در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » نگاهی به وضعیت اقتصادی اقلیم احواز

نگاهی به وضعیت اقتصادی اقلیم احواز

نفت جاری در سطح زمین، در اقلیم احواز

نفت جاری در سطح زمین، در اقلیم احواز

بخش دوم

 توانمندی های اقتصادی و اشتغالزایی اقلیم احواز در ایران
و بررسی نرخ بیکاری و ارتباط ان با آمار جمعیتی عرب احواز

 

 حوزه نفت

میدان نفتی احواز در اقلیم احواز و در جنوب غربی ایران واقع می باشد.

این میدان تاقدیسی بطول ۶۷ و عرض ۶ کیلومتر مربع را شامل میشود که از شمال با میدان رامین (ملاثانی)، از شرق با میدان مارون، از جنوب با میادین فلاحیه و منصوری و از غرب با میادین آب تیمور و خفاجیه (سوسنگرد) مجاور است.

این میدان که دارای روند شمال غربی – جنوب شرقی (به موازات رشته کوه زاگرس) می باشد در افق آسماری بصورت دو تا قدیس مجزا از هم (زین اسبی) در می آید. سازند آسماری در میدان نفتی احواز در جنوب فرو افتادگی قنیطره (دزفول) شامل بخش ماسه سنگی احواز می باشد. (۳)

میدان احواز یکی از بزرگ ترین میدان های نفتی کشور است و حدود ۷۰ کیلومتر طول و ۴ تا ۵ کیلومتر عرض دارد ، این میدان دارای سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که مخازن آسماری و بنگستان نفتی و روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت از آنها استخراج می شود .(۴)

میدان نفتی یادآوران نیز در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب احواز در مرز مشترک ایران و عراق قرار گرفته و براساس مطالعات انجام شده امکان تولید نفت سبک و سنگین در آن وجود دارد. میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از ۱۷٫۳ میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در اقلیم احواز واقع شده که حدود ۳٫۲ میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است . (۵)

بخش برق

نیروگاه حرارتی رامین احواز 
نیروگاه حرارتی رامین از بزرگترین نیروگاه های حرارتی( بخاری) کشور می باشدکه با هدف تامین برق اقلیم احواز و شبکه سراسری احداث گردیده است. نیروگاه رامین در کیلومتر ۲۰ جاده احواز – مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون و شهر ویس در شمال شرقی احواز قرار دارد. این نیروگاه با ۶ واحد ( ۴ واحد ۳۰۵ مگاواتی و ۲ واحد ۳۱۵ مگاواتی ) دارای توان تولیدی ۱۸۵۰ مگاوات است . (۶ )
  
سهم ۶ درصدی نیروگاه رامین احواز در تولید برق ایران ، اقلیم احواز به دلیل گرمای بیش از حد و تمرکز صنایع بزرگ، پس از استان تهران بزرگترین مصرف کننده انرژی برق کشور است و تولید پایدار برق توسط نیروگاه رامین احواز از قدمت ۳۴ ساله برخوردار است. (۷)

بخش فولاد

شرکت فولاد خ وزس ت ان، قطب دوم تولید فولاد خام در ایران، ویکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی کشوراست که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

این شرکت با وسعت ۸/۳ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر احواز، مرکز اقلیم احواز درجنوب غربی کشور، واقع شده است.

این شرکت اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در سال ۱۳۶۷ فعالیت تولیدی خود را آغاز نموده و  طی ده سال ضمن رسیدن به ظرفیت اسمی (۵/۱ میلیون تن ) طرح های توسعه ای را در فاز اول تا ۴/۲ و در فاز دوم تا ۲/۳ میلیون تن محقق ساخته است.(۸ )

 

آب و برق

اقلیم احواز در جنوب غربی ایران بامساحتی بالغ بر ۶۴۷۴۶ کیلومتر مربع واقع شده است که علاوه بر برخورداری از ذخایر نفت وگاز در حدود یک سوم از آبهای سطحی کشور را به خود اختصاص داده است. پنج رودخانه بزرگ و پرآب ایران کارون، دز، کرخه، جراحی وهندیجان درآن جاری می باشدکه با عنایت به شرایط اقلیمی و امکان فعالیتهای کشاورزی در طول سال وراه داشتن به دریای آزاد و همچنین دسترسی آسان، سریع و آسان به بازارهای مصرف داخلی و خارجی به موجب برخورداری از کلیه امکانات ارتباطی هوایی، دریایی، ریلی و زمینی در سطح جهانی ممتاز و کم نظیر می باشد.
در این استان اراضی مستعد کشاورزی وسیعی وجود دارد که در حال حاضر حدوداً بیش از یک میلیون هکتار از آن مورد بهره برداری قرارگرفته است. همچنین این استان سهم بسزایی در تولید انرژی برق آبی کشور بر عهده دارد.(۹)


بخش کشاورزی

کل اراضی شهرستان احواز ۲۷۵ هزار و ۲۷۰ هکتار است که ۱۶۷ هزار و ۶۷۷ هکتار آن آبی، ۱۰۷ هزار و ۵۹۳ هکتار دیگر دیم است. تولید سالانه سه میلیون و ۲۴۵ تن محصولات کشاورزی است که این محصولات شامل گندم، خرما، محصولات دامی و آبزی پروری است. در سال زراعی جاری  ۸۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی، ۱۴ هزار هکتار گندم دیم، ۸ هزار و ۲۰۰ هکتار جو آبی، یک هزار و ۵۰۰ هکتار جو دیم و ۴۱۰ هکتار کلزا در این شهرستان به زیر سطح کشت رفته است.

پتانسیلهای دیگر شهرستان احواز  وجود واحدهای دام و طیور به استعداد یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۴۹ قطعه می باشد و این شهرستان دارای  ۳۳ هزار و ۸۸۰ راس دام سبک ، ۱۲۸ هزار و ۸۰۴ راس دام سنگین، ۳۰ واحد فعال دام صنعتی و بیش از ۱۰۰ واحد فعال طیور صنعتی است.  (۱۰)

با توجه به توانمندی های فوق که می تواند کشوری  بزرگ را دگرگون نماید اما متاسفانه آمار بیکاری در این استان محرمانه اعلام شده ، به  گزارش خبرگزاری معتبر مهر ، جواد سعدون زاده یکی از نماینده گان اقلیم احواز  گفته است اعلام نرخ بیکاری در اقلیم احواز محرمانه است . (۱۱)

لذا هیچ گونه آمار دقیقی از آن وجود ندارد اما در سایت رسمی بروال که یکی از سایت های فعال حوزه فرهنگی ادبی شهر احواز مشغول به کار است چنین منتشر کرده است:

شریف حسینی، نماینده احواز در گفت وگو با «موج» درخصوص آمار بیکاری و همچنین دلایل بالابودن این آمار در اقلیم احواز می گوید:
 در حال حاضر وضعیت بیکاری در اقلیم احواز با توجه به آمارهای موجود به طور میانگین بیش از ۲۵ درصد است، وی با رد آمارهای متناقض ارایه شده در مورد بیکاری؛ می گوید:
 آمارهایی که ارایه می شود در واقع آمارهای صحیحی نیست. در استان میزان بیکاری حدود ۱۲ درصد اعلام می شود، ما این آمارها را به صورت قاطع رد می کنیم. آمارهایی که در مقاطع مختلف سنی از اداره کار شهرستان گرفته ایم، نشان می دهد در مقطع سنی ۱۵ تا ۲۹ سال، ۳۰ درصدی بیکاری داریم ؛ اما این آمار به صورت میانگین در کل اقلیم احواز بیش از ۲۵ درصد است.
وی اضافه فرمودند :
معضلات اقلیم احواز با توجه به وضعیت بیکاری که در استان وجود دارد دو چیز است؛ یکی استخدام نیروهای غیربومی و دیگری عدم استفاده از پیمانکاران محلی است. اگر از پیمانکاران بومی استفاده شود، با توجه به اینکه پول پیمانکاران بومی در استان می ماند، گردش پول موجود در استان خود موجب ایجاد رونق اقتصادی خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر در تمام کارهای انجام شده در استان، پول از استان خارج شده و وارد بانک های تهران و شهرهای بزرگ دیگر می شود. (۱۲)
 
استاندار در این رابطه گفت: مشاغل جدید ایجاد شده در استان ما به بیکاران سایر استان‌ها تعلق می‌گیرد و این امر باعث شده آمار بیکاری در استان کاهش پیدا نکند . (۱۳)

نتیجه گیری کلی از وضعیت بومیان شهر احواز
و چشم انداز آینده این شهر

با توجه به سخنان نمایندگان و استاندار شهر احواز و وقایعی که از پیش گفته شد می توان به اوج سیاست های تبعیض گرایانه، ضد حقوق بشری و منافی اخلاق  پی برد و از خامت اوضاع این شهر رنجور با خبر شد.
در واقع این سیاست های مهلک و خطرناک ازسوی دولت با کمک لابی قدرتمند همیشه در صحنه خود یعنی پان فارسیسم ها طوری مبذول می گردد که در راستای آن، این سیستم برای دگرگونی هویت این شهراز هیچ گزینه ای روی گردان نخواهد شد تا شاید بتوانند هویت عربی و تاریخ عریق آنان را نتنها درصحنه های داخلی کشور بلکه در شکل وسیع ترآن در فضای بین المللی در بطن خود خفه کنند و سبب اضمحلال چنین هویتی در آینده این منطقه شوند .
این سیستم سعی می کند با استفاده از متدهای مکیاولی نظیر تخریب ممالک دارای پیشینه سیاسی و فرهنگی مستقل، اعزام مهاجرین غیر عرب به مناطق تحت سیطره خود و نیز تضعیف دولت های هم نژاد عربی مجاور ، (۱۴) از هر گونه احتمال خطر سرنگونی در این مناطق استراتژیک و مهم تولید ثروت  جلوگیری به عمل آورد و یا هر نوع تحرک نامناسبی که از سوی آن جامعه  درراستای تغییر روبه جلو صورت می گیرد را تحت شعاع خود قرار داده و در نطفه امحاء کند .

اکنون اگر به بررسی سه پیش فرض قبل بپردازیم درخواهیم یافت که حکومت ایران دقیقا در همین راستا به طور قطع و جدی گام بر می دارد و هیچ گونه ابایی از بیان رسمی سیاست های خود در قبال عرب های احواز و دول مجاور ندارد ، که این امر برهیچ کس پوشیده نیست .
 
و در انتهاء باید گفت که دو سیاست کلی و پر رنگ توسط این سیستم در این منطقه از مرحله عمل گذشته و به مرحله بهره برداری از آن رسیده است  که می توان به آن ها اشاره کرد ..

۱-  تاسیس شهرها و شهرک های جدید تاسیس در نقاط پر تراکم جمعیت عربی شهر احواز برای تغییر هویت عربی منطقه
همچون شیرین شهر در جنوب شهر احواز که ما بین منطقه پر جمعیت و پر تراکم عربی کوت عبدالله و سه راه فلاحیه اشاره کرد و همچنین یک شهرک در شمال شهر حد فاصل بین شیبان و زرگان و یک شهر جدید بانام شهررامین درکنار شهر ملاثانی و همچنین شهرک تازه تاسیس گلها در جنوب غرب این شهر را از نمونه های بارز این شهرک سازی ها بر شمرد .

۲- ایجاد مشاغل جدید و اعطای آن به مهاجران غیرعرب از استان های دیگر و عدم استخدام عرب ها  که این امر آنان را هرچه بیشتر از پیش به حاشیه و فقر می کشاند به طوری که این سیاست را می توان از اسباب مهم مهاجرت های گسترده اخیر عرب های این استان به کشورهای غربی برشمرد !

نویسنده: المجد الاهوازی

 

منابع :

۱ – آدرس آماری ۰۶۰۳– ریاست جمهوری ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ، مرکز آمار ایران  سال ۱۳۹۰

۲ – فکوهی، ناصر، همسازی و تعارض در هویت و قومیت، تهران، نشر گل آذین

۳– پایگاه ملی داده های علوم زمین http://www.ngdir.ir/

۴– شانا – شانا پایگاه خبری اداره کل روابط عمومی وزارت نفت / http://www.shana.ir/fa/newsagency/182944

۵اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
 – اتاق تهران : جزئیات دوئل جدید نفتی ایران و عراق ، قدرت‌نمایی در اوپک با جلوافتادگی نفتی از اعراب /

تاریخ خبر :  ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ / http://www.tccim.ir/newsfullstory.aspx?nid=34729&sword=احواز

۶

http://www.raminpower.ir/fa/company/tarikhcheh/mogheaiat

۷– http://news.moe.gov.ir/News/Details.aspx?ANWID=5477 /
پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو- کد مطلب: ۹۲۰۲۲۶۵۴۷۷

۸ – سایت رسمی شرکت فولاد خوزستان http://www.ksc.ir

۹ – http://www.kwpa.gov.ir/Default.aspx?tabid=62 – سازمان آب و برق خوزستان

۱۰ – خبرگذاری مهر – http://mehrnews.com/detail/News/2014560 – کد خبر: ۲۰۱۴۵۶۰ 

۱۱ –  کد خبر: ۲۱۸۹۱۳۴  /    http://www.mehrnews.com/detail/News/2189134

۱۲ -http://www.borwall.com/المجتمع/خوزستان؛-بوی-نفت-و-بیکاری-نفت-خیزترین-استان-ایران-رتبه-دوم-بیکاری-در-کشور-را-دارد
برگرفته از روزنامه شرق ، شماره ۱۲۸۰ به تاریخ ۶/۴/۹۰، صفحه ۱۱ (سرزمین)

۱۳– http://www.khouznews.ir/fa/news/43656/استاندار-و-شخص-اول-اجرایی-خوزستان-مشاغل-جدید-خوزستان-به-بیکاران-سایر-استان‌ها-می‌رسد    کد خبر  ۶ : ۴۳۶۵
۱۴-  کتاب شهریار – مکیاولی  ترجمه محمود- محمود انتشارات عطار سال ۱۳۸۰ صفحات ۳۰/۳۱/۴۳

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى