در : صفحه اول » اخبار » اعترضات کارگری در احواز وضرورت حمایت همگانی از این جنبش

اعترضات کارگری در احواز وضرورت حمایت همگانی از این جنبش

بحرانی شدن شرایط اقتصادی و تنگناهای معیشتی و افزایش گرانی بیش از حد، اوضاع نابسامان کشور را روز به روز وخیم تر کرده است.  و سالهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتصابات در غالب اعتراضات سراسری و تجمع اصناف مختلف مردم بودیم. که در این بین تظاهرات کارگران بیش از سایر اقشار جامعه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

بطور متوسط سالانه بیش از ۹۰۰ تجمع اعتراض آمیز در اقلیم احواز برگزار می شود که بخش عمده ی این اعتراضات از سوی کارگران بخش های مختلف برگزار می شود. و هرچند وقت شاهد تظاهرات در اقلیم احواز هستیم که مرکز این اعتراضات و اعتصابات اکثرا در شهرهای احواز و سوس (شوش) با محوریت گارکران شرکت ملی فولاد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، و کارگران شهرداری ها و پتروشیمی هستیم.

 بعضی وقت ها هم در شهرهای اطراف احواز شاهد رخداد تظاهرات هستیم که اکثرا به سمت شهر احواز می ایند تا با کارگران معترض هم صنف خود شرکت کنند. این تظاهرات گاهاً به چند هفته طول می کشد و کارگران دست از کار بر می دارند.

در زیر به تظاهرات چند هفته پیش احواز و اطراف ان اشاره می کنیم:

تظاهرات کارگران گروه ملی فولاد  که یکشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در مقابل ساختمان اداری استانداری برگزار شد، و همچنین تظاهرات کارگران منطقه ۶ شهرداری شهر احواز برای چند روز متوالی اعتصاب کردند. و همین طور اعتراض بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شوش و یا اعتصاب کارگران پتروشیمی کیان در عسلویه…

اینها تنها گوشه ای از تظاهرات کارگرانی بوده است که به در اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق، و طبقه بندی کردن مشاغل، و بیمه گارکران، و واگذاری شرکت ها از بخش دولتی به بخش خصوصی، و سوء مدیریت دولت و مسئولین، و عدم رسیدگی به مطالبات کارگران صورت گرفت.

رژیم فرسوده ایران مانند همه رژیم های دیکتاتوری هم از حل این معضل بزرگ عاجز مانده است. و به جای رسیدگی به مطالبات برحق کارگران،به شیوه های سرکوب و تهدید کارگران به حبس و سرانجام زندانی کردن معترضان روی می آورد. که برای خنثی کردن این تظاهرات تبدیل نشدن به تظاهرات سراسری کشوری، از نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی با لباس شخصی که شبانه به خانه های گارکران هجوم اورده و سبب رعب و وحشت خانواده میشوند،  کمک میگیرد.

وهمین طور در حین تظاهرات دهها نفر از کارگران احوازی دستگیری و روانه زندانهای مخوف رژیم شدند، که برای نمونه می توان به لیست زیر اشاره کرد:

کریم سیاحی

غریب حویزاوی

میثم آل مهدی

احمد باوی

عیسی مرعی

مسعود عفری

جعفر سبحانی

حافظ کنانی

حامد باصری

میثم علی قنواتی

سید احمد سید نوری

حسین داودی

سید مجید موسوی

کاظم حیدری

مجید جلالی

امین علوانی

طارق حلفی

مصطفی عبیات

بهزاد علیخانی

بهزاد شهبازی

امیر دهقان

یاسر ابراهیمیان

مرتضی اکبریان

احسان یوسفی

محمد پورحسن

 در بین دستگیر شدگان وکلای کارگران و فعال مدنی هم به چشم می خورد. فرزانه زیلابی وکیل مدافع کارگران یکی از زندانیانی بود که برای دفاع از حقوق کارگران معترض شرکت هفت تپه به یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. او در رأی دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است. سپیده قلیان فعال مدنی و سیاسی در آبان ۹۷ در جریان اعتراضات کارگری احواز به همراه اسماعیل بخشی فعال کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد او الان در زندان اوین به سر می برد.

 رژیم ایران بازداشتیان معترض را مخل امنیت می خواند و سرانجام با الصاق تهمت تبلیغ علیه نظام احکام سنگینی برای آنها صادر می کند. رژیم فاسد ایران به خوبی می داند که طاقت مردم به سر رسیده است و نارضایتی اجتماعی در چند سال اخیر به چند برابر رسیده است. به همین خاطر ترس و وحشت ستون اصلی نظام را فراگرفته است و بنا به پیش بینی کارشناسان این رژیم به روزهای پایانی عمرش نزدیک شده است چیزی که اخیرا از یک سند جلسه مقامات نظامی و امنیتی رژیم ایران به عنوان کارگروه پیشگیری از بحران های امنیتی معیشتی پایه از طرف گروه سایبری عدالت علی افشا شد. بر اساس این سند جامعه ایران را به یک جامعه در حالت انفجار زیر پوستی توصیف میکنند و هر لحظه امکان بیداری جامعه فرامی رسد، و رژیم غاصب ایران که برای حفظ پایه های خود با غارت کردن ثروتهای ملت آنها را خرج مسلح کردن گروههای تروریستی خود در منطقه می کند تا با آتش افروزی و فتنه گری نگاه ها را به سمت بیرون مرزها متوجه کند، وخود در داخل به سرکوب بیگناهان ادامه بدهد، تا بلکه چند صباحی حکومتش دوام یابد. غافل از اینکه خشم ملتها همانند طوفانی ناگهانی قادر به سرنگونی قدرتمندترین حکومتها خواهد بود.

محمد حیدری

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى