در : صفحه اول » اخبار » زلزله بر بدنه قلعه تاریخی سوس ترک انداخت، سد کرخه در خطر است

زلزله بر بدنه قلعه تاریخی سوس ترک انداخت، سد کرخه در خطر است

sosanaسوس- مدیر مرکز تحقیقات باستانی سوس در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران گفت: زمین لرزه های متوالی در عیلام موجب وارد آمدن ترک هایی به بدنه قلعه تاریخی سوس شد.

ˈمحمدحسین ارسطوزادهˈ سه شنبه ۱۹ اوت ۲۰۱۴ ضمن اعلام این خبر افزود: ترک های ایجاد شده براثر زمین لرزه در بخشی از قلعه سوس در حال بررسی است، ولی ریزشی اتفاق نیفتاده است.

صبح و پیش از ظهر روز گذشته دوشنبه ۱۸ اوت ۲۰۱۴ دو زلزله در منطقه مورموری در شمال سوس رخ داد. ۳۰ پس لرزه نیز از سوی مرکز ژئوفیزیک ثبت شده است. قدرت زلزله ۶٫۳ در مقیاس ریشتر گزارش شده است. بیش از ۳۱۷ نفر در این حادثه مجروح و صدها منزل مسکونی ویران شد.

کارشناسان مستقل دلیل زلزله را وجود بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب پشت سد کرخه عنوان کردند. سنگینی آب بر پوسته زمین باعث فشار بر طبقات درونی شده و زلزله رخ داده است. مسئولان ایرانی از ارائه هرگونه توضیحی در اینباره خودداری می کنند. با توجه به ترک های قلعه تاریخی سوس امکان ترک برداشتن و رخ دادن حوادثی در سد کرخه پیش بینی شده است.

در صورت شکستن سد کرخه شهر سوس و چند شهر دیگر و سایر روستاهای منطقه پایین دست سد کرخه غرق خواهند شد و یک فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد. سکوت مسئولان ایرانی در حالی که مرکز زلزله کمتر از سی کیلومتر با سد کرخه بوده بسیار سئوال برانگیز است. سد دز نیز حدود ۱۹ کیلومتر با مرکز زلزله دیروز فاصله دارد.

امروز نیز زلزله شهرهای صالحیه(اندیمشک) و مورموری را  بار دیگر لرزاند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز – بخش اجتماعی

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى