در : صفحه اول » اخبار » پخش اعترافات اجباری زندانیان عرب شهر سوس درپرس تی وی

پخش اعترافات اجباری زندانیان عرب شهر سوس درپرس تی وی

susiana

پادماز: روز یکشنبه هفدهم نوامبر ۲۰۱۳ پرس تی وی رسانه انگلیسی زبان دولت مرکزی ایران دراقدامی کاملا مخالف باحقوق اولیه متهمان، اعترافات اجباری زندانیان عرب شهر سوس راپخش کرد. سید خالد موسوی، علی چبیشاط و سلمان چایان سه زندانی اهل سوس هستند که ماهها تحت شکنجه شدید اداره اطلاعات مجبور به تن دادن به اعترافات اجباری شده اند.

پرس تی وی دراقدامی کاملا مخالف با اصول کاررسانه ای اقدام به کارگردانی اعترافات اجباری زندانیان عرب کرده وسعی درتوجیه گری اقدام جمهوری اسلامی به منظور اعدام این سه عرب محکوم به اعدام داشته است.

بنا به اعترافات پخش شده یکی از لوله های منفجر شده از زمین کشاورزی متهم می گذرد و این غیر قابل قبول است که کسی زحمت یک سال خود و ثمره زمین کشاورزی اش را از بین ببرد.

همچنین ربط دادن این قضیه با انفجار بأنک سامان در اهواز و انفجارهای دیگر که در اثر آن ده ها نفر اعدام شدند، اقدامی غیرواقعی محسوب می شود. با این ربط دادن در واقع نیروهای اطلاعاتی می خواهند وانمود کنند که این اشخاص تروریست هستند در صورتی که این أفراد کسی را نکشتند و حکم اعدام و اتهام محاربه بر این أشخاص صدق نمی کند، اما مقامات قضائی در نظر دارند این أفراد را با تشکیلاتی درخارج از کشور ربط دهند و آنها را اعدام کند. گروه هایی که مسئولیت انفجارهای مذکور را برعهده گرفته اند چند عملیات را درزمانی که بازداشت شدگان شهر سوس درزندان بودند، انجام داده اند.

زیر فشار صحبت کردن متهمان و اعتراف آنها نمایان است و طبق گزارش منابع داخلی این أشخاص أصلا به دادگاه انقلاب اهواز برده نشدند بلکه در إداره اطلاعات اهواز محاکمه شدند. برای ضبط این برنامه به دلیل شکنجه شدید این اشخاص چندین بار به بیمارستان فاطمه زهرا منتقل شده بودند. این زندانیان عرب جهت امتناع از اعتراف و ضبط برنامه چندین روز اعتصاب غذا کردند که بعداً با تهدید آنها و خانواده هایشان ازسوی اطلاعات، پرس تی وی موفق به ضبط این برنامه شد.

این عمل غیر قانونی پرس تی وی که برخلاف تمام مبانی فعالیت رسانه ای است باعث شد که عزت الله ضرغامی رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ایران در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گیرد و همچنین در ماه مارس ۲۰۱۳ نام‌های محمد سرافراز، رئیس پرس تی وی، و حمیدرضا عمادی، رئیس اتاق خبر این شبکه تلویزیونی برون‌مرزی جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا قرار گیرد. کانال پرس تی وی وبه یژه رئیس آن به دلیل همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و أخذ ” اعترافات تلویزیونی ” بازداشت شدگان قبل از محاکمه، متهم هستند و این عمل آنها بر خلاف قوانین میدیا است. چند روز پیش ایران سعی کرد این أفراد و پرس تی وی را از تحریم خارج کند اما به نتیجه ای نرسیده است. این اقدام جمهوری اسلامی درحالی صورت میگیرد که پرس تی وی همچنان به نقض حقوق بازداشت شدگان شدگان اصرار می ورزد.

پیشتر پرس تی وی نیز چندین بار اعترافات اجباری زندانیان سیاسی عرب دیگری را پخش کرده است. این زندانیان تنها ساعاتی پس ازپخش اعترافات آنها ازپرس تی وی ویا شبکه محلی استان اعدام شدند.

معلومات قبلی درباره فعالان عرب شهرستان سوس:

مشخصات أفراد ذکر شده بشرح زیر است:

١- علی چبیشاط ( کعبی) فرزند حبیب متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۶ ساکن روستای کعب خلف مسلم تابع شهر سوس که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شد وی شاعر معروف شهر سوس میباشد. دستگیری وی در مراسم فاتحه خوانی مادرش بود، نیروهای اطلاعاتی بدون هیچ حکمی او را همراه دو فرزندش بنام های حسین چبیشاط ۲۹ ساله و صلاح الدین چبیشاط ٢٢ ساله به بازداشتگاه اطلاعات بردند. علی چبیشاط به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در همان روزهای اولیه در مقابل چشمانش شکنجه شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندین بار به علت وخامت وضعیت وی به بیمارستان منتقل شده است.

٢- سید خالد موسوی فرزند سید سعدون ، ٣۴ ساله متأهل که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢- دستگیر شد.

٣-سلمان چایان ٣٢ ساله فرزند مشحوت ، متأهل دارای یک فرزند ، در ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شده بود. این فعال فرهنگی بدلیل فعالیت هایش دو بار دستگیر و ٢ سال حبس داشت. در تاریخ ٢٧/٧/٢٠١٣ وضعیت سلمان وخیم شده و او را به بیمارستان فاطمه زهراء منتقل می کنند.

این سه زندانی اهل شهرستان سوس، در بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز بودند و در تاریخ ۱۰ جولای ٢٠١٣ در اعتراض به فشارها و شکنجه های شدید دست به اعتصاب غذا زده بودند.

این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب سوس (جوانان سوس) هستند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر سوس دستگیر شده اند. اتهامی که به شدت توسط این زندانیان رد شده است.

پرس تی وی پیش از برگزاری دادگاه و پیش از هر گونه بررسی اتهامات متهمین در دادگاه اقدام به پخش تیتراژی از اعترافات متهمین کرده بود.

شعبه دو دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی درسپتامبر ۲۰۱۳ حکم اعدام علی چبیشاط وسیدیاسین موسوی را صادر کرد. دادگاه این دو نفر به همراه یکی دیگر از هم پرونده شان تنها با حضور وکیل تسخیری اجراء شده بود و محکومان فرصتی برای دفاع از خود نداشتند. سلمان چایان به ۲۵ سال حبس در تبعید در شهر یزد محکوم شد.

در روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۱۳ کانال ” پرس تی وی وی پیش از برگزاری دادگاه و قبل از بررسی اتهامات متهمین در دادگاه، اقدام به پخش تیتراژی از اعترافات متهمین کرده و آنها را به تروریست بودن و انفجار لوله گاز سوس متهم کرده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى