در : صفحه اول » اخبار » خشکی مزارع کشاورزی احواز و تبدیل آنها به کانون خیزش غبار

خشکی مزارع کشاورزی احواز و تبدیل آنها به کانون خیزش غبار

خشکی مزارع کشاورزی احواز و تبدیل آنها به کانون خیزش غبار

پادماز- درپی ساخت دهها سد بر رودخانه های جاری در اقلیم احواز در اقالیم مشرف بر این اقلیم و همچنین ممنوعیت کشاورزان عرب از کشت زمینهایشان، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از زمینهای واقع در حوضه کرخه و مارون بطور کامل خشک شده و تبدیل به کانون خیزش گردوغبار شده اند.

پیشتر مسعود اسدی رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی در احواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرده بود که پدیده ریزگردها عمدتا با دو منشأ داخلی و خارجی در کشور بوجود می‌آید و در ارتباط با اقلیم احواز منشأ داخلی‌اش پررنگ‌تر است؛ چرا که در تابستان امسال در دو حوضه کرخه و مارون حدود ۳۰۰ هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت و افزایش شدید کانون گردوغبارخیز را داشته‌ایم.

وی خشک شدن این اراضی را نتیجه خشک شدن رودخانه های جاری در اقلیم احواز معرفی کرده است و اولین امر جهت مقابله با گرد وغبار را ورود آب به اقلیم احواز دانسته تا اراضی این اقلیم آبیاری شده و تبدیل به کانون گردوغبار نشوند.

کارشناسان احوازی معتقدند که سیاستهای ویرانگر دولت ایران و به حاشیه راندگی کامل ملت عرب احواز در مدیریت استانی، سبب شده اند تا منابع آبی اقلیم احواز بشکل کامل بسود استانهای مرکزی بهره برداری شود. این امر تا آنجا پیش رفته است که دولت ایران به فجایع انسانی ناشی از بحران محیط زیست در اثر سیاستهای دولتی، هیچ اهمیتی نداده و در مقابل در حال تلاش برای مخفی نگه داشتن این فجایع انسانی است.  

بخش خبر- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى