در : صفحه اول » اخبار » افشاگری های امام جمعه خفاجیه علیه سیاست های اشغالگری دولت مرکزی

افشاگری های امام جمعه خفاجیه علیه سیاست های اشغالگری دولت مرکزی

خشکی

 

الساری امام جمعه ولایت مدارخفاجیه دردیدار با پور محمدی رئیس بازرسی کشور نسبت به خامت اوضاع دراقلیم احواز به شکل عام وبه خصوص خفاجیه هشدارداد. ساری نماینده خامنه ای در خفاجیه، نسبت سیاست هایی هشدار داد که فعالان سیاسی احوازی در خارج از ایران، بارها آنها را سیاست های اشغالگرانه نامیده اند. عنوان برجسته افشارگری های این امام جمعه را می توان جمله “نفت مارا ببرید، به ما آب بدهید” دانست.

امام جمعه خفاجیه با انتقاد ازعملکرد مسئولان غیربومی مناطق عرب نشین، اظهار داشت که محرومیت وبدبختی ملت عرب احواز آنچنان است که کارهای صورت گرفته دربرابر آن خیلی ناچیز است. وی همچنین با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به منطقه وعدم صورت گرفتن هرگونه تغییری ملحوظ دروضعیت معیشتی تلویحا به فساد مسئولان غیربومی استان اشاره کرد. در ادامه الساری افزود: “چرا علیرغم وجود و فعالیت های شرکت های نفتی در این مناطق که قراردادهای هزاران میلیاردی منعقد می کنند، حتی حاضر نیستندکه ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده خود را در این مناطق پرداخت کنند و قراردادهای خود را در شهرهای پیمانکاران طرف قرارداد منعقد می کنند”.

الساری نیز در زمینه نگرانی های ناشی از بحران زیست محیطی اظهار داشت که محیط زیست مناطق عرب نشین به شدت درحال آلوده شدن است ودربرابر این آلودگی های مسئولان هیچ گونه حقی برای این مناطق در نظر نمی گیرند. وی همچنین از ناتمام ماندن طرح های آغاز شده نظیر بیمارستان ۱۲۸ تختخوابه خفاجیه و انتقاد از جاده های ارتباطی استان که به قتلگاه جوانان عرب تبدیل شده است، از عملکرد مسئولان غیربومی مناطق عرب نشین انتقاد کرد.

امام جمعه خفاجیه، سپس با انتقاد از نحوه گزینش و بکارگیری نیروهای مورد نیاز شرکت های نفتی موجود در منطقه عنوان کرد: “چرا فرزندان ما با مدارک تحصیلی عالی در شرکت های نفتی مستقر در منطقه که در یک قدمی ما قرار دارند، استخدام نمی شوند؟ مسئولان  این شرکت ها، مدارک تحصیلی عالی را بهانه قرار می دهند در حالی که ۸۰ درصد از کارگران و کارمندان آنها غیر بومی و با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم می باشند”. قابل که سیاست اشغالگرانه عدم اعطای فرصت های شغلی به جوانان عرب یکی از بندهای نامه ای بود که انتفاضه ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ را درپی داشت.

درباره وضعیت آب مناطق عرب نشین نیز امام جمعه خفاجیه با بیان اینکه”شغل اکثریت ساکنان این شهرستان کشاورزی است و در حال حاضر به خاطر نبود آب کشاورزی نودهزار هکتار از زمین ها لم یزرع باقی مانده و بسیاری از این عزیزان کشاورز در بیکاری به سر می برند” نسبت به یکی دیگر از سیاست های اشغالگرانه دولت مرکزی هشدار می دهد. تجربه مصادره زمین های کشاورزان عرب وآواره شدن آنها به حاشیه شهرها نشان می دهد که پروسه مذکور با اقداماتی نیز قطع آب کشاورزی وعدم ساماندهی کانالهای آبیاری وعدم کمک رسانی به کشاورزان در رساندن آب به زمین هایی که در فاصله دوری از رودخانه ها قرار دارند، از سوی مسئولان غیرعرب آغاز شده بود.

الساری نماینده خامنه ای در خفاجیه در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در جلسه علت بی استفاده ماندن نود هزار هکتار زمین کشاورزی با وجود پرآب بودن استان را بی تدبیری مسئولان غیربومی مناطق عرب نشین معرفی کرد.

قابل ذکر است که الساری امام جمعه خفاجیه ازپرورش یافته گان مرجع تقلید شیعی آیت الله کرمی است. کرمی از مراجع طرفدار دولت مرکزی در اقلیم احواز است ونقش به سزایی در تفرقه افکنی میان مردم عرب محمره ودشت میسان در اوایل انقلاب ۵۸ داشت. همزمان با سفر هیئتی به نمایندگی از ملت عرب احواز به تهران، عده ای از مقلدان کرمی با تحریک وی تظاهرات کرده وتفرقه ودوستگی را درمیان مردم عرب ایجاد کردند. نتیجه این اقدام مزدورانه آن بود که محمره تنها ماند تا ژنرال مدنی ملی گرا قتل عام چهارشنبه سیاه را در این شهر مرتکب شود.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى