در : صفحه اول » اخبار » بحران “ناامنی غذایی” و “کم خونی” در احواز

بحران “ناامنی غذایی” و “کم خونی” در احواز

253697_809یک مقام وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرده است که اقلیم های احواز و بلوچستان با “سوء تغذیه و ناامنی غذایی” مواجه هستند. مناطق هرمزگان ، برخی مناطق بلوچ نشین کرمان و مناطقی در کهگیلویه و بویر احمد نیز با سو تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.

سوء تغذیه در اثر کمبود مواد غذایی و یا مصرف مواد غذایی غیر سالم بروز می کند و معمولا علائم و نشانه های آن به صورت کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری ظاهر می شوند.

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان به خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا گفته که مطالعات و بررسی ها نشان می دهد “کمبود ریزمغذی ها، آهن، انواع ویتامین به ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش آموزان و زنان باردار این مناطق رو به افزایش است.”

بااین حال گزارشها نشان می دهد که شاخص کم وزنی در برخی مناطق همچنان بالاست، چنانکه در هرمزگان شاخص کم وزنی ۱۲درصد و در بلوچستان ۱۲.۹درصد است. این مقام وزارت بهداست شاخص کم وزنی و کوتاه قدی ناشی از عدم رشد در اقلیم احواز را بیان نکرد.

به گفته خانم عبداللهی، میانگین کوتاهی قد در احواز و مناطق یاد شده بیش از دو برابر شاخص آن در تمام مناطق ایران است.

شاخص کشوری کوتاه قدی شش درصد است، اما به عنوان نمونه کوتاه قدی در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۱درصدی یعنی بیش از سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد دو برایر یعنی حدود ۱۲درصد و در هرمزگان ۱۱درصد است.

کم خونی و کمبود ویتامین در کودکان

خانم عبداللهی گفته است: “در ۱۰سال گذشته بیش از ۴۰درصد کودکان و دانش آموزان کشور با مشکل کم خونی و کمبود انواع ویتامین ها مواجه بودند و اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته ولی در برخی شاخص ها هنوز با بحران مواجه هستیم.”این مقام وزارت بهداشت تاکید کرده است که اکنون بیش از ۷۰و گاهی تا ۱۰۰درصد دانش آموزان کشور با مشکل و کمبود ویتامینDمواجه هستند.

گزارش های سابق فعالان اجتماعی و حقوق بشری احوازی نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان عرب در احواز از کم خونی و کمبود ویتامین و دیگر موارد بهداشتی رنج می برند. با توجه به شاخص های مورد نظر اقلیم احواز جزو مناطق بسیار ناامن غذایی به شمار می رود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش اجتماعی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى