در : صفحه اول » حقوق بشر » وخامت وضعیت جسمانی غازی حیدری در زندان شیراز

وخامت وضعیت جسمانی غازی حیدری در زندان شیراز

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی وضعیت جسمانی غازی حیدری فعال عرب احوازی که اخیرا محکومیتش ۵ سال زندان افزایش یافته، به دلیل شکستگی چهار دنده قفسه سینه اش وخیم گزارش شده است. این مهندس عرب احوازی به اتهام دست داشتن در انتشار فیلمی که در آن چهار جوان عرب احوازی قبل از اعدامشان در ژوئن ۲۰۱۲ از جهانیان درخواست یاری کرده اند، به شدت تحت شکنجه قرار گرفت و پنج سال زندان افزایش محکومیت یافت.

 غازی حیدری فعال عرب متولد ١٣۵۴ شمسی، اهل احواز که در ماه مه ٢٠٠٩ توسط اداره  اطلاعات دستگیر شده بود. وی در مؤرخه ۴/٩/١٣٨٨ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی احواز به ریاست قاضی مرتضى تورک به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که حکم وی نیز  در شعبه سیزده دادگاه تجدید نظر استان مورخه ١/١٢/١٣٨٨ به ریاست قاضی غلامحسین ذات عجم و مستشار دادگاه محمود مهرگان تأیید گردیده بود. با افزایش محکومیت جدید حکم ایشان ۱۵ سال حبس در تبعید است.

 غازی حیدری ، قبل از بازداشت بعنوان مهندس مکانیک درشرکت لوله سازی احواز  شاغل بوده  است . این روشنفکر ، نویسنده و فعال فرهنگی جز فعالیتهای فرهنگی  و حقوق بشری هیچ گونه فعالیت دیگری نداشته و معتقد به فعالیتهای مسالمت آمیز است. اتهام های حیدری استفاده از اینترنت از طریق  ورود به وب سایتهای  فلیتر شده مخالفین نظام ، استفاده از کتابهای الکترونیکی، تهیه و ارسال نمودارهائی از آمار دستگیر شدگان  و محکومین به اعدام و ضدیت و عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. ایشان تمامی اتهام های مذکور را نزد قاضی انکار و اقرار به آنها نزد نیروهای امنیتی را ناشی از شکنجه شدید دانسته است. در همان روزهای تحقیق در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شکنجه شدید جسمی و روانی دو دنده از قفسه سینه  مهندس حیدری شکسته شد و وی چندین ماه را در سلول انفرادی  همراه با شکنجه فیزیکی و روحی سپری کرد.

 غازی حیدری هنگام گذراندن دوران محکومیتش در زندان کارون احواز، به اتهام درز فیلمی از زندان کارون متعلق به سه برادر حیدریان و علی شریفی  چهار تن از شهروندان عرب اعدام شده در ژوئن ٢٠١٢ که مدتی قبل از اجرای حکم اعدام آنان به خارج از زندان إرسال شده بود، توسط اداره اطلاعات احواز بشدت شکنجه شد و چهار دنده قفسه سینه اش شکسته شد. همچنین به گفته یکی از بستگان وی که اخیراً به بریطانیا رسیده است، شکنجه گران اطلاعات ناخن های مهندس حیدری را کنده  و پرده گوش وی را پاره کرده اند. مهندس حیدری پس از سپری کردن چند ماه در بازداشتگاه اطلاعات، از زندان کارون به زندان مرکزی شیراز تبعید شد و هم اکنون در زندان شیراز به سر می برد. در این رابطه به گفته فعالان حقوق بشر از أحواز أخیراً دادگاه انقلاب  پنج سال حبس تعزیری به محکومیت غازی حیدری أضافه کرده است.

  مهندس حیدری هم اکنون از ناحیه سینه و گوش رنج می برد و از نظر جسمی بسیار ضعیف و لاغر شده است و از بیماری عضلانی و درد مفاصل رنج می برد.آن طور که پسر عموی وی  تعریف کرد مهندس غازی  نیاز به  معالجه  در خارج از زندان دارد أما مسؤولین زندان ممانعت می کنند.

 قابل ذکر است با توجه به حکم دادگاه، قاضی پرونده با توجه به اصل کلی و شرعی برائت و اصل ٣٧ قانون أساسی جمهوری اسلامی  و همچنین بند (الف) ماده (١٧٧) قانون آیین دادرسی کیفری حکم بر برائت  حیدری صادر کرده است اما باختیار دادگاه  و براساس اتهامات وارده به ایشان در مورد ارتباط  با اشخاصی در خارج از کشور، قاضی وی را به ده سال حبس تعزیری محکوم نموده است.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى