در : صفحه اول » اخبار » متن سخنرانی نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز در سمینار حزب تضامن

متن سخنرانی نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز در سمینار حزب تضامن

در روز شنبه ۱۷ مارس ۲۰۱۸ سمیناری در لندن از سوی حزب تضامن دموکراتیک احواز در بزرگداشت مؤسس این حزب زنده یاد منصور احوازی که در شرایط مشکوکی در سال ۲۰۰۸ درگذشته بود برگزار گردید. موضوعی که درطول سمینار بررسی شد عبارت بود از “دموکراسی بدون تحقق حقوق ملتهای غیر فارس در ایران هیچ معنایی ندارد”.

بنا به دعوت رسمی حزب تضامن آقای عبدالرحمن حیدری به نمایندگی از جنبش دموکراتیک عرب احواز در این سمینار شرکت و سخنرانی نمودند.

نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز در سخنان خود پس از بزرگداشت شهدای مبارز احوازی از جمله احمد مولی، منصور احوازی، و شهید محمد نواصری به ذکر تاریخچه کوتاهی از تأسیس جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز ومبارزات آن در راه دفاع از حقوق ملت عرب احواز پرداختند. سپس در رابطه با موضوع سمینار به نکات مهمی اشاره نمودند که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می شود:

تجربیات ما از احزاب مرکز گرا بیانگر آن است که آنها نه تنها حقوق ملت های غیر فارس را به رسمیت نمی شمارند بلکه در اکثر موارد وجود آنها را نادیده می گیرند بخصوص در مورد ملت عرب احواز نگاه احزاب مرکزگرا نگاه نژادپرستانه است.

آقای حیدری افزودند که تحقق دموکراسی نیاز به ایجاد تغییرات اساسی و ریشه ای در دیدگاه وسلوک نخبگان سیاسی و فرهنگی فارس دارد. و تا زمانی که دیدگاه آنها در باره ملتهای غیر فارس تغییر نیابد، سخن از دموکراسی شعاری بیش نیست. احزاب و اپوزیسیون مرکز گرا هنوز نتوانسته اند خود را از توهم پدیده دولت – ملت، که از دیکتاتوری چون رضاشاه به ارث برده اند رها نمایند. پدیده دولت – ملت که به دور از اراده ملتهای غیر فارس تحقق یافت ریشه در اندیشه و فکر روشنفکران و سیاسیون مرکزگرا تنیده است؛ و تا زمانی که نتوانند خود را از این توهم کاذب رها نمایند؛ و حقوق ملتهای غیرفارس را برسمیت بشناسند، نمی توان به شعار دموکراسی آنها اعتماد نمود.

برای مثال در این زمینه می توان به یک نمونه خیلی ساده اشاره نمود: احزاب و اپوزیسیون مرکزگرا هنوز نتوانسته اند حق خیلی ساده و طبیعی مردم عرب احواز در نامیدن شهرها وروستاها واقلیم شان به رسمیت بشناسند، آنها حاضر نیستند نام اصلی شهرها را به کار ببرند. نامهای تاریخیی چون محمره،  خفاجیه، حویزه، البسیتین، احواز و اقلیم عربستان که به زور وغصب به نامهای ناشناخته ای  برای ساکنان اصلیشان تغییر یافته اند. بنابراین در حالی که این اپوزیسیون مرکزگرا این حق اولیه وبدیهی را به رسمیت نمی شناسد چگونه می تواند دم از دموکراسی وحقوق بشر بزند.

نماینده جنبش ملی دموکراتیک احواز در جای دیگری از سخنرانی خود از احزاب و اپوزیسیون مرکزگرا خواستند تا مواضعاشان را در خصوص بیانیه ها وکنوانسیونهای سازمان ملل متحد در باره حقوق ساکنان اصلی را به شکل شفاف و واضح بیان نمایند. وی افزود، ما می خواهیم نظرشان را در باره حق تعیین سرنوشت ملتها که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است بدانیم.

در پایان آقای حیدری حاضران را به شرکت در سمیناری که در این زمینه در پایان آوریل در لندن برگزار خواهد شد دعوت نمودند.

لازم به یادآوری است که به دلیل ضیق وقت کل متن تهیه شده قرائت نگردید که بدینوسیله متن کامل سخنرانی نماینده جنبش ملی دموکراتیک عرب احواز که به زبان انگلیس ایراد شده بود جهت اطلاع خوانندگان سایت در ذیل خواهد آمد.

لطفا روی لینک زیر کلیک کنید:  

متن سخنرانی نماینده جنبش ملی دموکراتیک احواز در ۱۷ مارس

 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى