در : صفحه اول » اخبار » احواز مستحق استقلال از ایران است

احواز مستحق استقلال از ایران است

 pp1

اعضای کمیته حقوق بشر در پارلمان بریطانیا روز چهارشنبه ۱۵-۵-۲۰۱۳ به دعوت حزب محافظه کار حاکم این کشور و با حضور فعالان احوازی ، وضعیت حقوق بشر احواز را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه فعالان حقوق بشر احوازی گزارش هایی را درباره نقض حقوق بشر از سوی دولت ایران ارائه کردند.

“روبرت بوکلند” عضو پارلمان بریتانیا و رئیس این جلسه نقض حقوق بشر علیه شهروندان احوازی را یکی از “بدترین فجایع در جهان” برشمرد و بیان داشت :” انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران ، می تواند فرصتی را برای بر ملا کردن نقض حقوق بشر علیه عرب های احوازی فراهم کند.”

بوکلند در این جلسه از موضع ویلیام هیگ وزیر خارجه بریطانیا نسبت به محکومیت اعدام ها در احواز استقبال کرد.

در این نشست وفیق مصطفی رئیس شبکه جهان عرب در حزب محافظه کار حاکم در بریطانیا گفت: ملت عرب احواز پس از دهه ها بی توجهی و سرکوب شایسته دست یابی به تمام حقوق حقه خود است. او افزود شایسته است احوازی ها به استقلال یا حد اقل خود مختاری به دور از هژمونی و زورگویی دیگران دست یابند.

هیفاء اسدی از سخنران این جلسه به مشکلات زیست محیطی در احواز از جمله تغییر مسیر رودخانه ها و خشک شدن هور العظیم و هور دورق و هور میناو و تخریب کشت خرما و زمین های کشاورزی پرداخت.

خانم اسدی رژیم ایران را متهم کرد که از طریق انتقال آب رودخانه های کرخه، دز و کارون به دیگر استان ها و برنامه ریزی برای بنای بیش از ۶۹ سد ، باعث بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی و زیست محیطی برای مردم این اقلیم از جمله مهاجرت ساکنان بیش از ۴۰ روستا شده است.

از سوی دیگر الهام ساعدی فعال حقوق زنان در این جلسه اظهار داشت که زن عرب احوازی از ظلم مضاعف رنج می برد چرا که به گفته او ” اگر مرد عرب احوازی در ایران شهروند درجه دو به شمار می رود ، زن عرب در این کشور به دلیل ظلم و ستمی که بر ضد او اعمال می شود ، شهروند درجه سه به شمار می آید.”
خانم ساعدی بیان داشت که رژیم ایران هم اکنون جهت فشار به فعالان احوازی ، با همسران آنها همچون گروگان رفتار می کند.
یوسف عزیزیروزنامه نگار احوازی در این جلسه اظهار داشت که عرب های احوازی از زمان سقوط حکومت شیخ خزعل ، از آزار و واذیت مستمر از جمله تبعیض نژادی، زبانی، اقتصادی و سیاسی از سوی دولت های ایران رنج می برند.

وی افزود که دولت های ایرانی نام شهرهای عربی را در احواز (عربستان)  به فارسی تغییر دادند. به گفته وی موسیقی ، تئاتر و انتشار روزنامه به زبان عربی در این اقلیم تقریبا ممنوع است و ۱۰۰% مدیران رسانه های محلی در احواز را غیر بومیان تشکیل می دهند.

در این جلسه ابراهیم العربی فعال حقوق بشر احوازی با اشاره به نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر علیه عرب ها در ایران تاکید کرد که اعدام عرب های احوازی به امری عادی تبدیل شده است و در این زمینه زندانیان سیاسی بیش از همه در معرض شکنجه، تجاوز و قتل قرار دارند.

وی بیان داشت که نیروهای امنیتی ایران اخذ اعترافات اجباری در پی آن هستند تا فعالان احوازی را به گروهها یا کشورهای خارجی از جمله کشورهای غربی و غیره نسبت دهند در حالیکه فعالیت اغلب آنها فرهنگی است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى