در : صفحه اول » حقوق بشر » اضافه شدن «خودسوزی» به لیست دردهای ملت عرب احواز

اضافه شدن «خودسوزی» به لیست دردهای ملت عرب احواز

مهدی مجدم

خبر خودسوزی مهدی مجدم یکی از جوانان عرب احواز  که منجر به مرگ وی شد، هفته گذشته تیتراول اغلب وبسایت های خارجی را به خود اختصاص داد. بنابر گزارش های منتشره خودسوزی مهدی در مقابل ساختمان  استانداری ودیدگان حجازی استاندار احواز صورت گرفته است.

با این وجود نمایندگان رژیم استعمارگر به جای پاسخگویی جنایتهایی که دراین اقلیم مرتکب می شوند، خانواده مرحوم مهدی مجدم را به دلیل اقدام علیه  امنیت ملی بازداشت میکنند. همچنین از خانواده داغدار این جوان احوازی می خواهند که اعتراف کنند فرزندشان از تعادل روحی و روانی سالمی برخوردار نبوده است!

 این درحالی است که بنابه گفته نزدیکان مرحوم مهدی، وی از سلامت روحی و روانی کاملی برخوردار بود و بیکاری (درد مشترک اغلب ساکنان احواز) تنها مشکل مرحوم مهدی بود. بیکاری که همانند یک بلای خانمان سوز سالهاست دامن اغلب مردم محروم اقلیم احواز را فراگرفته است.

 به عنوان مثال می توان به “عبادان” یکی از شهرهای نفتی و گازی این اقلیم اشاره کرد که علیرغم داشتن ثروت و فرصت های شغلی فراوان، جوانان آن بیکار هستند و سالهاست که آفتاب سوزان آن ، این جوانان را همانند شبنم که با طلوع آفتاب صبحگاهی بخار میشود،ذوب میکند.

جوانان عرب باید ذوب شوند تا فرزندان استعمارگران فارس در آسایش و رفاه باشند. به باور نگارنده وجود این وضعیت در اقلیم احواز هیچ تفاوتی با دوران برده داری ندارد. وضعیت ناهنجاری که حتی موجب اعتراض سید شریف حسینی نماینده احواز در پارلمان رژیم شده است.

 بنا به گفته سید شریف حسینی آمار بیکاری این منطقه بیش از ۳۰ درصد است. صدای اعتراض شریف حسینی درحالی بلند شده است که رژیم اشغالگر  سالهاست علی رغم تحمیل کردن سختی های فراوان به ساکنان این اقلیم ، فرزندان آن را به اتهام واهی اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی راهی چوبه دار کرده است.

 درهمین راستا میتوان به صدور حکم اعدام ۵ فعال فرهنگی عرب اشاره کرد. هاشم شعبانی‌نژاد، شاعر، وبلاگنویس، دبیر ادبیات عرب و دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی دانشگاه احواز، هادی راشدی، دبیر شیمی و فوق لیسانس شیمی کاربردی، محمد علی عموری‌نژاد، فعال دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و وبلاگنویس، به همراه دو تن دیگر به نامهای جابر و مختار آلبوشوکه، پنج زندانی مورد اشاره هستند که در تاریخ ۱۷ تیرماه سال گذشته به اتهام محاربه با خدا و مفسد فی الارض و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب احواز به اعدام محکوم شدند، محکومیتی که بنا به گفته  برخی منابع آگاه نمایندگان رژیم در استان پس ازگرفتن مهر تایید از صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه دستگاه استعمارگر سعی دارند درهفته جاری آن را عملی کنند.

باتوجه به مسائل مطرح شده می توان گفت؛ خودسوزی جوانان احواز درد دیگری است که به لیست دردهای بیشمار ساکنان احوازاضافه شد.

 نویسنده: سلطان خلیفه

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى