در : صفحه اول » اخبار » وخامت وضعیت جسمانی زندانی عرب، علی چبیشات

وخامت وضعیت جسمانی زندانی عرب، علی چبیشات

ali

به گزارش فعالان حقوق بشر از احواز، وضعیت جسمانی علی چبیشات(کعبی) زندانی عرب در روزهای اخیر رو به وخامت نهاده است. علی چبیشات (کعبی) ۴۶ ساله ساکن روستای کعب خلف مسلم تابع شهر شوش که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ به همراه دو تن از فرزندان خود حسین ٢٨ ساله و صلاح الدین  ٢٢ ساله و چندین نفر از اهالی روستایش حبیب سیلاوه و سید یاسین موسوی و سلمان جایان و محمد جایان به اتهام فعالیتهای سیاسی – فرهنگی و مذهبی  توسط نیروهای اداره اطلاعات دستگیر شده بود. بنا به گفته فعالان محلی، علی چبیشات به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده اند. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد.

علی چبیشات با وجود گذراندن ٨ ماه در سلول انفرادی اطلاعات و تحمل انواع آزار و اذیت ها، شکنجه های جسمی و فشارهای روحی و روانی اما تا کنون حتی اجازه گرفتن وکیل را نیافته است. فعالین حقوق بشر بیم آن دارند که نیروهای أمنیتی به شیوه اعتراف گیری از شماری از فعالان عرب که مجبور به برزبان آوردن اعترافاتی دروغین در کانال ” پرس تی وی ” شده بودند، قصد گرفتن اعترافات دروغین و ساخته وپرداخته از علی چبیشات را دارند.

 

خانواده چبیشات  إز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر و تمامی مجامع حقوق بشر تقاضای کمک کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت بسیار وخیم علی چبیشات و روشن شدن سرنوشت وی و همراهانش شده اند.

 

بنابراین این گزارش مقامات قضائی و مسؤلین جمهوری اسلامی قوانین بین المللی  و حتى قوانین آئین دادرسی  خود زیرپا نهاده اند. ماده ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی مصونیت جانی زندانی را به جز در موارد تعیین شده توسط قانون (به عنوان مثال پس از صدور حکم اعدام) تضمین کرده است. همچنین در اصل ٣٨ آن صراحتا بیان شده است هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ‌ممنوع است‌، اجبار شخص به شهادت‌، اقرار یا سوگند مجاز نیست‌ و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است‌ و متخلفین از این اصل مجازات می شوند. ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که جمهوری اسلامی از امضا کنندگان آن است، مانع شکنجه است و امضا کنندگان را ملزم می کند که به آن پایبند باشند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى