در : صفحه اول » اخبار » استعفای نمایندگان منسوب به اقلیم احواز به تاراج ثروتهای این اقلیم بحران زده

استعفای نمایندگان منسوب به اقلیم احواز به تاراج ثروتهای این اقلیم بحران زده

هفته گذشته نمایندگان منسوب به اقلیم احواز در اعتراض به تاراج همه جانبه ثروتهای اقلیم احواز ازسوی دولت مرکزی ایران استعفای دستجمعی خود را به رئیس شورای اسلامی دولت مرکزی ایران تقدیم کردند. این اقدام دولت مرکزی ایران درغارت ثروت های طبیعی اقلیم احواز درحالی صورت می گیرد که این اقلیم درنتیجه سیاست های دولت های مرکزی ایران در نه دهه گذشته، به حالت بحران زده درآمده است.

درنتیجه سیاست های دولت های مرکزی ایران دردهه های گذشته، رودخانه های اقلیم احواز خشک شده، اهوار (تالاب ها) اقلیم خشک شده، سطح وسیعی از زمین های این اقلیم صحرا شده وطوفان های شن و آلودگی های صنعتی شهراحواز را به آلوده ترین شهر جهان تبدیل کرده، خاک این اقلیم مسموم وزمین های کشاورزی شور شده، آب رودخانه های این اقلیم که دراثر سدسازی و انتقال آب بی رمق شده، شور وبه شدت آۀوده است. فعالیت های بی حساب وکتاب کارخانه ها وتوسعه نیشکر وپتروشیمی ها وتاسیسات نفتی، به حدی رسیده است که آب وخاک وآسمان وهوای احواز درسطح باورنشدنی از آلودگی به سر می برد.

سالانه چندهزار احوازی دراثر بیمارهای قلبی وعروقی وتنفسی وسرطان وگوارشی ناشی ازآلودگی هوا وآب جان خود را ازدست می دهند. این فاجعه عظیم انسانی با انتشار اخبار تکذیب کننده از شبکه های صداوسیمای دولت مرکزی ایران همراه شده است. انتشار آمار از میزان تلفات جانی احوازی دراثر بیمارهای ناشی ازآلودگی محیط زیست، ازسوی مسئولان غیربومی اقلیم احواز ممنوع اعلام شده است.

باوجود این دولت مرکزی نه تنها اندک توجهی به این فاجعه بزرگ انسانی نشان نمی دهد بلکه درعوامفریبی گستاخانه ای ازیکسو معصومه ابتکار مخالفت دوسویه ومبهم با انتقال آب کارون را اعلام می کند وازسوی دیگر دولت جهت انتقال آب کارون به مرکزنشینان فلات فارس بودجه اختصاص می هد.

 

علل استعفای دستجمعی نمایندگان منسوب به مردم عرب احواز ونمایندگان مهاجران غیرعرب دراین اقلیم:

 اعتراض به کاهش بودجه عمرانی اقلیم احواز، انتقال آب کارون، بیکاری جوانان عرب واشتغال غیربومی ها، فاجعه زیست محیطی احواز و عدم پاسخگویی دولت مرکزی، فروش تاسیسات اقلیم احواز واختصاص آن به دیگر استانها، تلفات جانی جاده ها دراقلیم احواز

 

به گزارش ایسنا، منطقه احواز، سیدشریف حسینی، نماینده احواز و عضو هیات رئیسه مجلس با تایید استعفای دسته جمعی ۱۸ نماینده این استان در اعتراض به اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۳ برای این استان گفت که نامه استعفای دسته‌جمعی نمایندگان تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منتفی شدن این استعفا را منوط به تجدیدنظر در اعتبارات استان احواز دانست.

حسینی اضافه کرد: ما در بررسی اولیه بودجه ۹۳ متوجه شدیم که متاسفانه اعتبارات منظور شده برای اقلیم احواز به نسبت سایر استان‌ها کاهش شدیدی داشته و اگرچه در مورد برخی استان‌های دیگر هم این کاهش وجود داشته اما به احواز ظلم مضاعفی شده است.

حسینی تصریح کرد: از جمله فولاد احواز که به فروش رفته، اعتبارش را به جاده تهران شمال و بخشی به متروی تهران پرند اختصاص داده شده و پولی که مربوط به اقلیم احواز بوده در این استان هزینه نشده است، در حالی که سایر شرکت‌ها وقتی به فروش می‌رسند با پولش در همان استان شرکت خریداری می‌کنند.

صالحی‌نسب نماینده‌ منسوب دشت میسان نیز گفت: احواز روی اقیانوس‌های نفت زندگی می‌کند، اما مادران احوازی مجبورند کودکان خود را به بالین خاک بنشانند.

صالحی نسب تاکید کرد:‌ هر روز در احواز میادین نفت و گاز جدید کشف می‌شود اما رنگ از رخ مردم استان پریده است؛ بیکاری، کمبود آب شرب و کشاورزی، مشکل ریزگردها و عدم پرداخت یک درصد حق آلودگی در تار و پود این استان خوابیده است.

او ادامه داد: از کدام مشکل بگویم از جوانان تحصیلکرده و بیکار که رنگ از رخسارشان پریده و فقط نگران استخدام افراد غیر بومی و بعضا بی‌سواد هستند؛ یا از مادری که تک فرزند خود را در جاده‌های مرگ سوسنگرد و هویزه و بستان آباد پر پر شده دید؟ آقای وزیر راه باند دوم جاده سوسنگرد هویزه با ۵۰ کیلومتر و بدون هیچ مشکل طبیعی چه زمانی کامل می‌شود آیا ۱۴ سال برای کامل شدن این جاده کافی نبود؟

نماینده دشت آزادگان‌ افزود: فاضلاب شهری و بیمارستانی که با گذشت ۲۲ سال از عمرش هنوز تکمیل نشده از مشکلات دیگر منطقه هستند این بیمارستان چه زمانی تکمیل می‌شود؟ برخی مدارس روستایی نیز علی رغم داشتن دانش آموز به ویرانه شبیه‌تر است تا دبستان.

صالحی نسب گفت: خوشحالیم که تیم‌های نفت تهران و گچساران با اسپانسر شرکت ملی نفت فعالیت می‌کنند اما تیم‌های خفاجیه و حویزه مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

او با اشاره به خشک شدن کارون و مشکلاتی که برای کشاورزان به وجود آمده عنوان کرد: کشاورزان این گنج‌های امت حیران کارهای خود هستند و با بی‌آب شدن کرخه و کارون لب کارون می‌نشینند و از این ناله می‌کنند که صدای زندگی‌اش قطع شده است.ای کرخه و کارون می‌دانم که نحیف و نالان در حال جان دادن هستی. در تمام سالهای عمرت برای روزی رساندن برای مردم احواز بخل نورزیدی.

صالحی نسب با بیان اینکه شهرهای حویزه و خفاجیه علی‌رغم ذخایر نفتی عظیم جزء ده شهر اول در زمینه بیکاری هستند گفت: آیا وقت آن نرسیده که با پتروشیمی، تاسیس پالایشگاه و منطقه آزاد اشتغال پایدار ایجاد کنیم و قدردان این مردم باشیم؟

صالحی نسب پس ازبیان این سخنان، چندین بار اقدام به ستایش رهبر جمهوری اسلامی وسردمداران نظام کرد. این اقدام وی حکایت از تحت فشار بودن نمایندگان منسوب به شهرهای مختلف اقلیم احواز وممنوعیت آنها ازبیان مشکلات حقیقی مردم عرب احواز وبرزبان راندن هرگونه انتقاد ازدولت مرکزی دارد. دراین راستا وی گفت: “مردم احواز علی‌رغم همه محدودیت‌ها و بی‌عدالتی ها و تبعیض‌ها ولایت مدار و مرزداران واقعی هستند و چشم به راه دولت امید همچون کوهی استوارند”.

وی همچنین گفت: اقدام اخیر دولت در خصوص کاهش اعتبارات عمرانی، خشم نمایندگان استان را برانگیخت و به همین دلیل ۱۸ نماینده استان استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

صالحی‌نسب عنوان‌کرد: امسال میزان بودجه عمرانی اختصاصی به احواز ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین طبق قول وزیر نیرو به نمایندگان احواز، مقرر شده بود که پروژه انتقال آب از سر شاخه‌های کارون به فلات مرکزی لغو شود اما متأسفانه برخلاف آن عمل شد و علاوه بر این بودجه‌ای برای انتقال آب تخصیص داده شد.

نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: از دیگر دلایل استعفای نمایندگان استان، هزینه درآمد حاصل از فروش شرکت صنایع فولاد احواز، نه در امور زیربنایی و عمرانی استان، که در پروژه‌های آزاد راه تهران – شمال و متروی تهران – پرند است.

شکرخدا موسوی، نماینده مهاجران غیرعرب وارده به  احواز نیز از دیگر افرادی بود که اعتراض خود را اعلام کرد. وی به خبرنگار ایسنا در احواز گفت: همه نمایندگان احواز بر تصمیم خود پافشاری خواهند کرد و در صورت عدم تحقق خواسته ها و با موافقت هیات رئیسه مجلس، استعفا خواهیم داد.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر به صورت مستمر شاهد بی عدالتی‌های فراوانی در حق مردم احواز بوده‌ایم و روز گذشته نیز که لایحه بودجه ۹۳ به مجلس ارائه شد، شاهد کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بودجه‌های عمرانی احواز بودیم که بی‌عدالتی است.

نماینده احواز با اشاره به موضوع انتقال آب کارون و مخالفت نمایندگان احواز با این طرح، افزود: بحث انتقال آب کارون با وجود مخالفت‌های مکرر نمایندگان احواز، هنوز حل نشده و امکان انتقال آب وجود دارد.

موسوی به مشکلات تنفسی احوازی‌ها، پس  از بارش‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: در مساله مشکلات تنفسی در احواز، دولت به هیچ وجه به مشکلات موجود در استان توجه نکرد و این در حالی است که بیش از ۵۰هزار نفر در اثر آلودگی هوا دچار بیماری شدند. در جلسه چند هفته گذشته نمایندگان احواز با رئیس جمهور نیز به این موضوع اشاره و عنوان شد که بهتر این بود که وزیر بهداشت در خصوص آلودگی هوا در احواز و مشکلات تنفسی اقدام جدی‌تری انجام می‌داد.

نماینده مهاجران غیرعرب به احواز گفت: بی‌عدالتی در بودجه ۹۳ عمده دلیلی بود که موجب استعفای دسته‌جمعی نمایندگان احواز شد. همه نمایندگان استعفا را امضا کرده‌اند، ولی هیات رئیسه هنوز اعلام وصول نکرده است.

وی ادامه داد: در اقلیم احواز مشکلات بسیاری مانند آب شرب، فاضلاب و بیکاری وجود دارد و با وجود این مشکلات، نمایندگان شرم دارند که در میان مردم حاضر شوند. با این وضعیت اگر قرار باشد بودجه عمرانی استان نیز کاهش یابد، پروژه‌‌های نیمه تمام استان تکمیل نخواهند شد. به عنوان مثال اکنون چهار بیمارستان در حال ساخت در احواز وجود دارد که به حالت تعلیق درآمده‌اند.

موسوی گفت: از محل فروش ۵۰٫۵ درصد شرکت فولاد احواز با رقم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه مترو پرند اختصاص یافته و این در حالی است که هیچ پولی به استان اختصاص نیافته است و تنها آلودگی این شرکت برای مردم احواز است.

نماینده منسوب به مردم دسبول در مجلس نیز در خصوص استعفای نمایندگان استان گفت: متاسفانه در بحث بودجه ۹۳، حقوق مردم احواز رعایت نشده است.

عباس پاپی‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در احواز، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد استان احواز را مناطق محروم تشکیل می‌دهند، بر اساس بودجه تعریف شده برای احواز حتی ابتدایی‌ترین نیازهای استان را نمی‌توانیم پاسخ داد.

وی با بیان اینکه از جمله بی‌عدالتی‌های انجام شده، هزینه کردن پول حاصل از فروش شرکت فولاد احواز در خارج از استان است، افزود: نمایندگان استان در خصوص بودجه احواز برای سال ۹۳ رایزنی‌های زیادی انجام دادند، ولی شاهدیم که با وجود اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی احواز به ویژه در بحث آبرسانی مورد غفلت قرار گرفته‌اند، بودجه بسیاری از پروژه ها نیز نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است. ما نمایندگان باید از حقوق مردم دفاع کنیم، حتی اگر مجبور باشیم از جایگاه خود بگذریم.

پاپی‌زاده تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته بارها با وزیر نیرو و رئیس جمهور جلسه داشته‌ایم و انتظارمان این است که بحث انتقال آب کارون کارشناسی شود، نه اینکه تحت فشار بحث‌های غیرکارشناسی مسیر طبیعی آب تغییر کند. هر گونه دخل و تصرف در طبیعت موجب ضرر و زیان خواهد شد و نمونه این مساله را در مورد دریاچه ارومیه و همچنین خشک شدن هورهای احواز شاهد بودیم که موجب گسترش معضل گرد و غبار در استان احواز شد.

نماینده دسبول خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که از بحث‌های غیر کارشناسی که به دنبال منافع کوتاه‌مدت هستند و موجب ضرر و زیان کشور در بلند مدت و تحمیل هزینه می‌شود جلوگیری شود. آبی که قرار بوده به منظور شرب به اصفهان منتقل شود، اکنون برای صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ضمن اعلام گلایه نسبت به کاهش بودجه عمرانی احواز، ادامه داد: فکر می کنم برخی استان‌ها مسوولانی در وزارت‌خانه‌ها دارند که به صورت غیرکارشناسانه در بودجه اعمال نظر کرده‌اند.

پاپی‌زاده در خصوص استعفای نمایندگان احواز گفت: هیات رییسه از قبول استعفای نمایندگان استان خودداری کرده است؛ نمایندگان استان امروز با معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری جلساتی خواهند داشت و برای نشست با رییس جمهور نیز درخواست داده‌ایم. حضور نمایندگان احواز در مجلس مشروط است و به شرطی ادامه پیدا خواهد کرد که برای تامین حقوق مردم موثر باشد، در غیر این صورت پیگیر بحث استعفا خواهیم بود.

نماینده منسوب به مردم سوس در مجلس نیز گفت: نمایندگان استان با ابراز مخالفت خود، به وزیر نیرو در خصوص انتقال آب کارون به فلات مرکزی هشدار داده بودند؛ اما متاسفانه پیشنهادات آن ها به دولت عملی نشد.

وی افزود: طبق بررسی هایی که توسط نمایندگان استان انجام شد، امسال بودجه اختصاص یافته به احواز کاهش یافته است.

نماینده شوش دانیال (ع) در مجلس اظهارکرد: از سوی دیگر درآمدهای حاصل از فروش شرکت صنایع فولاد احواز صرف پروژه های عمرانی تهران شده که این امر مانند سایر مسایل دیگر که بیان شد، غیر قابل قبول است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز دلیل کاهش سهم احواز از بودجه امسال را، بی توجهی دولت به مردم احواز عنوان کرد.

محمدسعید انصاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در احواز اظهارکرد: همه ما به شدت نسبت به بحث انتقال آب از سرشاخه های کارون معترضیم؛ مردم احواز به خصوص عبادان و محمره و فلاحیه و احواز به این آب نیاز دارند. علی رغم این که اطراف آبادان آب وجود دارد، ولی مردم این شهر آب شیرین آشامیدنی ندارند.

 وی ادامه داد: فولاد احواز را می فروشند و در جاده تهران – شمال یا هر جای دیگر هزینه می کنند؛ آن وقت ما در جاده هایمان کشته می دهیم. به جای این که این پول ها را در استان خودمان هزینه کنند و جاده ها را ایمن سازی کنند، در استان های دیگر هزینه می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به کاهش حدود ۷۰ درصدی بودجه احواز نسبت به سال گذشته، گفت: متاسفانه اعتبارات احواز امسال بسیار کاهش داشته است. قبول داریم که وضع مالی در کل کشور خوب نیست ولی نباید این گونه باشد که هر چه هست را بین استان ها تقسیم کنند و سهم احواز خیلی کمتر ازهمه باشد؛ فکر می کنم دلیل آن بی توجهی به مردم احواز باشد.

وی بیان کرد: استعفایمان را به هیات رییسه تحویل دادیم و باید ببینیم چه برخوردی می شود؛ در صورتی که به اعتبارات استان اهمیت داده شود و آب شیرین به جای سایر استان ها به آبادان منتقل شود و حقوق مردم احواز رعایت شود، استعفایمان را پس خواهیم گرفت.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى