در : صفحه اول » اخبار » اعتراض احزاب سوئدی به سفر یک مقام ایرانی به کشورشان

اعتراض احزاب سوئدی به سفر یک مقام ایرانی به کشورشان

دیدار مجید تخت روان‌چی، معاون وزیرامورخارجه ایران از پارلمان سوئد در روز پنجشنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ با اعتراض احزاب چپ و لیبرال مردم روبه‌ رو شد. نمایندگان این احزاب در واکنشی به نقض حقوق بشر در ایران، عدم احترام  و توجه به حقوق ملت های غیر فارس از جمله عرب ها، کردها ، بلوچ ها ، ترک ها، ترکمن ها و…، وجود دیکتاتوری در آن کشور و همچنین دخالت ایران در بحران داخلی سوریه، شرکت در جلسه‌ی دیدار با این مقام ایرانی را تحریم کردند.

معاون وزیر خارجه ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مهمان وزارت امور خارجه سوئد بود و ازجمله با وزیر امور خارجه، کارل بیلدت دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار مجید تخت روا‌نچی با کارل بیلدت، مسائل مختلفی مورد بحث و گفتگو قرارگرفت که مهم‌ترین آنها مسئله هسته‌ای ایران، مسائل منطقه‌ی خاورمیانه از جمله مسئله سوریه و همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران بود.

فرانک بِلفِراگ از مسئولان ارشد وزارت خارجه سوئد در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیوی بین‌المللی این کشور در مورد واکنش سوئد به افزایش اعدام‌ها در ایران که خود نشانه‌ای از نقض حقوق بشر است و مطرح کردن آن در گفتگو با معاون وزیرخارجه ایران، به سخنان کارل بیلدت درهنگام پرسش پارلمانی از او توسط جبارامین، نماینده حزب محیط زیست در پارلمان اشاره کرد.

اوگفت که کارل بیلدت، موضع سوئد را درمخالفت با اعدام و مجازات مرگ اعلام کرد و از سفر رئیس دایره‌ی حقوقی این وزارتخانه به ایران و اعلام این موضع به مقامات جمهوری اسلامی نیز خبرداد. او همچنین گفت که خود او نیز درسفری که در ماه مارس به ایران داشت، این  مخالفت را با مقامات جمهوری اسلامی درمیان نهاد.

جبار امین به همراه دیگر اعضای پارلمان سوئد از حزب محیط زیست و اعضای حزب سوسیال دموکرات پیش از سفر معاون وزیر خارجه ایران به استکلهم وزیر خارجه سوئد را به پارلمان فراخوانده و درباره عملکرد وزارتخانه او در برابر نقض حقوق بشر در ایران توضیح خواسته و خواستار واکنش رسمی دولت سوئد به مسائل ایران شده بودند.

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى