در : صفحه اول » اخبار » میراث فرهنگی جمهوری اسلامی مجوز تخریب کاخ حمیدیه را صادر کرد!

میراث فرهنگی جمهوری اسلامی مجوز تخریب کاخ حمیدیه را صادر کرد!

کاخ حمیدیه

پس از شکایت های مستمر دوستداران میراث فرهنگی به مراجع مختلف در اقلیم احواز به منظور ممانعت از تخریب کاخ حمیدیه، سر انجام روز دوشنبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۲ دادگاه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل جلسه داد. متهمان پرونده از جمله اداره آب حمیدیه، شهرداری این شهر و دیگران از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کردند!

از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی که متولی و مسئول حمایت از آثار تاریخی است طی درخواستی از دفتر ثبت آثار تاریخی خواستار حذف کاخ حمیدیه از لیست آثار تاریخی شده است!

افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری اقلیم با این درخواست عملا مقدمات تخریب این اثر تاریخی منطقه که سالها قبل به ثبت رسیده را صادر کرد.

کاخ تاریخی حمیدیه، عمارت یکی از فرزندان شیخ خزعل و محل پذیرایی از مهمانان بوده است.  این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده و طبقه زیر زمینی که به دلیل استفاده از مصالحی که در بنا استفاده می‌شده در طول تابستان هوای مطبوع و خاصی دارد. این طبقه نیز مستقیما به تونل های زیر زمینی متصل می شود. طبقه همکف این کاخ، متاسفانه حدوداً طی ده سال اخیر سقف آن تخریب شده است.

عمارت حمیدیه  روی یک تپه ساخته شده و در یک باغ شش هکتاری قرار دارد. طی سالهای گذشته بسیاری از درختان  قدیمی و تنومند باغ عمارت حمیدیه به دست کارمندان اداره آب ، شهرداری و …. بریده شده اند. بخش های مختلف  این بنای تاریخی در سالیان گذشته نیز شبانه مورد تعرض و تخریب واقع شده اند.

عمارت تاریخی حمیدیه از لحاظ قدمت به دوره ی شیخ خزعل باز می گردد و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به شماره ۳۹۸۰ثبت شد.

دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی معتقدند که آثار تاریخی اقلیم احواز طی سالهای گذشته متعمدانه مورد تخریب قرار گرفته اند. در سال ۱۳۸۹ شمسی  قصر  شیخ خزعل در منطقه محمره که در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۸۴۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده بود شبانه به وسیله بلدوزرهای سپاه پاسداران با خاک یکسان شد.

عمارت سرای عجم در مرکز اقلیم نیر هم اکنون با خطر تخریب مواجه است. این عمارت که قبل از این در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ ثبت ملی شده بود به تازگی از فهرست آثار ملی خارج و در آستانه تخریب متعمدانه قرار دارد.

دوستداران میراث فرهنگی در اقلیم احواز معتقدند که در پشت پرده تخریب آثار تاریخی مناطق عرب نشین یک اراده سیاسی وجود دارد که خواهان محو هویت مردم عرب است.

تخریب قصر شیخ خزعل در محمره، تقاضای خروج کاخ حمیدیه و سرای عجم از فهرست آثار تاریخی، با همکاری و تبانی برخی افراد پشت پرده صورت می گیرد و یک دسیسه چینی بر ضد هویت تاریخی مردم عرب منطقه به شمار می رود.

: پادماز

عکس : نمایی از کاخ رو به تخریب حمیدیه.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى