در : صفحه اول » اخبار » افزایش میزان تولد کودکان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز

افزایش میزان تولد کودکان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز

افزایش میزان تولد کودکان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز

مسؤول مرکز ژنتیک بهزیستی احواز هشدار داد: افزایش محسوس متولدان مبتلا به منگلیسم در اقلیم احواز، امکان آزمایش و تشخیص جنین مبتلا به منگلیسم در اقلیم وجود ندارد

مسؤول مرکز ژنتیک بهزیستی احواز گفت: میزان کودکان مبتلا به منگلیسم ( سندروم داون) در اقلیم احواز به طرز محسوسی رو به افزایش است.

غلامرضا محمدیان پیشتر اظهار کرده بود: پیش از این طبق نظرات پزشکی، تنها در مادران بالای ۳۵ سال احتمال تولد کودکان دچار سندروم داون وجود داشت که در حال حاضر در اقلیم احواز شاهد نوزادان منگل متولد از مادران ۲۰ تا ۲۲ ساله نیز هستیم.

وی افزود: حداقل هر دو روز یک‌بار، مادران ۲۰ تا ۲۲ ساله‌ای به مرکز ژنتیک بهزیستی اقلیم احواز مراجعه می‌کنند که فرزندان دچار سندروم داون به دنیا آورده‌اند.

محمدیان خاطرنشان کرد: میزان نوزادان دچار منگلیسم در اقلیم احواز در حال افزایش است و این افزایش محسوس و معنی دار بوده و نمی‌توان گفت که تصادفی است.

وی گفت: باید به آمار منگلیسم در اقلیم احواز عمیق‌تر نگریسته شده و فکری به حال آن کرد.

مسؤول مرکز ژنتیک بهزیستی احواز یادآور شد: آزمایش آمینیوسنتز، آزمایشی ضروری برای تشخیص منگلیسم جنین در زمان بارداری است که متاسفانه امکان انجام این آزمایش در اقلیم احواز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این آزمایش در هفته ۱۴ تا ۱۶ بارداری از سلول‌های مایع آمینیوتیک رحم مادر که جنین در آن غوطه‌ور است گرفته شده و با بررسی سلول‌ها، در صورت تشخیص داون بودن جنین یا وجود اختلالات سندرومیک کروموزومی دیگر، برای سقط جنین اقدام می‌شود.

محمدیان عنوان کرد: این آزمایش در حال حاضر در اکثر نقاط کشور انجام می‌شود ولی در اقلیم احواز هنوز امکان انجام آن فراهم نشده است.

وی بیان کرد: هر خانواده که حتی یک مورد بیمار مبتلا به سندروم داون ( منگلیسم) در فامیل خود مشاهده می‌کند باید نسبت به این بیماری حساس بوده و با دقت بررسی شود.

شایان ذکر است درپی خشک شدن اقلیم احواز بوسیله طرحهای به اجرا گذاشته شده در این اقلیم و در استانهای مشرف به آن، بحران زیست محیطی بی نظیری در این منطقه رخ داده و انواع بیماریهایی نظیر سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی، بیماریهای کلیوی و همچنین تولد کودکان ناقص الخلقه و سقط جنین به شدت افزایش یافته است. با وجود این وضعیت خطرناک و تبدیل شدن احواز به آلوده ترین شهر جهان طی سه سال متوالی اخیر، مسئولان اصفهانی همچنان به ساخت طرحهای بهشت آباد و گلاب ۲ جهت انتقال آب رودخانه کارون ادامه می دهند.

—————————————————-

بخش اخبار جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى