در : صفحه اول » اخبار » سرنوشت ۴ فعال عرب فلاحیه همچنان نامعلوم است

سرنوشت ۴ فعال عرب فلاحیه همچنان نامعلوم است

سرنوشت غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه، یک هفته پس از خروج از زندان کارون، در ابهام کامل قرار دارد و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام به اظهارات نماینده احواز در مجلس نسبت به زنده بودن این ۴ جوان، اطمینان ندارند.

بنا بر اطلاع”کمپین صلح فعالان در تبعید” پس از انتشار خبر رسمی اعدام زندانیان یاد شده، به خانواده ها اطلاع داده شد که هیئتی از تهران برای بازبینی پرونده و بازجویی مجدد به منطقه رفته است و محکومان را به این دلیل به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات منتقل کرده اند. فعالان حقوق بشر اما بر این عقیده هستند که این امر توجیه قانونی ندارد.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر در خصوص صحت ادعای این نماینده مجلس، در گفتگو با “کمپین صلح فعالان در تبعید” می گوید:

“فضای بسته و محدودیتهای اطلاع رسانی، اظهار نظر رسمی در خصوص سرنوشت  این چهار شهروند عرب اهل فلاحیه دشوار کرده است اما گمانه زنی ها در خصوص اعدام احتمالی این ۴ زندانی بوده، و سکوت مقامات قضایی در خصوص سرنوشت جوانان یادشده، در راستای آرام کردن افکار عمومی پس از موج اعدام های اخیر تحلیل میشود.

آقای دحیمی با اشاره به سرنوشت ۴ زندانی اهل ملاشیه به نامهای طه، عباس، عبدالرحمن حیدریان، و علی شریفی در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ که به طرز مشابهی از زندان کارون خارج و در مکان نامعلومی اعدام شدند؛ در گفتگو با این کمپین می گوید: “از سرنوشت زندانیان ملاشیه در سال ۲۰۱۲ مدتها خبری در دست نبود و نهایتا پیکرهای زندانیان اهل ملاشیه مدتها پس از خروج از زندان، در “قلعه تل ” نزدیک شهر باغ ملک  از زیر پوشش سیمانی کشف شد و احتمال قریب به یقین از سرنوشت ۴ جوان اهل فلاحیه که در هفته اخیر به طرز مشابهی مفقود شده اند نیز خبری منتشر نخواهد شد.”

وی افزود: تجربه ثابت کرده که مقامات قضائی و امنیتی بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای محکومین به اعدام، و حتی بدون اطلاع قبلی خود اعدام شدگان، احکام آنها را اجرا میکند.

 در همین رابطه آقای “سلام ساکی” وکیل یکی از زندانیان یادشده در پرسش خبرنگار “کمپین صلح فعالان در تبعید” در خصوص احتمال اجرای حکم زندانیان یادشده گفت: “چهار زندانی یاد شده، پرونده دیگری نیز در دادگاه دارند ولی اجرای حکم اعدام برای اینان  قابل اجرا بوده و نیازی به مختومه شدن پرونده دیگر ندارد. از سوی دیگر محکومان یاد شده تقاضای اعاده دادرسی  از شعبه  ۳۲ دیوان عالی کرده بودند که هنوز اعاده دادرسی تایید نشده است و موافقتی در توقف اجرای حکم به اجرای احکام نیز اعلام نکرده است.”

وی  ادامه داد: “تنها مقام عالی تر از مقام صادر کننده حکم می تواند با اعاده دادرسی موافقت یا قبولی توقف اجرای حکم را صادر کند که در این زمینه تا آنجائی که می دانم مکاتبه نشده است.

آقای ساکی افزود: “در وضعیت فعلی اجرای حکم زندانیان یاد شده، کاملا بلا مانع است.

آقای نواصری از دیگر وکلای پرونده زندانیان یادشده نیز در خصوص سرنوشت زندانیان یاد شده اظهار بی اطلاعی کرده و می گوید: ” علیرغم  مراجعه مکرر به دادگاه، اطلاعی در مورد وضعیت و سرنوشت موکلش به او نمی دهند.”

 گفتنی است غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره ، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه از شهروندان عرب  شهرستان فلاحیه،طبق حکم اولیه صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضی علی فرهادوند، در مهر ماه ۱۳۹۱ به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الأرض، محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند که حکم اعدام آنها در تاریخ ٢۵ بهمن ماه ١٣٩١ در شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رضا فرج الهی تایید شد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى