در : صفحه اول » اخبار » آب برای فارسها، مرگ ومیر بیشتر برای عربها

آب برای فارسها، مرگ ومیر بیشتر برای عربها

karzaخبرگزاریهای داخلی خبر دادند که شامگاه روز چهارشنبه ۵ نوامبر سال جاری میلادی آب در بستر زاینده جاری شده است و اصفهانیها با حضور در کنار این رودخانه، جشن گرفتند. این اقدام دولت مرکزی ایران در انتقال آب به اصفهان آنهم در حالیکه بحران محیط زیست در اقلیم احواز در مراحل بی نظیر جهانی است و سالانه هزاران احوازی جان خود را در اثر این بحران از دست می دهند، از سوی احوازیها به عنوان سیاست تبعیضگرانه و ضدبشری محسوب شده که بقصد پاکسازی نژادی صورت می گیرد.

فعالان عرب احوازی این اقدام دولت در انتقال آب به فلات مرکزی فارس را به دلایلی زیر اقدامی تبعیضگرانه می دانند که تبعات خطرناک فعلی را افزایش خواهد داد:

افزایش بیش از ۵۰۰ درصد میزان سرطان

بنا به اظهارات پزشکان متخصص بیمارستانهای احواز نظیر بیمارستان شفا، سرطان طی دهه ۸۰ شمسی بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

بنا به گزارشی که پیشتر پادماز درباره رشد چشمگیر سرطان در اقلیم احواز با استناد به داده های آماری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران منتشر کرده ایم، تعداد حالتهای سرطانی از ۱۹۲۷ حالت در سال ۱۳۸۳ به ۵۰۷۵ حالت در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است.

افزایش حداقل ۳۰ درصدی میزان مرگ میر در اقلیم احواز

میزان فوت ثبت شده در دهه هفتاد شمسی میزانی در حدود ۳٫۹ نفر در هر هزار نفر جمعیت (سالانه ۱۳۵۰۰ تا ۱۴۵۰۰) و در دهه هشتاد شمسی ۵٫۱۵ نفر در هر هزار نفر جمعیت (سالانه ۲۰ هزار الی ۲۲ هزار) خواهد بود. این امر نشان می دهد که شاخص میزان فوت ثبت شده در هر هزار نفر جمعیت حداقل ۳۳ درصد افزایش نشان می دهد. 
 

در همین راستا نتیجه تحقیقات دانشکده علوم پزشکی احواز آماری مشابه آنچه ما بدست آورده ایم را نشان می دهد. تحقیقات دانشکده علوم پزشکی دانشکاه احواز درسال ۱۳۸۹ شمسی نشان می دهد که در حدود ۲۰ درصد متوفیان احوازی به دلیل استنشاق هوای آلوده به ذرات ریز آلاینده، جان خود را از دست داده اند. این پژوهش که توسط دوعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی احواز به همراه پژوهشگری از دانشگاه آزاد احواز صورت گرفته است به علت مرگ ۹۸۲۶ حالت فوت غیرتصادفی پرداخته شده است. بر اساس این پژوهش ۱۷۱۸ نفر دراثر استنشاق حجمی بیش از ۳۱۰ میکروگرم درمترمکعب از ذرات ریز معلق درهوا جان خود را از دست داده اند. این تحقیقات افزایش حداقل ۲۰ درصد در میزان متوفیان احواز نظیر آنچه ما به آن دست یافتیم را نشان می دهد.

افزایش میزان بیماریهای قلبی و عروقی و گوارشی و کلیوی در اثر آلودگی شدید هوا و آب و غذا
تولد کودکان ناقص الخلقه در مقیاس زیاد
افزایش شدید میزان سقط جنین نزد مادران جوان و کاهش قدرت باروری مردان و زنان
تضیف سیستم امنیتی بدن مردم احوازی در اثر وجود آلودگی شدید هوا به ذرات ریز ۲٫۵ میکرون در اکثر ماههای سال و مراجعه هزاران تن از مردم به بیمارستانها به هنگام بارش باران در سالهای اخیر.
خالی از سکنه شدن دهها روستای عرب نشین و افزایش شدید حاشیه نشین
افزایش میزان سوء تغذیه کودکان، کم وزنی، کوتاهی قد و عوارض سلامتی دیگر
 
فعالان احوازی افزودند از آنجائیکه ملت عرب احواز همواره هیچ اهمیتی نزد دولت ایران ندارد لذا کمبود ایجاد شده در ذخیره سدها در اثر انتقال آب به اصفهان، از باریکه آب باقیمانده در بستر رودخانه های احواز کم خواهد شد تا ذخیره سدها جبران شود. در حالیکه بنا به اظهارات مسئولان دولتی در اقلیم احواز طی هفته گذشته، رودخانه کارون در خارج از شوشتر و نرسیده به شهر احواز عملا یک فاضلاب روباز است و آب آن بهیچوجه برای آشامیدن و یا کشاورزی قابل استفاده نیست.
 
در حال حاضر بنا به اظهارات مسئولان استانی حدود ۹۰ متر مکعب در ثانیه فاضلاب در کارون در حال جریان است که در حدود ۳۰ درصد آن آب است و مابقی فاضلاب صنعتی و بهداشتی و پسابهای طرحهای فاجعه بار نیشکر است.  
 
بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى