در : صفحه اول » اخبار » بی بی سی فارسی از احوازی ها خواست خود را با طوفان شن تطبیق دهند!

بی بی سی فارسی از احوازی ها خواست خود را با طوفان شن تطبیق دهند!

بی بی سی فارسی از احوازی ها خواست خود را با طوفان شن تطبیق دهند!

در مطلبی که شبکه خبررسانی بی بی سی فارسی دیروز ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ در وب سایتش منتشر کرده است به نمایندگی از مرکزگرایان ایران از احوازیها خواست تا به زندگی همراه با طوفان شن تن داده و تندروی را کنار بگذارند. این مطلب که با عنوان “با ریزگردهای خ وزس ت ان چه می توان کرد؟” منتشر شده است نویسنده آن شخصی با نام ناصر کرمی، مواضع سیاسی مرکزگرایان که چندین دهه است در قالب سیاستهای سدسازی و انتقال آب به فلات مرکزی فارس تحقق یافته و منجر به خشک شدن تالابها و رودخانه ها و بیشه های اقلیم احواز شده و فاجعه کنونی را رقم زده است، را مطرح می کند.

در این موضع گیری واضح مرکزگرایان از دریچه بی بی سی فارسی، انتقادات علمی و کاملا واقعی کارشناسان و فعالان حقوق بشر احوازی، نوعی تندروی و “رادکالیسم افراطی در حوزه علم” معرفی شده است.

این فرد به اصطلاح استاد دانشگاه که طی سال گذشته میلادی مصاحبه های عدیدی با روزنامه های داخلی جمهوری اسلامی داشته است و همکاری وسیعی با نظام جمهوری اسلامی دارد، در پاسخ به خواستهای احوازیها مبنی بر تخصیص اعتبار مالی سریع و احیاء دوباره تالابهای بزرگ اقلیم احواز، اظهار داشته است که دولت با نفت ۵۰ دلاری نه قدرت تامین هزینه مالچ پاشی را دارد و نه آبی وجود دارد که به تالابهای بزرگ احواز، که هرکدام به بزرگی یک کشور اروپایی است، انتقال داد و آنها را احیا کرد.

با چنین استدلالاتی فرد مذکور اما سیاست “انطباق” با وضعیت فاجعه بار فعلی را ممکن می داند. وی در این زمینه ادعاهای دیگرمرکزگرایان ایرانی که با ذخیره آب رودخانه های احواز در دریاچه های سدهای استانهای مشرف به این اقلیم و همچنین انتقال آب به فلات نورچشمی های مرکزنشین، منجر به خشکی احواز شده اند، را تکرار کرده و دم از خشکسالی احواز می زند. این به اصطلاح استاد دانشگاه فراموش می کند که اگر احواز در خشکسالی بسر می برد و آبی ندارد پس چگونه در ماه نوامبر گذشته دولت مرکزی میلیونها متر مکعب آب را در بستر زاینده رود جاری ساخت.

وی می افزاید که در وضعیت خشکسالی فعلی احواز رها ساختن دوباره آب در بستر رودخانه ها و تالابها و مالچ پاشی مشکلی را حل نکرده و احوازیها نیاز به آنچه وی “انطباق” نامیده است دارند. وی جهت انطباق احوازیها با طوفانهای هولناک شن، به مسئولان توصیه می کند تا با توزیع ماسک و شیر و اقدامات بهداشتی دیگر امکان انطباق مردم با وضعیت موجود را عملی کند.   

این شخص نیز ماه گذشته میلادی با انتشار مقاله ای در روزنامه شرق تهران مبنی بر خشک شدن تمام ایران، به نوعی از سیاستهای مرکزگرایان جهت انتقال آب به فلات مرکزی فارس حمایت کرده بود.

این موضگیری صریح بی بی سی فارسی و متهم ساختن مردم بی گناه احوازی که به دلیل وحشت از طوفانهای شن اخیر به خیابانها آمده و اعتراض کرده اند، اولین موضعگیری اهانت آمیز مرگزگرایان نسبت به احوازیها نیست. در روزهای اخیر در صفحات فیسبوک اشخاص حقیقی و حقوقی عدیدی از میان مرکزگرایان، حق خواهی احوازیها را به با انتقاد توهین آمیز گرفته و آنرا زیاده خواهی دانسته است.

بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى