در : صفحه اول » اخبار » قتلهای ناموسی همچنان قربانی می گیرند

قتلهای ناموسی همچنان قربانی می گیرند

قتلهای ناموسی همچنان قربانی می گیرند

بنا به گزارشهای رسیده از شهر احواز، در روزهای اخیر دو زن عرب احوازی با انگیزه های ناموسی توسط نزدیکانشان بقتل رسیده اند. به دلیل حساسیتهای اجتماعی، منبع محلی از دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

قتلهای ناموسی به قتل زنان یا دختران یک خانواده به دست مردان خویشاوندشان گفته می شود که به دلایلی همچون روابط نامشروع ، تجاوز جنسی به آنان، طلاق گرفتن و حتی گاهی به دلیل رد ازدواجهای اجباری فامیلی توسط زنان، صورت می گیرد. علت قتل‌های ناموسی غالبا لکه دار شدن شرافت خانواده از طرف زنان، عنوان می‌شود.

قتلهای ناموسی که خود پدیده اجتماعی خطرناکی در احواز بشمار می آیند همواره از سوی رسانه های مرکزگرا مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر رژیم حاکم این رسانه ها نیز همواره سعی داشته اند تا این قتلها را به جنبش هویت طلبی ملت عرب احواز گره زنند.

در این زمینه تحقیقات جامعه شناسی نشان می دهد که اینگونه قتلها در مناطقی رخ می دهد که وضعیت اجتماعی – اقتصادی مردم بشدت پایین است و مردم در فقر اقتصادی و فرهنگی بسر می برند.

در زمینه میزان قتلهای ناموسی در اقلیم احواز، براساس اظهارات مسئولان انتظامی و مسئولان قضایی در این اقلیم، سال ۸۴ شمسی ۳۵ درصد کل قتلها ناموسی بوده و سال ۸۷ شمسی ۴۸ درصد و سال ۸۸ شمسی ۲۴٫۵ درصد کل قتلها، قتلهای ناموسی بوده اند. همچنین از۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶، تعداد ۱۷۵ قتل ناموسی در اقلیم احواز رخ داده است. رئیس کل دادگستری اقلیم احواز نیز در دوم خرداد ۱۳۸۳ شمسی از کاهش آمار قتل‏های ناموسی به ۱۳ مورد در کل اقلیم خبر داده بود.

بر اساس گزارش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، تنها در سال ۱۳۸۸ در شهر احواز ۱۵ زن قربانی قتل ناموسی شدند. بر اساس همین گزارش، در سال ۱۳۹۰ در کل ایران ۳۴۰ زن قربانی قتل ناموسی شدند.

هادی مصطفایی گفت در سال ۱۳۹۰ از مجموع قتل‌های صورت گرفته، در «حدود ۳۳ درصد» آن‌ها، میان قاتل و مقتول نسبت خانوادگی وجود داشته و افزوده است: «قتل زن توسط شوهر سهم بیشتری نسبت به سایر موارد دارد.»معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا خاطر نشان کرده که در سال ۱۳۹۰، «۱۵ درصد» قتل‌های صورت گرفته در ایران با انگیزه «ناموسی» ‌ بوده است.

سالیانه ۵ هزار زن در سطح جهان قربانی قتل‌های ناموسی می‌شوند.

———————————————————–

بخش حقوق بشر جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى