در : صفحه اول » اخبار » جزئیات کشتار مردم عرب احواز به دست سپاه و مزدورانش

جزئیات کشتار مردم عرب احواز به دست سپاه و مزدورانش

درپی قطع شدن اینترنت توسط رژیم ج ا ایران و قطع کامل ارتباط قیام کنندگان احوازی با جهان خارج، فعالان احوازی از داخل احواز طی تماسهای تلفنی گزارشهایی از وخامت وضع در شهرهای احواز داده اند.

بنا به گزارشهای واصله از منابع محلی، حمله نظامی و مسلحانه نیروهای سپاه پاسداران ج ا به همراه مزدوران بسیجی لباس شخصی و مزدوران حشد الشعبی به شهرهای جراحی و کوی کوره در شهر معشور از روز دوشنبه گذشته ۱۸ نوامبر جاری شروع شده است.

صبح روز دوشنبه شهر جراحی و کوی کوره شاهد تظاهرات گسترده هزاران عرب احوازی بوده است. درپی این تظاهرات ظهر روز دوشنبه نیروهای سپاه به همراه مزدوران بسیجی و حشد الشعبی عراق به تظاهرکنندگان حمله برده و آنها را به رگبار بستند. در اثر این حمله خونین بیش از ۲۰ کودک و زن و مرد در خیابانها کشته شدند و شماری از پیکرهای قربانیان توسط نیروهای امنیتی روبوده شدند. شماری از خانواده نیز توانستند پیکرهای فرزندانشان را از میدان تیرباران خارج کرده و با خود ببرند. در این حمله بیش از ۱۵۰ تن از میان تظاهرکنندگان احوازی نیز زخمی شدند که وضع شماری از آنها وخیم گزارش شده است.

درپی این کشتار خونین شماری جوانان عرب با استفاده از کوکتل مولوتف با نیروهای سپاه درگیر شده و مانع از ورود آنها به کوی کوره شدند و بدین ترتیب توانستند مانع از خونریزی بیشتر شوند.

پس از آن سپاه تانک ها و نفربرهایش را به سوی کوی کوره به حرکت درآورده و این کوی همیشه انقلابی را به محاصره درآورد. تاکنون بیش از سه روز از محاصره کوی کوره می گذرد و نیروهای سپاه اجازه هرگونه ورود و خروج به این کوی را نمی دهند. این محاصره کامل کوی کوره در حالی صورت می گیرد که دهها مجروح در داخل این کوی نیازمند کمکهای پزشکی جهت حفظ جان خود دارند.

منابع محلی گزارش داده اند که گلوله باران نیروهای سپاه به سوی منازل مسکونی مردم عرب همچنان با شدت خیلی زیاد ادامه دارد و تک تیراندازان سپاه اجازه خروج از خانه را به هیچ کسی نمی دهند.

منابع محلی از کشته شدن شماری کودک و زن، از جمله یک زن باردار، در این حمله خونین سپاه به مردم عرب گزارش داده اند.

فعالان عرب در این مناطق اعلام کرده اند که تصاویری دلخراش در دست دارند که حمله وحشیانه سپاه و مزدورانش به مردم عرب را به خوبی نشان می دهد اما در نتیجه قطع ارتباطات قادر به ارسال این تصاویر نیستند.

منابع محلی از کوی کوره خبر داده اند که بیش از ۱۸ تانک جنگی این کوی همیشه انقلابی را به محاصره درآورده اند و با استفاده از تیربارهای سنگین به سوی مردم تیراندازی می شود. بنا بر این گزارشها هلیکوپترهای نظامی بر افراز مناطق محل تظاهرات ملت عرب پرواز کرده و بسوی مردم گاز اشک آور و گلوله گرم شلیگ کرده است.

از طرف دیگر تظاهرات مردم عرب شهر محمره در همان روز اول خود در روز یکشنبه با حمله مسلحانه سپاه و مزدورانش مواجهه شده و و بیش از ۶ تن در این شهر جان خود را از دست دادند. منابع محلی از محمره گزارش دادند که نیروهای مهاجم سپاه تظاهرکنندگان عرب را به رگبار اسلحه خودکار خود گرفته و چندین تن را کشته و دهها تن را مجروح ساختند.

در شهر احواز نیز نیروهای سپاه و مزدورانش به تجمعات چند هزار نفره منطقه کوت عبدالله احواز یورش برده و مردم را به رگبار بسته اند و شماری را کشته و دهها تن را زخمی کردند. منطقه کوت عبدالله نیز از روز اول آغاز اعتراضات تاکنون در محاصره نیروهای امنیتی است.

در آنسوی شهر احواز نیز کوی همیشه انقلابی الثوره (کوی علوی) و کوی مندلی و ملاشیه شاهد صحنه های عدیدی از تظاهرات مردم و حمله مسلحانه سپاه به تظاهرکنندگان بوده است. کوی الثوره نیز توسط انبوه نیروهای تا دندان مسلح سپاه در محاصره قرار دارد و اجازه ورود و خروج به این کوی به هیچ کسی داده نمی شود.

بنا به گزارشهای موثق تاکنون بیش از ۳۵ تن از مردم احوازی در شهرهای مختلف با آتش سلاحهای سبک و سنگین نیروهای امنیتی و نیروهای سپاه جان خود را از دست داده اند. همچنین صدها تن از مردم قیام کنند عرب احوازی مجروح شده اند.

بنا به اظهارات استاندار نیز طی روزهای گذشته ۱۵۰ تن از جوانان عرب بازداشت شده و روانه شکنجه گاههای ج ا ایران شده اند. این در حالی است که فعالان عرب شمار بازداشت شدگان را بیش از ۵۰۰ نفر گزارش کرده اند.

از طرف دیگر مسئولان امنیتی به دلیل وخامت اوضاع در اقلیم احواز و استفاده رژیم از ادات سنگین زرهی نیز تانک ها و نفربرها و تیربارهای سنگین و مستقر شدن نیروهای مسلح در خیابانهای احواز، رژیم به قطع اینترنت بسنده نکرده و ارتباطات زمینی با شهرهای بحران زده احواز را نیز تحت کنترل دارد. همچنین به گزارش وب سایتهای دولتی حتی مسابقات ورزشی متوقف شده و به تیم های ورزشی که قرار بود از خارج احواز وارد این اقلیم شود اجازه ورود به این اقلیم داده نشده است.

همچنین شبکه دوم تلویزیون ایران و دیگر شبکه های تلویزیونی رژیم با پخش تصاویر تیراندازی در مراسم فاتح خوانی ها که مربوط به سالهای گذشته است، ادعا کرده است که تظاهر کنندگان احوازی افرادی مسلح بوده اند. این در حالی است که بیش از چهاردهه است که ملت عرب احواز شیوه مسالمت آمیز را به عنوان راهکار اساسی برای احقاق حقوق ملی خود انتخاب کرده است و تیراندازی در مراسم فاتحه خوانی همراه با یزله  یک امر سنتی بوده و ارتباطی به حوادث جاری ندارد.

همچنین رسانه های نوشتاری و سمعی و بصری رژیم ادعا کرده اند که تظاهر کنندگان به زبانی غیر از زبان فارسی حرف می زنند و ایرانی نیستند. این ادعاهای میدیای جمهوری اسلامی همگی به منظور سیاهنمایی ملت عرب احواز جهت توجیه حمله مسلحانه سپاه به این تظاهرکنندگان احوازی و توجیه کشتار وسیع این مردم محسوب می شود.

فعالان احوازی در این زمینه هشدار داده اند که رژیم جمهوری اسلامی سعی دارد به این بهانه محله های عرب احوازی با سابقه طولانی مبارزاتی را کشتار کرده تا برای همیشه از دست مبارزان احوازی در امان بماند. همچنین هشدار داده اند که در چنین روزهای بحرانی، احتمال آن می رود که رژیم دهها زندانی سیاسی احوازی که سالهاست در زندانهای رژیم بسر می برند، را به عنوان مسولان حوادث جاری اعدام کند.

فعالان احوازی نیز گزارش داده اند که تظاهرکنندگان عرب درپی حمله خونین سپاه به مناطق عدیدی در اقلیم احواز، با برافراشتن پرچم سازمان ملل متحد از این سازمان خواسته اند تا هرچه سریعتر کشتار ملت عرب احواز را متوقف سازد و عاملان کشتار دست جمعی تظاهرکنندگان عرب را به سزای اعمال خود برساند.

منبع: فعالان حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى