در : صفحه اول » سیاسی » متن سخنرانی هیفاء اسدی در کنفرانس استنفورد

متن سخنرانی هیفاء اسدی در کنفرانس استنفورد

متن سخنرانی هیفاء اسدی فعال فمنیست احوازی در کنفرانس دانشگاه استنفورد آمریکا، که امروز شنبه ۲۵ ام مارس ۲۰۲۳ برگزار شد.

سخنان هیفاء اسدی:

حاکمیت مرکزگرا در قالب نظام های پادشاهی و اسلامی قرنی طولانی و مملو از تبعیض نژادی-اثنیکی را برای مردم اقالیم غیرفارس رقم زد. نژادپرستی و تبعیض های ساختاری، ممنوعیت زبان و فرهنگ ملت ها، تغییر نام شهرها و روستاها وممنوعیت انتخاب نام برای انسانها، مصادره زمین ها وکوچ اجباری صدها هزار عرب از احواز، تغییر بافت جمعیتی به منظور نابودی هویت تاریخی احواز، خشکاندن رودخانه ها و تالابها و نابودی محیط زیست و تهدید سلامت نسل های فعلی و آتی، زندانهای مملو و چوبه های داری که جان عزیزان ما را میگیردچرخه ای ممتد و بی پایان از ستمگری هایی است که نظامهای حاکمیت متمرکز بر سر ملت عرب آورده اند. انسانهایی که تنها به دلیل هویت متفاوتشان صدسال است که متهم قلمداد شده اند.
‏در این چرخه ستم، حال و روز زن عرب چندین بار بدتراست. زن عرب در عین این که ستم نژادی-اثنیکی را به شکل روزمره تجربه میکند قربانی مردسالاری روزمره و ساختارهای قدرت مبتنی بر جنسیت نیز هست. ستم نژادی اثنیکی که مرد و زن عرب را به شکل ساختارمند به حاشیه می کشاند، با ستم مردسالاری دست در دست میشود و زن عرب را در کنج خانه و در محرومیت کامل از دسترسی به منابع توانمندسازی نگه می دارد.
اینبار جز با از ریشه کندن این ساختار ستم و تبعیض نژادی/جنسیتی حاکمیت متمرکز و اعتراف به چندملتی بودن ایران (multi nation)امیدی به تغییر وضع موجود نداریم. برچیدن نظام فعلی مبتنی بر برتری فرهنگی نژادی یک گروه و رسیدن به برابری انسانها واعتراف به تکثر و پذیرش تفاوتها در انسانها و برابری همه آنها فارغ از جنسیت، نژاد، ملت، دین، تعلق ملی/فرهنگی/زبان/جنسی/جنسیتی/تفاوت در توانمندی، رنگ پوست و هرگونه تفاوتهای دیگر، اعتراف به حقوق برابر ملت ها و در یک کلام اعتراف به حق تعیین سرنوشت همه ملت ها در ایران رویکرد ما از آینده پسا جمهوری اسلامی را شکل می دهد.
تمرکز قدرت عامل اصلی به حاشیه راندن گروه های فرودست در ایران است و این مردمان به حاشیه رانده شده فقط وقتی در رقم زدن سرنوشت خود سهیم خواهند بود که تمرکز قدرت و گفتمان و ابزارهایی که تداوم و بازتولید این ساختار استعماری را ممکن می سازد برچیده شود.اگر قدرت در چارچوب نظامی فدرال که بر اساس محقق شدن حق تعیین سرنوشت و تضمین این حق برای همه ملت هاست، تقسیم نشود  این چرخه استعمار و استثمار ادامه خواهد یافت.
‏نظام سیاسی آینده ایران باید بر مبنای اجماع ملت ها و گروه های به حاشیه رانده شده طی پروسه ای آزاد و شفاف طراحی شود ودر این فرایند رای اکثریت نمیتواند ناقض حق و رای ملتها واقلیتها باشد. در حال حاضر جریانهای سیاسی اصلی و رسانه های وابسته شان با رویکرد انحصارگرایانه و تمامیت خواه، درتعارض با حق انسانها در انتخاب آزادانه سرنوشت خویش و مبلغ تک صدایی هستند و بازتابنده واقعیت متکثر ایران نیستند.حق حاکمیت ملت ها بر سرزمینهای خود در چارچوب یک ساختارغیرمتمرکز و دموکراتیک تنها تضمین کننده برخورداری از حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای همه گروه های سرکوب شده ملی-اثنیکی/اعتقادی/جنسی/جنسیتی و …است.
‏این ساختارغیرمتمرکز باید براساس معیارهای جهانی ومطابق با مواثیق حقوق بشر سازمان ملل و متناسب با خواسته ها و مطالبات گروه های تحت سرکوب طراحی شود. در این راستا تصریح اصل حق تعیین سرنوشت برای تمام ملل جعرافیای سیاسی ایران به عنوان ضمانت اجرائی لازم است بطورى که این اعتراف ضامن تمام حقوق آنها بوده و در آینده راه تعرض به حقوق آنها بسته شود. در این راستا هیچ گروهی با اتکا به قدرتی که دارد و یا به ارث برده است حق تعرض به حقوق دیگران را ندارد. در غیر این صورت وارثان قدرت با به حاشیه راندن ستمدیگان صد سال اخیر، انقلاب جاری را بسوی بازتولید ساختار فاسد موجود سوق خواهند داد.

پایان دادن به سیاستهای استعماری غارت منابع طبیعی بویژه سیاستهای سدسازی و تونل سازی جهت انتقال آب رودها که منجر به نابودی محیط زیست اقلیم احواز شده است،همچنین بازگرداندن تمام زمین های مصادره شده مردم عرب وهموار کردن زمینه بازگشت هزاران احوازی که مجبور به کوچ اجباری شده اند، آزادی تمامی زندانیان سیاسی، عقیدتی و فرهنگی ملت عرب و تشکیل دادگاه های مستقل جهت دادخواهی برای قربانیان تمامی جنایت هایی که طی چند دهه گذشته علیه مردم عرب اتفاق افتاده است، ‏همه این موارد در صورت مطرح شدن در رسانه های مین استریم، و حمایت از تکثر و تریبون دادن به همه ملت هاو اعتماد سازی جهت بنای یک توافق جمعی برای  آینده ایران  فرصت ها را برای همه گیر کردن جنبش جاری و پیروزی آن افزایش می دهد.

‏به امید روزی که همه انسانها در ایران برابر شوند!

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى