در : صفحه اول » اخبار » تجمع حمایت از کارون برگزار شد

تجمع حمایت از کارون برگزار شد

kr4

در ادامه سلسله تجمع های حمایت از کارون و برای ممانعت از انحراف آب این رودخانه به سوی کویرهای مرکزی ایران، پنجمین تجمع موسوم به حلقه انسانی کارون بعد از ظهر امروز پنج شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ مصادف با ۷ آذر ۱۳۹۲ در احواز برگزار شد.

تجمع کنندگان در ساحل غربی این رودخانه با حمل پلاکاردها و دست نوشته های به زبان های عربی و فارسی مخالفت خود را با طرح انحراف آب کارون اعلام کردند. مردم در این تجمع ضمن اعلام مخالفت خود با سایر طرح های انتقال آب خواستار توجه فوری دولت به وضعیت نابسامان و بسیار خطرناک آب و هوای اقلیم احواز شدند.

همچنین حاضران در این تجمع خواستار  شفاف سازی عملکرد وزارت خانه های نفت، نیرو و کشاورزی در اقلیم شده اند. آنها از تخریب محیط زیست احواز  توسط شرکت های تابعه وزارتخانه های یاد شده به خشم آمده اند. تجمع کنندگان معتقدند که مهمترین دلایل آلودگی آب و هوا را باید در عملکرد غیر مسولانه این وازرتخانه های جستجو کرد.

فعالان محیط زیست از احواز گزارش دادند که بیش از سی هزار نفر در تجمع امروز شرکت کردند. در این میان نیروهای امنیتی لباس شخصی و نیروی انتظامی در ابتدای شکل گیری این تجمع ممانعت هایی به عمل آورده و مردم  را تهدید کرده اند.

نیروهای انتظامی در این تجمع با چند خبرنگار محلی درگیر شده و به آنها گفته اند که حق ندارند که این موضوع را پوشش خبری دهند.

با گذر وقت و زیاد شدن تعداد مردم در محل تجمع نیروهای امنیتی نیز عقب نشینی کرده و از درگیری با مردم منصرف شده اند. پس از این حادثه خبرنگاران صدا و سیمای استان برای اولین بار در محل تجمع حاضر شده و از این مراسم نمادین فیمبرداری کردند. خبرنگاران صدا و سیمای استان در تجمع های قبلی مردم حضور نداشته و این نهاد حکومتی به این موضوع بی اعتنا بوده است.

 معترضان در این تجمع گفته اند تا عقب نشینی دولت از طرح های انتقال آب کارون و سامان بخشیدن به وضعیت هوای منطقه به تجمع های خود ادامه خواهند داد.

چندی پیش در اثر بارش باران اسیدی و گرفتگی هوا ناشی از پراکندگی ذرات معلق اورانیوم خفیف بیش از ۲۰ هزار شهروند احوازی راهی بیمارستانها شدند.

پزشکان محلی در احواز میگویند که شاهد تولد نوزادان ناقص الخلقه در این شهر و دیگر شهرهای اقلیم احواز هستند.

کارشناسان مسائل زیست میحطی و امور بهداشتی معتقدند که آلودگی هوای اقلیم به انواع آلاینده ها دلیل اصلی مرگ و میر و تولد نوزادان ناقص الخلقه است.

شهر احواز برای دومین سال پیاپی از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام شده است.

فیلمی کوتاه از تجمع امروز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى