در : صفحه اول » حقوق بشر » زنگ پایان امیدواری به مرکزگراها به صدا در آمد

زنگ پایان امیدواری به مرکزگراها به صدا در آمد

همزمان با اعدام انتقام جویانه ۱۶ زندانی سیاسی بلوچ واعدام زندانیان کرد وعرب توسط دولت مرکزی ایران، موجی از نارضایتی شدید میان فعالان سیاسی و حقوق بشری ملت های غیرفارس درشبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک وتویتر به راه افتاده است.

 این امر درحالی رخ می دهد که اکثریت قریب به اتفاق اپوزیسیون مرکزگرای ایرانی توجه خود را به مسائل خرد و کم اهمیت متمرکز ساخته و از پرداختن به اعدام های بی رویه زندانیان سیاسی غیر فارس پرهیز کرده اند.

برخی از فعالان غیرفارس درفیسبوک نوشته اند، درحالی که فرزندان  ملت های غیرفارس دسته دسته اعدام می شوند مرکزگراها هنوز از زاویه امنیتی تجزیه طلبی به این فجایع می نگرند.

برخی دیگر ازفعالان غیر فارس اعلام کرده اند که دیگر نمی توان به شیوه های معمول حقوق بشری به مصاف دولت مرکزی ایران رفت و احزاب و سازمان های غیرفارس باید تغییری بنیادین درشیوه مبارزاتی خود ایجاد کنند.

آنها اعلام کرده اند که زمان تغییر اساسی دررویکرد وشیوه برخورد احزاب غیرفارس با دولت مرکزی ایران فرارسیده است.

نارضایتی گسترده میان فعالان غیرفارس ازاعدام های اخیر زمانی به اوج خود رسید که برخی تشکیلات اپوزیسیون ایرانی همپای سازمان های امنیتی رژیم عکس هایی فوتوشاپ شده (اسلحه به دست) از حبیب الله گلپری پور و شیرکو معارفی که هر دو از فعالان کرد بوده را منتشر کردند. پس از انتشار این عکس ها هر دو فعال سیاسی کرد اعدام شدند.

 اقدام مذکور نمونه ای از دهها حالت همکاری اپوزیسیون ایرانی با دولت مرکزی ایران جهت سرکوب ملت های غیرفارس محسوب می شود.

درهمین راستا شادی صدر فعال حقوق بشر و مدیر بنیاد عدالت برای ایران نیز زنگ پایان امیدواری به نتیجه بخش بودن راه های معمول حقوق بشری برای دفاع اززندانیان سیاسی غیرفارس را به صدا درآورد. او از همه فعالان دعوت کرد تا با ارائه پیشنهادات خود راه حل هایی تازه وتاثیر گذار برای مقابله با اعدام  های بی رویه زندانیان سیاسی تقدیم کنند.

بن بست فعلی در رابطه نیروهای سیاسی وحقوق بشری غیرفارس با مرکزگراهای ایرانی نقش به سزایی در باز گذاشتن دست جمهوری اسلامی برای اعدام فعالان سیاسی و فرهنگی غیر فارس دارد. این بن بست خود نتیجه دهه ها انکار وجود و انکار هویت غیرفارس ها و به تبع آن انکار دردها واعدام های آنان ازسوی مرکزگراها است.

این امر درحالی صورت می گیرد که قشر میانه رو فعالان غیرفارس دهه هاست به امید کسب همراهی اپوزیسیون مرکزگرا، به همکاری با آنها دلبسته بود، غافل از اینکه هویت اپوزیسیون ایرانی از ابتدا برای همگان روشن بود. اما برخی فعالان غیر فارس با کمال تاسف کماکان آب در هاون می کوبند!

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى