در : صفحه اول » اخبار » نگرانی از تایید حکم اعدام دو زندانی عرب احوازی

نگرانی از تایید حکم اعدام دو زندانی عرب احوازی

نگرانی از تایید حکم اعدام دو زندانی عرب احوازی

بر اساس گزارش‌های رسیده به «عدالت برای ایران»٬ منابع غیررسمی  در دادگاه انقلاب احواز از تایید حکم اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی٬‌ دو زندانی سیاسی عرب احوازی در دیوان عالی کشور خبر داده‌اند.

این در حالی است که تلاش خانواده و وکیل این دو زندانی برای کسب اطلاع از وضعیت پرونده و سلامت این دو زندانی تا کنون بی‌نتیجه مانده و مقامات رسمی قضایی و امنیتی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر به عدالت برای ایران گفت که حکم به صورت رسمی به وکیل و خانواده زندانیان ابلاغ نشده است، اما منابع مطلع در دادگاه انقلاب احواز  روز ۱۱ اردیبهشت ماه جاری به خانواده این دو زندانی گفته‌اند که دیوان عالی کشور حکم اعدام آنها را تایید کرده است.

 این فعال حقوق بشر با بیان اینکه پیش از این برخی زندانیان عرب بدون ابلاغ تایید حکم در دیوان اعدام شده‌اند، نسبت به وضعیت علی چبیشاط و سید خالد موسوی ابراز نگرانی کرد.

با گذشت  بیش از ۴۰ روز از انتقال علی چبیشاط و سید خالد موسوی٬‌دو زندانی سیاسی عرب احوازی به مکانی نامعلوم٬ هیچ گونه اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

عباس ترابی٬ وکیل این دو زندانی محکوم اعدام٬‌ روز پنج‌شنبه٬ چهارم اردیبهشت ماه جاری به خانواده‌ آنها گفته است که هفته گذشته به دادگاه انقلاب احواز مراجعه کرده و خواستار دیدار با موکلانش یا کسب اطلاع از وضعیت آنها شد٬‌اما پاسخی به او داده نشده است.

 درخواست وی برای اطلاع از وضعیت حکم صادر از دیوان عالی کشور نیز بی‌پاسخ مانده است. وکیل این دو زندانی می‌گوید تنها خبری که به او داده شده این است که پرونده به تهران فرستاده شده و احتمالا در دیوان عالی کشور است. مراجعه پسر علی چبیشاط  در هفته گذشته به دیوان عدالت اداری در تهران  نیز بی‌نتیجه بود و هیچ اطلاعی از وضعیت این دو زندانی به او داده نشد.

علی چبیشاط و سید خالد موسوی، ۲۷ اسفند ماه سال گذشته از زندان فجر دزفول به مکان نامعلومی منتقل شده اند. بر اساس اطلاعات تایید نشده احتمال دارد که این دو زندانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز باشند.

تنها اطلاع‌رسانی مسوولان امنیتی و قضایی در رابطه با این پرونده در برگه پرینت شده‌ای است که  هفته گذشته از سوی دادگاه انقلاب احواز به وکیل این دو زندانی داده شده است. در این برگه بدون سربرگ و امضا آمده است: «علی چه بیشاط و سید خالد موسوی به موجب دادنامه شماره ٩١٠٩٩٨۶١١٩٩٠١٢٢١ شعبه ۴ دادگاه انقلاب احواز به اعدام محکوم شدند.»

علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی ۲۰ آبان ۱۳۹۱ در روستای  کعب خلف مسلم از توابع شهرستان سوسا/شوش در اقلیم احواز٬ بازداشت شدند. آنها به مدت هفت ماه بدون دسترسی به وکیل و اعضای خانواده‌شان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز حبس بودند.

طی مدت حبس غیرقانونی این سه تن در سلول‌های انفرادی٬ مقامات امنیتی آنها را به منظور اعتراف برای دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱ در معرض شکنجه‌های شدید  قرار دادند.به غیر از این اعترافات اجباری، شواهد دیگری بر دست داشتن این افراد در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل وجود ندارد.

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ سید محمد باقر موسوی٬ قاضی شعبه دوم دادگاه انقلاب احواز٬ این سه مرد را به «محاربه» محکوم کرد. بر اساس این حکم علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام و سلمان چایانی به ۲۵ سال حبس (که باید به صورت تبعید در شهر یزد س‍‍پری شود) محکوم شدند.

سازمان عدالت برای ایران آذر ۱۳۹۲ طی یک درخواست فوری خطاب به شماری از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، خواهان رسیدگی به شکنجه سه فعال فرهنگی عرب احوازی در ایران شد و هشدار داد که در پی محاکمه ناعادلانه این سه تن در دادگاه انقلاب احواز، خطر اعدام به صورت جدی آنها را تهدید می‌کند.

این درخواست در پی پخش اعترافات اجباری این سه تن، از پرس تی وی، شبکه تلوزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. براساس قوانین سازمان ملل، گزارشگران ویژه  سازمان ملل موظف هستند که در پی دریافت این شکایت‌نامه، با ارسال این اطلاعات به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از او درباره این پرونده توضیح بخواهند.

 

به نقل از: عدالت برای ایران،  اسامی تحمیلی شهرها و اقلیم احواز توسط پادماز تصحیح شد.

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى