن لقمه نانی برای خود و خانواده اش در گرما وسرما در این دکه کار کرده است، تاب تحمل زورگویی مأموران رژیم اشغالگر ایران را نداشت. و هر چه مأموران بیشتر تهدید می کردند، او بیشتر بر حق خود اصرار می ورزید.

در نهایت مأموران برای خلاص از مخمصه اقدام با تیراندازی به سوی این جوان بی گناه کرده و او را به شدت مجروح می کنند.

نیروی انتظامی طبق رواب همیشگی برای سر هم کردن قضیه با دروغ پردازی و داستان سازی ادعا کرد که مأموران نیروی انتظامی به موتورسیکلت حسین مشکوک شدند و قصد ضبط موتور وی را داشتند که در اثر مقاومت خویشاوندان او، مجبور به تیراندازی به پای حسین می شوند.

ولی کلیپ منتشر شده از محل حادثه و صحبت های اهالی برخلاف این ادعا را ثابت میکند. علاوه بر این تصویر منتشر شده از حسین در بیمارستان نشان می دهد که تیراندازی به سمت پای وی نبوده است، بلکه تیر به جای حساسی از بدنش اصابت کرده که مستلزم بستری شدن در مرکز مراقبتهای ویژه بود. و بنا بر اخبار واصله وضع وی بسیار وخیم توصیف شده، و او هم اکنون در بیمارستان با مرگ دست وپنجه نرم می کند.

این اولین باری نیست که نیروهای انتظامی و امنیتی ایران چنین برخوردی با شهروندان احوازی را می کنند. هر ساله چندین نفر از جوانان احوازی با تیر مستقیم نیروهای انتظامی ایران کشته می شوند. و این امر گواه این است که آنها مجوز تیر مستقیم به جوانان احوازی را از مقامات بالا گرفته اند.

نگاهی گذرا به برخی از اخبار کشته شدگان توسط نیروی انتظامی نشان می دهد که جمهوری اسلامی استراتژی قتل سیستماتیک شهروندان را پیگیری میکند. تعداد زیادی را در تظاهرات به شهادت می رساند، عده ای اعدام می شوند. هزاران نفر در اثر تخریب محیط زیست و آلودگی آب و هوا و بیماری های ناشی از آن می میرند، دهها تن در اثر تصادفات به دلیل ایمن نبودن جاده ها کشته می شوند، وهزاران نفر در زندان ها بسر می برند. و خیلی ها در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی به قتل می رسند.

آنچه در زیر می آید نمونه هایی از شهروندان احوازی می باشد که در سال ۱۴۰۰ با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی ایران به قتل رسیدند. لازم به یادآوری است که در این لیست فقط نمونه هایی از قتل شهروندان عادی آورده شده است و دربرگیرنده همه آمار کشته شدگان توسط نیروهای ایران نمی باشد. همچنین قتل فعالان سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی در این لیست گنجانده نشده است. 

۴ بهمن ۱۴۰۰؛  در اثر تیراندازی مستقیم نیروی انتظامی به خودرویی که سرنشینان آن یک زن و شوهر و فرزند خردسالشان بودند، در این حادثه زن خانواده به قتل می رسد.

۲۹ بهمن ۱۴۰۰؛ جعفر شجیرات از اهالی منطقه برومی از توابع بخش غیزانیه با تیر مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.

همین سه ماه پیش بود که علی عبیات کعب (۲۷ساله) و امین دلفی (۱۹ ساله) در روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ در منطقه گوریه شعیبیه با تیر مستقیم نیروهای انتظامی کشته شدند.

۲۱ دی ماه ۱۴۰۰؛ محمد عبیداوی (۴۲ ساله) از ساکنان روستای ساریه شهر خفاجیه توسط نیروهای مرزی ایران در هور العظیم کشته شد.

در ۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ علی سواری (۲۳ ساله) از اهالی شهر خفاجیه با تیر مستقیم نیروهای لباس شخصی به قتل میرسد. علی که در خودروی دوستش مهدی سواری از منطقه پردیس شهر احواز عبور می کردند، که در اثر تیراندازی نیروهای لباس شخصی علی جان خود را از دست میدهد و مهدی نیز مجروح می گردد.

چهارم تیر ماه ۱۴۰۰؛ نیروهای امنیتی و لباس شخصی با تیر مستقیم ،کاظم حزباوی از اهالی شهر محمره را مجروح کرده وسپس وی را به کلانتری منتقل می کنند، که پس از شکنجه شدن جان خود را از دست میدهد.

یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰؛ دو خودروی نیروی انتظامی در خیابان ۲۰ آزادی منطقه حی الثوره شهر احواز پس از دستگیری عبدالله بترانی (۳۷ ساله) وانتقال وی به کلانتری اقدام به شکنجه نامبرده در مقابل دیدگان فرزند خردسالش می کنند، که در اثر شکنجه اقای بترانی جان خود را از دست میدهد. بنا بر گزارش های محل دستگیری وی بخاطر عدم پرداخت رشوه به مأموران نیروی انتظامی بود.

روز جمعه سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ حسن نصاری با اصابت سه تیر مستقیم توسط نیروهای انتظامی در شهر معشور کشته می شود.

جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ ابراهیم عطشانی (۲۰ ساله) فرزند صالح در شهر سوس با گلوله مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد. در همین حادثه مصطفی حرگانی (۲۲ ساله) فرزند کریم مجروح می شود.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز – بخش حقوق بشر

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى