در : صفحه اول » جنبش ملی » بیانیه های جنبش » بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

روز جهانی زن

 

بدون شک سرکار آمدن نظامی مذهبی در ایران یکی از ریشه های پایمال شدن حقوق سایر شهروندان به شکل عام و حقوق زنان به شکل خاص است. دولت اشغالگر جمهوری اسلامی با مونولوگ و تک گفتاری، زندگی را برای زنان در ایران بسیار دشوار ساخته است.

زنان غیر فارس علاوه بر چالشی که وجود نظام مردسالار پیش روی آنها گذاشته، با مشکلات دیگری روبرو هستند. این مشکلات تنها ریشه در اسلامی بودن رژیم حاکم ندارد و در زمان رژیم سکولار پهلوی نیز وجود داشته است. کانون مشکلات زنان غیر فارس ناشی از چالش مرکز وحاشیه است. چالش سیاسی مرکز – حاشیه، چالشی است که به موجب آن حکومت مرکزی سیاست یکسان سازی فرهنگی را درسطح  ایران پیاده ساخت. دولت مرکز گرا با سود جستن از امتیاز حاکمیت مطلق برکشور، تمامی حقوق حاشیه را به سود ملتی خاص مصادره کرد.

 عدم توازن در بهره مندی از امکانات، تبعیض آشکار وهمه جانبه مرکز بر حاشیه نشینان غیر فارس موجب عقب ماندگی مردمان بی پناه از توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده است. در این میان توسعه انسانی به شدت نامتوازن و به سود مرکز نشینان به جلو رفته است. شاخص های پیشرفت نزد زنان شهرهای مرکزی در مقایسه با زنان ملت های غیر فارس به شکل غیر متعادل به زیان زنان ملت های غیر فارس سیر صعودی داشته و دارد.

در این مورد می توان عدد فارغ التحصیلان زن در مناطق مرکزی با فارغ التحصیلان زن در حاشیه را بررسی کرد. بی تردید نقش آموزش وپروش در این زمینه بی تاثیر نبوده و نیست. زنان مناطق مرکزی به این دلیل که از ابتدای ورود به مدارس به زبان مادری خود درس می خوانند ازفرصت بیشتری برای ادامه تحصیل و ترقی برخوردار هستند. مقایسه امکانات و فضاهای آموزشی همچون مدارس و دانشگاهها در مناطق عرب نشین با مناطق فارس نشین گواه گفته های ماست.

نتیجه طبیعی عملکرد حکومت های ایران در زمینه اجبار آموزش زبان فارسی، مصادره ثروت های مناطق حاشیه ای و برخورد امنیتی با سایر حقوق حقه ملت های غیر فارس این است که؛ رشد سواد و فرهنگ عمومی نزد زن ومرد در مناطق حاشیه ای ایران به ارقامی شرم آور تنزل یابد. در این زمینه چندی پیش رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ایران اعلام کرد؛ بیش از ۴۰ در صد جمعیت کشور بیسواد است.

معنا ومفهوم گفته های مقام یاد شده این است که؛ با نگاهی به شاخص های توسعه و گسترش فضاهای آموزشی در سراسر ایران به جرات می توان گفت که مناطق عرب نشین از کمترین امکانات برخوردار هستند. در این میان نسبت حضور زن عرب در فضاهای آموزشی بسیار ناچیز است.

چنین است که زنان عرب احوازی به طور سیستماتیک از غافله پیشرفت عقب نگه داشته شدند. در این میان نمی توان نقش  فرهنگ بسته قبیله و ساختار اجتماعی ملت عرب را فراموش کرد. قبیله در میان ملت عرب دارای قانون نانوشته ای است که در بسیاری از موارد نیز به شکل سنتی حقوق زن را نادیده می گیرد.

 خودسوزی زنان، کشتن زنان تحت عنوان اعاده شرف و حیثیت قبیله، ازدواج های اجباری و دهها مورد دیگر از جمله چالش های پیش روی پیشرفت زن عرب در سراسر احواز هستند. عملکرد مخرب قبیله و شیخوخیت به همراه قوانین و سیاست های تبعیض آمیز دولت باعث شده که زن عرب به عضو درجه دو خانواده تنزل یابد.

افزون بر موارد یاد شده، مدیران دولتی در مناطق عرب نشین اجازه تشکیل نهادهای مستقل به زنان عرب نمی دهند. تنها مرجع امور زنان در مناطق عرب نشین جایی به نام “کمیسیون بانوان” که در استانداری و فرمانداری ها مستقر است. کمیسیون یاد شده همواره آلت دست سیاست بازان مرکزی برای پیشبرد پروژه ملت سازی و فارس سازی است و هیچگونه عملکرد مثبت در زمینه پیشرفت زنان نداشته است.

اکنون در این مقطع زمانی حساس که انقلاب های مستمر خاورمیانه را فرا گرفته، نیازمند حضور شکوهمند زنان عرب در تمامی صحنه های مبارزه هستیم. ما در “جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز” به توانایی زن در رهبری جوامع ایمان راسخ داریم.

کسانی که سفر یاسرعرفات رهبر بزرگ ملت فلسطین به احواز در سال ۱۳۵۸ شمسی مصادف با سال ۱۹۸۰ میلادی را به یاد دارند به خوبی می دانند که چگونه “خانم زهلوله دغاغله” بزرگ زن عرب جلوی یاوه گویی های ابراهیم یزدی وزیر خارجه وقت ایران را گرفت. در زمان حضور یاسر عرفات برای سخنرانی در استادیوم ورزشی احواز، به محض آغاز سخنرانی، یزدی که به همراه ابو عمار به احواز آمده بود سراسیمه ترجمه سخنان یاسر عرفات را آغاز کرد. در این میان خانم دغاغله مبارز ملی عرب خطاب به ابراهیم یزدی گفت: اینجا احواز است! سرزمینی عرب نشین و نیازی به ترجمه سخنان عربی به فارسی نیست!

 ابراهیم یزدی بعد از سخنان خانم دغاغله در لاک خود فرو رفت و حرفی به میان نیاورد. جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز با تقدیم احترامات فائقه به تمامی زنان و به خصوص زنان عرب احواز تعهد دارد که الگوهای مبارزه ملی همچون خانم فهمیه اسماعیلی که به اتهام اعمال ناکرده برای ۱۵ سال به زندان در تبعید رفت را فراموش نخواهد کرد.

امروز به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن و به پاس احترام به تمامی شهدای سرزمین عربی احواز خصوصاً زنان شهید احوازی  و با ارج نهادن به مقام زن در سراسر جهان و به خصوص در احواز، به عنوان فعالان سیاسی در چارچوب “جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز”  به دلیل غفلت و عدم اهتمام و ظلم و ستمی که بر زنان رفته نام این روز را (روز عذرخواهی از زنان) می دانیم.

ما در حزب خود که متعلق به تمام ملت عرب احواز است با اعتقاد راسخ به قدرت و توانایی زنان در مدیریت جامعه، آمادگی کامل داریم که در کنار زدن مشکلات فراروی سازماندهی جنبش فراگیر زن عرب سهیم باشیم.

جنبش زنان عرب احواز شایسته اهتمام، سازماندهی و پشتیبانی است. در این میان باید مراقب بود که جنبش زنان عرب با آنکه دغدغه های مشترکی با دیگر جنبش های مشابه در ایران و خارج دارد، اما چالش های فراروی آن  هوشیاری زیادی می طلبد تا جنبش زنان عرب در حفظ  خط  سیر خود به شکل دقیق گام بردارد و ضمن حفظ استقلال خود به رود خروشان جنبش سراسری ملت عرب ملحق شود.

 هشتم مارس ۲۰۱۳

التیار الوطنی العربی الدیموقراطی فی الأحواز

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى