در : صفحه اول » اخبار » مرکز نشینان برای مصادره بیش از یک میلیارد مترمکعب آب کارون، بر روحانی فشار می آورند

مرکز نشینان برای مصادره بیش از یک میلیارد مترمکعب آب کارون، بر روحانی فشار می آورند

cheshmehlanganتونل چشمه لنگان سالانه ۲۵۵ میلیون مترمکعب از سرچمشه کارون به زاینده رود منتقل می کند

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در پارلمان ایران اعلام کرد که مجمع نمایندگان استان اصفهان در روزهای آینده با معاول اول رئیس جمهور در ارتباط با بررسی وضعیت زاینده‌رود دیدار می کنند. این نمایندگان قرار است ازروحانی بخواهند تا با اجرای طرح بهشت آباد جهت انتقال سالانه یک میلیارد وصد میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های کارون در چهارمحال وبختیاری موافقت بعمل آورد.

طرح بهشت‌آباد برای انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان شامل طرح بزرگ احداث تونل ۶۵ کیلومتری است که با ظرفیت سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به فلات مرکزی ایران منتقل می‌کند. طرح بهشت‌آباد در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در میان مخالفت کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی اقلیم احواز وچهار محال و بختیاری، در آستانه استیضاح نامجو وزیر نیرو و با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد. وزارت نیرو دردولت احمدی نژاد اعلام کرده بود که در هفته دولت سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود. این در حالی بود که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور در تیر ماه سال جاری به این طرح اشکالات فراوانی گرفتند و آن را تایید نکردند. با اجرای طرح بهشت‌آباد آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تامین می‌شود این در حالی است که بسیاری از مناطق احواز از کم آبی رنج می‌برند. این طرح بدون مطالعه همه جانبه مصوب شده، تنها کار کارشناسی آن برشمردن منافع طرح برای استان اصفهان است و به مصارف حوزه‌های پایین دست توجهی نشده‌است. همچنین در پی اعلام خبر کلنگ‌زنی طرح انتقال آب بهشت‌آباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز در مجلس تحصن کردند. هر چند مردم اقلیم احواز انتظار داشتند که نمایندگان آنها در مجلس هم به جمع نمایندگان چهار محال و بختیاری بپیوندند، اما نمایندگان این اقلیم در اعتراض به این طرح تهدید به استعفای دسته جمعی را مطرح کردند و بهشت‌آباد به صورت موقت، تا بررسی مجدد متوقف شد.

همزمان با روی کارآمدن دولت روحانی نمایندگان استان اصفهان ویزد وکرمان سعی دارند تا به واسطه نفوذ خود دردولت این طرح را به اجرا گذارند. علی ایرانپور اظهار داشته است که تاکنون صبحت هایی با رئیس جمهور ووزیر نیرو داشته اند اما هنوز تاریخ دیدار با رئیس جمهور اعلام نشده است.

kohrangتونل کوهرنگ سالانه ۲۵۵ میلیون مترمکعب از سرچمشه کارون به زاینده رود منتقل می کند

شایان ذکر است که استان اصفهان تاکنون با احداث هفت سد وتونل برسرشاخه های رودخانه کارون درچهارمحال وبختیاری موفق شده است بیش ازیک میلیارد وصد میلیون آب را به فلات مرکزی ایران منتقل کند. مسئولان استان های مرکزی ایران با اعتماد به مرکزگرایی دولت مرکزی وبا استفاده ابزاری ازاتهام تجزیه طلبی وفشاروارد آوردن بر مسئولان اقلیم احواز توانسته اند درراستای سیاست های دولت مرکزی و سکوت مسئولان غیرعرب اقلیم احواز میزان سرسام آوری از آب های رودخانه کارون را به سود مرکز نشینان فلات فارس مصادره کند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى