در : صفحه اول » اخبار » همزمان با طوفانهای شن در احواز، دولت مرکزی طرح انتقال آب کارون را از سر می گیرد

همزمان با طوفانهای شن در احواز، دولت مرکزی طرح انتقال آب کارون را از سر می گیرد

همزمان با طوفانهای شن در احواز، دولت مرکزی طرح انتقال آب کارون را از سر می گیرد

پادماز: همزمان با شدت یافتن طوفانهای شن در اقلیم احواز در نتیجه خشک شدن این اقلیم در اثر سیاستهای امنیتی دولت مرکزی ایران، معاون اول رئیس جمهور ایران با استاندار اصفهان دیدار کرده و جزئیات انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی فارس را بررسی کرد. این دیدار اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری، با استاندار اصفهان دومین دیدار وی در ظرف کمتر از دو ماه است و حکایت از استمرار طرحهای اصفهانیها برای انتقال آب رودخانه های احواز و خشک کردن این اقلیم دارد.

 

به گزارش خبرگزاریهای داخلی، استاندار اصفهان در دیدار با معاون اول رئیس جمهور، بر تسریع اجرای طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود تاکید کرد. 
رسول زرگرپور در دیدار با اسحاق جهانگیری که برای دومین بار در کمتر از دو ماه گذشته صورت گرفت، با تشریح آخرین وضعیت طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود؛ مسائل وچالش‌های اجرایی این طرح یاد آورشد. 

استاندار اصفهان باتاکید بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح، خواستار پیگیری معاون اول رئیس جمهور از مراجع ذیربط بخصوص وزارت نیرو مبنی بر تسریع در اجرای طرح احیای حوضه آبریز زاینده رود شد. 

زرگرپور و جهانگیری همچنین در این جلسه راهکارهای تسریع در اجرای دو طرح گلاب و بهشت آباد را مورد بررسی قرار دادند. در پایان این جلسه درباره سفر معاون اول رئیس جمهور ایران به اصفهان هماهنگی لازم صورت گرفت. این سفر قرار بود قبل از ماه رمضان انجام شود که بدلیل مسافرت معاون اول رئیس جمهور به کشور بولیوی به بعد از ماه رمضان موکول شد. 

انتقال آب کارون و سدسازیهای بی رویه بر رودخانه های اقلیم احواز در استانهای شمالی و شرقی مشرف به این اقلیم سبب خشک شدن شبه کامل احواز شده و طوفانهای شن را برای اقلیم احواز به همراه داشته است. طوفانهای شن سالانه جان بیش از ۴ هزار احوازی را می گیرند و سبب افزایش چشمگیر بیماریهای سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی شده است.

برخی تحلیلگران سیاسی عرب احوازی اصرار دولت مرکزی بر اجرای طرحهای انتقال آب رودخانه های اقلیم احواز به فلات مرکزی فارس در عین وجود مشکلات غیرقابل وصف زیست محیطی در اقلیم احواز را همراستا با سیاستهای نظام جهت افزایش زاد و ولد شیعیان و فارسها در فلات مرکزی از یک سو و اجبار عربها به ترک روستاها و شهرهایشان و مهاجرت به استانهای مرکزی ایران از سوی دیگر، می دانند. 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى