در : صفحه اول » حقوق بشر » صدور حکم ۱۲۰ سال زندان برای هشت فعال عرب احوازی

صدور حکم ۱۲۰ سال زندان برای هشت فعال عرب احوازی

Ahmad

به گزارش منابع حقوق بشر از احواز، شعبه اول دادگاه انقلاب دسبول (دزفول) شماری از جوانان عرب که در دی ماه ۱۳۹۰ در سوسه( شوش) دستگیر شده بودند، را به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الارض واقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با گروه های سیاسی خارج از کشور رابه حبس همراه با تبعید محکوم کرد. این جوانان که ماه ها در بازداشتگاه های مخوف اطلاعات تحت شکنجه شدید روحی و فیزیکی قرار گرفته بودند حکم شان از سوی قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب دسبول معروف به “اندی” صادر شد.  سه تن ازاین جوانان با نام های احمد دبات ، سجادت بیت عبدالله و ماهر کعبی تحت شکنجه شدید در فیلم ساخته و پرداخته وزارت اطلاعات در کانال ” پرس تی وی” مجبور به اعتراف به عضویت در گروهی مسلحانه شده اند.

جوانان عرب پس از ماه ها بلاتکلیفی و تحمل انواع شکنجه ها وآزار واذیت از سوی نیروهای اطلاعات، اخیراً احکام ٨ تن از آنها به شرح زیر صادر شده است:

۱- احمد دبات فرزند علیوی ٢٠ سال زندان و تبعید به شهر رشت
احمد دبات فرزند علیوی دبات جوان عرب اهل شوش است. وی متاهل ودارای یک فرزند دختر است. احمد از دوران دبیرستان به فعالیت فرهنگی و شعر وادب عربی شدیدا علاقه مند است. وی همانند دیگر جوانان عرب هر فرصتی را غنیمت می شمرد تا گرایش ها و عقایدش را از طریق شعر علنی سازد و به دیگران عرضه نماید تا در راه روشنی جامعه اش قدمی برداشته باشد. احمد دبات در سال ۲۰۰۹ در سن ۱۸ سالگی توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد ودر مدت بازداشت چند ماهه اش به شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وی از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شده وشماری از دندانهایش شکسته وناخنهای انگشتان دست و پایش از بیخ کنده شده است.

۲- ماهر کعبی ( زغیبی) فرزند رحیم، ١٠ سال زندان و تبعید
۳- علی کنانی( جع جع)، ٢٠ سال زندان و تبعید به شهر ساری
۴- سجاد بیت عبدالله، ۱۵ سال زندان و تبعید به شهر گرگان
۵- جعفر کعبی از روستای بیت علاوی شهر سوسه، ۱۵ سال زندان و تبعید به یزد
۶- یوسف خسرجی، ١٠ سال زندان و تبعید به شیراز
۷- احمد کعبی (زغیبی) فرزند رحیم، ۱۵ سال تبعید به کرمان
۸- عباس صگوری ٣۴ ساله ، ۱۵ سال تبعید به همدان

شایان ذکر است که دستگیری این عده همراه با بازداشت ده ها تن از فعالان عرب در شهرهای سوسه، حمیدیه و احواز در پی حوادث قبل از انتخابات مجلس شوراى اسلامی سال ١٣٩٠ بوده است. بازداشت های شهر سوسه درپی یزله و پایکوبی جوانان عرب و سرایاندن شعارهای ملی عربی در روز اربعین حسینی و همچنین درپی دیوار نویسی توسط عده‌ای از جوانان عرب و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس دولت اشغالگر ودعوت به انقلاب علیه دولت مرکزی ایران، صورت گرفته بود.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى