در : صفحه اول » اخبار » اعتراضات گسترده احوازیها درپی اهانتهای مکرر صداوسیما

اعتراضات گسترده احوازیها درپی اهانتهای مکرر صداوسیما

طی روزهای گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار چندین برنامه اهانت آمیز مردم عرب را بشدت مورد اهانت قرار داده است. درپی این اهانتها موجی گسترده از خشم شهرهای مختلف اقلیم احواز را فرا گرفته است.

صداوسیمای دولت ایران طی روزهای تعطیلات نوروزی با انتشار نقشه ای از ساکنان مناطق مختلف ایران اقدام به حذف نام ملت عرب احواز کرده و نام قومیت وارداتی و ساختگی خود را بجای ساکنان اصلی اقلیم احواز قرار داده است.

صداوسیما به این اهانت بسنده نکرده و تنها چند روز پس از اهانت اول اقدام به پخش فیلمی اهانت آمیز کرده است؛ این فیلم مردم را بسان مردم جنس باز و فاسد بتصویر می کشد. فیلم اهانت آمیز صداوسیما بگونه ای کارگردانی شده است تا احساسات نژادپرستانه و عرب ستیز ایرانیها را برعلیه مردم عرب بشوراند.

این اقدامات صداوسیمای جمهوری اسلامی در حالی صورت گرفته است که پیشتر مسئولان دولت مرکزی ایران بارها با مطرح ساختن قومیت وارادتی خویش در صداوسیمای سراسری اعلام کرده اند که صاحبان اصلی احواز آن دسته از صدها هزار مهاجر غیرعربی هستند که بواسطه طرحهای پاکسازی نژادی طی نه دهه گذشته وارد اقلیم احواز شده اند.

همراه با اقدامات نژادپرستانه و طراحی شده صداوسیما، مهاجران غیرعرب ساکن در احواز طی برنامه هایی که بمناسبت نوروز صورت گرفته است، با طراحی برنامه هایی نظیر تاتر، گستاخانه به مردم عرب احواز همانا ساکنان اصلی این اقلیم اهانت کرده اند.

درپی این اهانتهای صورت گرفته از سوی دستگاه حاکمیت و مزدوران آن،  نمایندگان احواز در مجلس با ارسال نامه هایی این اهانت ها را گامی را راستای ایجاد درگیریهای قومی دانسته و از دولت ایران خواستند تا از مردم عرب عذرخواهی کند.

براساس تحقیقات میدانی جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز، در سالهای پس از انتفاضه ۱۵ آوریل ۲۰۰۵، دولت ایران نقشه شوم تغییر بافت جمعیتی احواز را بر اساس استفاده ابزاری از یک قومیت خاص بنا نهاده و افسار لجام گسیخته تبعیض نژادی و استفاده هنگفت از امکانات و فرصتهای شغلی را در اختیار این قومیت وارداتی قرار داده است. دولت ایران در همین راستا با مصادره هزاران هکتار از زمینهای کشاورزان عرب، زمینه را برای اسکان دهها هزار نفر از مهاجران فراهم ساخته است.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران در تخصیص بودجه هنگفت برای اسکان گسترده اعضای قومیت واراداتی در شهر احواز، درحالی صورت می گیرد که مورد عرب احواز بشدت از تبعیضهای صورت گرفته طی این سالها خسته شده اند و از اقدامات نژادپرستانه و ضدبشری دولت ایران و مزدوران آن بستوه آمده است.

خبرهای رسیده از تجمع هزاران تن از جوانان شهر فلاحیه و شعر خوانی و یزله این جوانان در محکومیت اهانتهای دولت ایران حکایت دارد.

در شهر معشور نیز جوانان این شهر علیه مهاجران گستاخ که حرمت صاحبخانه را قدر ندانسته اند، اعتراض کرده و اهانت این مهاجران را بی پاسخ نگذاشتند.

در شهر احواز و عبادان و محمره جوانان عرب نیز نمادهای ساختگی دولت ایران برای قومیت وارداتی را مورد حمله قرار داده و از روی دیوارهای عدیدی در شهرهای اقلیم احواز پاک کرده اند.

لازم به ذکر است که در سال ۱۳۶۴ شمسی و در اوج جنگ وفضای امنیتی و اختناق حاکم بر کشور، هزاران تن از جوانان عرب احواز در اعتراض به اهانت روزنامه اطلاعات ایران به ملت عرب احواز تظاهرات کرده و در برابر دستگاه ضدانسانی حاکم بر ایران ایستادگی کردند. در آن زمان روزنامه اطلاعات نیز با کولی خواندن ساکنان اصلی احواز سعی در انکار وجود این ملت و به تبع آن انکار حقوق تاریخی آنها داشته است.

گفتنی است که موج اعتراضات ملت عرب احواز همچنان ادامه دارد.

بخش حقوق بشر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى