در : صفحه اول » اخبار » استاندار جدید احواز خواهان توقف انتقال آب کارون و واگذاری ۸۰۰ هزارهکتار زمین کشاورزی به غیربومی ها است

استاندار جدید احواز خواهان توقف انتقال آب کارون و واگذاری ۸۰۰ هزارهکتار زمین کشاورزی به غیربومی ها است

مقتدایی: تا آنجایی که در توان دارم مانع از انتقال آب به شیوه غلط می‌شوم و سعی خواهم کرد طرح ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را در استان اجرایی کنم.

 

abiari

هموار سازی وآبرسانی به زمین های بایر جهت واگذاری به غیربومی ها دراحواز

عبدالحسن مقتدایی استاندار جدید اقلیم احواز از اشکالات برنامه ریزی های دولت مرکزی وتعارض منافع مرکزنشینان با برنامه های طرح ریزی شده برای اجرا دراحواز خبر داد. وی با انکار سیاسی بودن طرح های انتقال آب از سرچشمه های کارون، بحران به وجود آمده را مساله ای اجتماعی و اقتصادی دانست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار که دوشنبه ۲۱ اکتوبر جاری برگزار شد، ازتعارض درسیاست های دولت مرکزی خبرداده واعلام کرد که انتقال آب کارون وسدسازی بر این رودخانه ودرعین حال اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری خامنه ای در احواز تعارضی درسرمایه گذاری است.  این سخن استاندار احواز که سابقه اجرای طرح های امنیتی دولت مرکزی دراین اقلیم درزمان استانداری خود درسالهای ۷۷ تا ۸۰ شمسی را داراست، از سوی ناظران به نوعی دعوت از دولت مرکزی جهت سرمایه گذاری دراحواز وجلب هزاران کارگر غیرعرب از مرکز به این اقلیم تفسیر شده است.

درهمین راستا درحال حاضر وبنا به گزارش موسسه جهاد نصر قرارداد توسعه ، تجهیز ، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی اقلیم احواز به عنوان بخشی از طرح عظیم خامنه ای در سطح ۲۰۰هزار هکتار با پیمانکاران منعقد شده که بناست در یک طرح پنج ساله تعریف شده به بهره برداری برسد.

مقتدایی دراشاره ای به نفوذ گسترده مرکزنشینان دردولت مرکزی ومرکزگرا بودن سیستم حکومتی درایران اظهار داشت:” قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد”. در اینباره وی افزود “اگر کارون از سرچشمه خشک شد، بسیاری از روستاها آسیب می بینند و پایین دست رودخانه نیز از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می شود.”
مقتدایی گفت: در گذشته قرار بر این بود که در سال ۲۵۶ مترمکعب آب از سرچشمه کارون برداشته شود؛ سپس با تغییرات سیاسی که در مرکز انجام شد، قرار شد که این میزان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برسد و بعد این طرح مدتی متوقف شد. اکنون شواهد نشان می دهد که تونلی که در حال احداث است، برای همین میزان بیش از یک میلیارد است و توصیه می کنیم آقایان این طرح را کارشناسی کنند.

درپایان وی با تاسی از فرامین امنیتی دولت مرکزی دراحواز، سیاسی بودن طرح های انتقال آب را رد کرده واظهار داشت” موضوع انتقال آب کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و باید کارشناسی شود.”

شایان ذکر است که در جریان سفر خامنه ای در سال ۱۳۷۵ به اقلیم احواز طرح ملی کشاورزی ۸۰۰هزار هکتاری مصوب شد. موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد این طرح را در قالب ۵۵۰هزار هکتار (کشت زمستانه و تابستانه که مجموعا به ۸۰۰هزار هکتار خواهد رسید) اجرایی کند که در گام نخست توسعه و تجهیز ۲۰۰هزار هکتار در اقلیم احواز و ایلام در طول یک برنامه پنج ساله گنجانده شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى