در : صفحه اول » اخبار » امریکا ایران را بزرگترین حامی تروریسم معرفی کرد

امریکا ایران را بزرگترین حامی تروریسم معرفی کرد

imagesCAMCB3OI

متن کامل بیانیه کتبی خانم شرمن در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مورد چالش هسته ای، سیاست دو وجهی، حمایت دولت ایران از تروریسم، دخالت ایران در کشورهای منطقه و حمایت از اسد، پرونده های لوینسون، عابدینی و حکمتی، حقوق بشر، ارتباط با مردم ایران و انتخابات ریاست جمهوری ایران.

آقای باب مِنِندز، رئیس کمیته، آقای باب کورکر، عضو ارشد کمیته، اعضای محترم کمیته روابط خارجی: با تشکر از دعوت شما برای حضور امروز من در اینجا و فراهم آمدن این فرصت که در زمینه رویکرد دولت ایالات متحده نسبت به چالش های متعددی که توسط ایران، به دلیل اهداف هسته ای این کشور، حمایت آن از تروریسم بین المللی و فعالیت های برهم زننده ثبات در منطقه، و به واسطه نقض حقوق بشر در داخل این کشور به وجود آمده است صحبت کنم. میل دارم از این فرصت استفاده کنم تا به طور روشن در مورد این چالش ها سخن بگویم، و راهبرد چند برداری دولت ایالات متحده برای مقابله با این موارد را تشریح کنم، و نیز در مورد تصمیم های سرنوشت سازی که آمریکا و هم پیمانان ما، و به ویژه ایران، حاکمان و مردم این کشور با آنها مواجه هستند صریح سخن بگویم.

چالش هسته ای

فعالیت هسته ای ایران – که در نقض تعهدات بین المللی این کشور و با سرپیچی از خواست جامعه بین المللی صورت می گیرد – از بزرگترین نگرانی هایی است که در سطح جهانی با آن مواجه هستیم. چنانچه ایران به سلاح هسته ای مسلح شود، خطری خواهد بود که منطقه، جهان و آینده نظام جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای را تهدید خواهد کرد. این امر خطر مسابقه تسلیحاتی را در منطقه ای که هم اکنون نیز دستخوش خشونت و درگیری است به وجود می آورد. یک رژیم مسلح به سلاح هسته ای باعث گسترش بی ثباتی از طریق دست نشاندگان ایران و اقتصاد جهانی به خطر می اندازد. چنین وضعیتی باعث خواهد شد که خطرناک ترین سلاح های جهان به دست رهبرانی بیافتد که آشکارا در مورد محو کردن یکی از نزدیک ترین هم پیمانان ما، یعنی کشور اسرائیل، از صفحه روزگار صحبت می کنند. اما سیاست ما در مقابله با این چالش روشن است: ما مصمم هستیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم. با این حال، همانطور که پرزیدنت اوباما با صراحت بیان کرده اند، ما نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته ای دست یابد و نباید شک کرد که ایالات متحده برای رسیدن به این هدف، تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، این سؤال را مطرح کرده که جامعه بین الملل به چه دلیل باور نمی کند که مقاصد برنامه هسته ای ایران صرفاً صلح آمیز است. پاسخ این سؤال ساده است: ایران با خودداری از فراهم آوردن امکان دسترسی و اطلاعات لازم به آژانس بین المللی انرژی اتمی، فعالیت های هسته ای خود را به طور منظم مخفی کرده و همچنان به این کار ادامه می دهد. ایران به عنوان کشور امضا کننده معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، در قبال جامعه بین الملل مسئولیت هایی دارد و به خاطر بی اعتنایی آشکار به آن مسئولیت ها است که این کشور موضوع چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و هدف تحریم های اجباری قرار گرفته است.

پرزیدنت اوباما از ماههای نخست آغاز به کار خود راه مشخصی را در برابر ایران قرار داده است: به مسئولیت های بین المللی مربوط به برنامه هسته ای خود عمل کنید و از امتیازهای عضویت کامل در جامعه بین الملل بهره مند شوید، یا فشار و انزوای بیشتر را در پیش رو خواهید داشت. متأسفانه، ایران تا کنون راه انزوا را برگزیده است. ایران هنوز وقت دارد تا مسیر خود را تغییر دهد، اما این زمان نامحدود نیست. می خواهم تصریح کنم که سیاست ما تغییر حکومت نیست، بلکه تغییر رفتار حکومت است.

سیاست دوگانه

از زمان تصدی این دولت در سال ۲۰۰۹ ، ما سیاستی دو وجهی را دنبال کرده ایم. با همکاری با گروه ١+۵ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده، و نیز آلمان، تحت حمایت اتحادیه اروپا – فعالانه به دنبال یافتن راهکاری برای حل و فصل دیپلماتیک نگرانی های ناشی از برنامه هسته ای ایران بوده ایم. ما به دنبال بی اعتنایی پیوسته ایران به تعهدات بین المللی خود، دولت ایران را تحت فشار مضاعف قرار داده ایم. با تشکیل و رهبری ائتلافی جهانی، حکومت ایران را مورد تحریم هایی قرار دادیم که سخت ترین و جامع ترین تحریم هایی هستند که تا کنون علیه این حکومت اعمال شده اند. جامعه بین الملل با یکپارچگی، مصمم است تا از مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند.

ایران در حال حاضر منزوی است و تحریم ها تأثیر قابل توجهی بر این کشور داشته اند و این تأثیرگذاری به واسطه سوء مدیریت اقتصادی حکومت شدیدتر هم شده است. صادرات نفت خام ایران در مقایسه با سال ۲۰١١ روزانه ١ میلیون بشکه کاهش یافته است که هزینه این کاهش برای این کشور بین ۳ و ۵ میلیارد دلار در ماه است. تمام ۲۰ کشور وارد کننده نفت ایران خرید نفت از این کشور را یا به میزان قابل توجهی کاهش داده یا به طور کامل قطع کرده اند. تحریم های مالی دسترسی ایران به نظام مالی بین المللی را قطع کرده است و به این دلیل ارزش پول رایج ایران در مقایسه با سال قبل از آن بیشتر از ۵۰ درصد کاهش داشته است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران به میزان چشمگیری کاهش یافته چرا که طیف متنوعی از شرکت های بزرگ نفتی و غیر نفتی همچون ارنست اند یانگ، دیملر اِی جی، کاترپیلار، ئی اِن آی، توتال، و صدها شرکت دیگر سرمایه های خود را از این کشور خارج کرده اند. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که اقتصاد ایران در سال ۲۰١۳ منقبض شود که این امر در مقایسه با رشد ۷ درصدی شش سال قبل کاهش چشمگیری است و به مراتب پایین تر از عملکرد کشورهای تولید کننده نفت در همسایگی این کشور است. به عبارت ساده تر، اقتصاد ایران به طور روزافزون در حال ضعیف تر شدن است و هیچ نشانه ای از بهبود آن در کوتاه مدت به چشم نمی خورد.

و ما همچنان فشارها را تشدید می کنیم. با تعامل با شش کشور باقی مانده که همچنان وارد کننده نفت از ایران هستند قانون را اجرا خواهیم کرد و صادرات نفت ایران همچنان افت خواهد داشت. با مسدود کردن منابع درآمد ایران و ممانعت از دسترسی آنها به ذخایر پولی که در خارج از کشور دارند، پول رایج این کشور همچنان بی ثبات خواهد بود. و همچنان افراد و سازمان هایی که ایران را در گسترش سلاح های هسته ای یاری می دهند و سعی می کنند تحریم های موجود علیه ایران را دور بزنند را ردیابی، شناسایی و تحریم خواهیم کرد. وزارت امور خارجه در هفته گذشته چهار شرکت و یک فرد ایرانی را به خاطر تأمین کالاها، فناوری و خدمات به دولت ایران مورد تحریم قرار داد زیرا این شرکت ها باعث افزایش توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم می شدند، که این امر به موجب قطعنامه های شورای امنیت ممنوع است. وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری در اقدامی در ١۴ مارس، دکتر دیمیتریس کامبیس و شرکت او، کشتیرانی ایمپایر را به خاطر ارائه خدمات کشتیرانی از جانب شرکت ملی نفتکش ایران تحریم کردند زیرا با این عمل، ایرانی بودن منشاء نفت خام حمل شده پنهان می ماند. قانون آزادی و مقابله با گسترش سلاح های هسته ای در ایران مصوب سال ۲۰١۲ در ١ ژوئیه به طور کامل نافذ می شود و بخش ها و صنایع گوناگونی را در ایران مورد هدف قرار می دهد. در نگاه به پیش می توان گفت که تا زمانی که ایران در این مسیر غیرسازنده قرار داشته باشد، دولت تحریم های جدیدی که می توانند نقاط فشار علیه این کشور باشند را در مورد بخش ها و صنایع دیگری ارزیابی و اجرا خواهد کرد. با همکاری خوب اعضای کنگره می توانیم در آینده تحریم های هوشمندانه تری را تنظیم کرده و این حکومت را تحت فشار بیشتری قرار دهیم و در عین حال، ائتلاف قدرتمندی که با کوشش های دیپلماتیک مستمر با شرکا شکل داده ایم را حفظ کنیم.

در واقع، یکی از عوامل موفقیت ما در تشدید فشارها علیه ایران آن است که در انجام این کار تنها نیستیم. اتحادیه اروپا نیز خود رژیم تحریمی سختی را به تصویب رسانده است که از جمله ممنوعیت واردات نفت است که باعث شد تمامی ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خرید نفت خام از ایران را متوقف سازند. استرالیا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن و برخی کشورهای دیگر نیز با تصویب برخی قوانین داخلی، تحریم های بین المللی را تقویت کرده اند و پیام روشنی را به ایران فرستادند مبنی بر این که به تعهدات بین المللی خود عمل کنید، و در غیر این صورت در معرض فشارهای فزاینده جامعه بین الملل قرار خواهید گرفت. و حتی آن دسته از شرکایی که به واقع در مورد اعمال تحریم ها دچار شک و تردید هستند، تحریم های سازمان ملل را قاطعانه به اجرا گذاردند و در زمینه برخی مسائل مربوط به تحریم ها همکاری کرده اند. ما با هماهنگی نزدیک و مستمر با تمامی شرکای بین المللی مان، ترتیبی اتخاذ می کنیم تا تحریم های موجود با شدت تمام به اجرا گذارده شوند و کشورها را تشویق می کنیم تا سیاست های داخلی قوی علیه ایران اتخاذ کنند. در گام های بعدی آنچه فوق العاده حائز اهمیت است آن است که همچنان در کنار هم حرکت کنیم و قدمی برنداریم که موجب خنثی شدن پیشرفت هایی شود که تا کنون حاصل شده است. چنین عملکردی نشان از تشتت در برابر ایران خواهد بود که این کشور می تواند از آن بهره برداری کند و به احتمال قوی این کار را خواهد کرد.

اما همزمان با افزایش فشار بر حکومت ایران، ما همچنان متعهدیم که ترتیبی اتخاذ نمایم تا تجارت انسان دوستانه مشروع بتواند به نفع مردم ایران ادامه یابد. دشواری هایی که تحریم های ما ممکن است برای مردم ایران در زندگی روزمره شان ایجاد کنند باعث خوشنودی ما نیست و سیاست دولت ایالات متحده آن است که واردات اقلام انسان دوستانه به مقصد ایران را هدف قرار ندهیم. سخت تلاش کرده ایم تا ترتیبی اتخاذ کنیم که معاملات مربوط به فروش کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران در مقررات ایالات متحده به طور واضح و روشن مشمول تحریم ها نشوند مگر آنکه این معاملات با حضور افراد یا سازمان های مورد تحریم یا با روش های ممنوع صورت گیرند. و هرگاه ایران دچار بلایای طبیعی شده، ما برای کمک رسانی به این کشور آماده بوده ایم. این دولت در پی زمین لرزه دلخراشی که در ماه اوت ۲۰١۲ در شمال غربی ایران حادث شد، با صدور مجوز عمومی، کار کمک رسانی ایالات متحده به مردم ایران را در واکنش به این بلای طبیعی و بازسازی خرابی ها تسهیل کرد. ما در تمامی طرح ها و اقداماتی که در مورد ایران به اجرا گذارده می شود، نشان داده ایم که پشتیبانی از مردم ایران و زیر فشار گذاشتن سیاست های دولت آنها مانع یکدیگر نیستند و یکدیگر را نفی نمی کنند.

همزمان با اعمال فشارهای بی سابقه بر حکومت ایران، تلاش های دولت نیز برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای تشدید شده است. رئیس جمهوری از روزهای نخست کار خود، با تأکید بر آمادگی دولت، با اعضای گروه ١+۵ همکاری کرده اند تا برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره حل و فصل شود. گروه ١+۵ همکاری فوق العاده ای در این زمینه داشته است و با روسیه و چین نیز همکاری نزدیک داشته ایم. گروه١+۵  در ۲۶ فوریه ۲۰١۳ در آلماتی با نمایندگان ایران تشکیل جلسه داد و در این جلسه پیشنهاد متوازن و روزآمد شده ای را مشترکاً به ایران ارائه کرد که به ایران فرصتی واقعی می داد تا در جهت کاهش تنش ها و ایجاد زمان و فضای کافی برای مذاکره و رسیدن به راه حل جامعی برای این مسئله هسته ای گام بردارد. همانند مذاکرات قبلی، پیام محکم و واحدی به ایران داده شد: نگرانی های جامعه بین المللی را رفع کنید و در غیر این صورت با فشارهای فزاینده مواجه خواهید. جالب است که پاسخ علنی ایران در ابتدا مثبت بود و نشانه هایی که از آنها گرفتیم حاکی از نقطه عطف احتمالی در این مسئله بود.

اما گروه ١+۵  که در ۵ آوریل ۲۰١۳ به آلماتی بازگشت تا پاسخ رسمی ایران را در این زمینه بشنود، ایرانی ها بار دیگر آن گونه که باید عمل نکردند. در حالی که گروه ١+۵  در جریان گفتگوها تبادل دیدگاه خوب و پر ثمری با ایران داشت، در پایان کار، پیشنهاد متقابل ایران به گروه ١+۵ بسیار مأیوس کننده بود. بر اساس این پیشنهاد متقابل، ایران محدودیت چندان یا هیچ محدودیتی برای فعالیت های هسته ای فعلی اش قایل نخواهد شد و در عین حال می خواهد که تحریم ها بلافاصله لغو شوند. گروه ١+۵  با توجه به این شکاف قابل توجه بین طرف ها، اعتقاد نداشت که دلیلی وجود داشته باشد که برای دور دیگری وقت تعیین شود و از اینرو موافقت کرد تا طرف های مذاکره به پایتخت های خود بازگردند و آخرین تحولات را با دولت های متبوع خود مورد بررسی قرار دهند. آنها موافقت کردند تا کاترین آشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا، مراحل بعدی را با ایران پیگیری کند و آشتون و سعید جلیلی، رئیس گروه مذاکره کنندگان هسته ای ایران، قرار است امروز، ١۵ مه، در استانبول ملاقات کنند.

ما به دنبال نشانه هایی هستیم که حاکی از آن باشد که ایران آماده توجه جدی به تمامی جنبه های پیشنهادی است که در آلماآتی مطرح کردیم. ما علاقه ای نداریم که صرفا به دلیل انجام، مذاکره کنیم، با وجود این، باید هر فرصتی را برای دیپلماسی باز نگه داریم تا بلکه به موفقیت دست یابد. و در حالی که درها را به روی دیپلماسی باز گذاشته ایم، فشارهای بی امان و فزاینده همچنان ادامه خواهد داشت.

ما با توجه به تاریخچه پیچیده ای که بین ما وجود دارد، با واقع بینی با این مذاکرات برخورد کرده ایم. ما همچنان به دنبال آن هستیم که از این مذاکرات نتایج ملموس به دست آوریم، و نه وعده های پوچ. مسئولیت با ایران است.

حمایت از تروریسم

علاوه بر فعالیت های غیرمجاز هسته ای، فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه، و به ویژه حمایت آن از بشار اسد در سوریه، حمایت آن از سازمان های تروریستی همچون حزب الله، و حملات غیرقابل قبول آن از غیرنظامیان در سراسر جهان به شدت برای ما نگران کننده است. اما همه این فعالیت ها را زیر نظر داریم.

ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و از حمایت از تروریسم به عنوان ابزاری راهبردی در سیاست خارجی خود استفاده می کند. “شبکه ترور ایران” به رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – سپاه قدس و وزارت اطلاعات و امنیت کشور، اتحادی است از نمایندگان و دست نشاندگان و شرکایی همچون حزب الله، حماس، مبارزان شیعه عراق و دیگران. ایران تمامی یا بخشی از نیازهای این سازمان های تروریستی را از لحاظ مالی، آموزشی و تجهیزاتی تأمین می کند تا بتواند از آنها برای اجرای حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان استفاده کند. این شبکه پنهانی تهدید عامل بی ثباتی کشورهای سراسر خاورمیانه بوده و امنیت منطقه را به خطر می اندازد. اما رهبران ایران بیشتر تهدیدهای خود را علیه کشوری مطرح می کنند که از نزدیک ترین هم پیمانان ما به شمار می رود، و آشکارا اعلام کرده اند که می خواهند شاهد نابودی کشور اسرائیل باشند. ما تعهد اخلاقی داریم که کاری کنیم تا ایران هرگز ابزارهایی در اختیار نداشته باشد که بتواند با استفاده از آنها تهدید خود را عملی سازد.

اما تنها اسرائیل هدف ایران نیست. منصور ارباب سیر، تبعه ایران، در سال گذشته در دادگاه اتهام توطئه چینی با اعضای سپاه قدس برای به قتل رساندن سفیر عربستان سعودی با استفاده از بمب گذاری در رستوران پر ازدحامی در اینجا در واشنگتن دی. سی. را پذیرفت. مبادرت به قتل یک دیپلمات خارجی در پایتخت کشورمان، نشان از افزایش غیرقابل تحمل فعالیت های تروریستی ایران است.

ایران همچنین در سراسر جهان یک رشته حملات تروریستی را بر ضد هدف های غیرنظامی و دیپلماتیک اسرائیل مورد حمایت و مدیریت قرار داده است. در ١۳ فوریه۲۰١۲ ، یک بمب مغناطیسی در زیر خودرو همسر یک دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو در هند کار گذاشته شد که او و سه تبعه هند را به شدت زخمی کرد. یک روز پس از آن، بمب مشابهی در زیر یکی از خودروهای سفارت اسرائیل در شهر تفلیس در گرجستان کشف و بدون مشکل خنثی شد. در همین حال، پلیس تایلند سه تبعه ایران را در بانکوک، در ارتباط با انفجارهایی که در یک خانه شخصی رخ داد دستگیر کرد که در نهایت وجود مواد بمب سازی و نارنجک های دست سازی را فاش کردند که قرار بود از آنها برای حمله به هدف های اسرائیلی استفاده شود.

مقامات کنیا در ژوئن ۲۰١۲  دو عضو ایرانی سپاه قدس را دستگیر کردند. اینها با در اختیار داشتن ۳۳ پوند مواد منفجره پلاستیک درجه نظامی، قصد داشتند حملات مرگباری علیه هدف های غربی و اسرائیلی اجرا کنند. این دو در ۶ مه در دادگاهی در کنیا به خاطر جرایم تروریستی به حبس ابد محکوم شدند.

حزب الله لبنان همچنان از شرکای مهم و بخش قابل توجهی از شبکه ترور ایران است. ایران سالانه صدها میلیون دلار پول به حزب الله می دهد و مدت ها است که آموزش دهنده اصلی نیرو و تأمین کننده اصلی سلاح حزب الله است. حزب الله و رهبری ایران، از جهان بینی و دیدگاه راهبردی مشترکی برخوردارند و سعی دارند تا از ناآرامی های کنونی در خاورمیانه و شمال آفریقا به نفع خود بهره برداری کنند. ما همچنان فعالیت حزب الله را در سراسر جهان زیر نظر داریم و در چند سال اخیر، تلاش دیپلماتیک بسیار زیادی را صرف آگاه کردن شرکای اروپای مان در زمینه فعالیت های حزب الله کرده ایم و این امر مدت ها پیش از حمله تابستان گذشته در بلغارستان صورت گرفت که در طی آن شش جهانگرد اسرائیلی در بمب گذاری تروریستی کشته شدند و آن فرد به ظن مأمور حزب الله بودن در قبرس دستگیر شد.

خنثی شدن حملاتی که ایرانی ها و دست نشاندگان آنها همچون حزب الله در نقاط گوناگون از جمله قبرس، تایلند و کنیا – که اینها تنها چند نمونه است – در آنها دست داشته اند نشان دهنده تمایل آشکار شرکای بین المللی ما در این زمینه است که فعالیت های تروریستی ایران را مد نظر و مورد پیگرد قرار دهند. همانطور که این خنثی سازی ها و پیگردهای قانونی در نقاط مختلف آفریقا، آسیای شرقی و اروپا نشان می دهند، کارآمد بودن ما و شرکای بین المللی مان در هدف قرار دادن حمایت های ایران از تروریسم به طور روزافزون بیشتر می شود.

دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از اسد

در مورد سوریه، ایران نشان داده است که از این که هم پیمان خود را از دست دهد بیمناک است و برای استمرار حکومت اسد از هیچ هزینه ای، که ملت سوریه و ملت ایران متحمل هزینه های آن هستند، فروگذار نخواهد کرد. در حال حاضر، ایران در حال آموزش، مسلح کردن، تأمین مالی، و کمک و همدستی با حکومت اسد و برخوردهای بی رحمانه این حکومت علیه ملت سوریه است. ایران دخالت های خود در سوریه را با حزب الله هماهنگ کرده است و حزب الله نیز در این میان مبارزان حامی حکومت اسد را آموزش می دهد تا به غیرنظامیان سوری حمله کنند، و هم به نمایندگی از حکومت اسد بر ضد ملت سوریه می جنگد. و گروه های شبه نظامی عراقی نیز برای همکاری با حکومت اسد در جنگ با ملت سوریه به کار گرفته شده اند و فعالیت های آنها توسط جنگجویان ایرانی و سوریه مدیریت می شود. ایران نشان داده که حاضر است به طور بالقوه کل منطقه را بی ثبات سازد تا بتواند حکومت اسد را به عنوان هم پیمان خود حفظ کند. مقابله با چنین اقداماتی از اولویت های مهم دولت است و تمرکز ما بر این نکته است تا مانع از ادامه حمایت های مالی، مادی و تدارکاتی ایران از حکومت سوریه شویم. دولت تا کنون با به کار گیری اختیارات خود، به منظور تأکید بر نقشی که ایران در نقض حقوق بشر به دست حکومت سوریه دارد، و به منظور پاسخگو قرار دادن آنهایی که مسئول این اقدامات هستند چند فرمان اجرایی صادر کرده است.

این مستندات بیش از پیش نشان می دهند که ایران همچنان در تلاش برای افزایش مداخله شرورانه خود در منطقه است. مقامات یمن در اقدامی در ماه ژانویه در آب های متعلق به این کشور یک محموله ۴۰ تنی سلاح و مواد منفجره ایران را توقیف کردند که قرار بود در اختیار افراط گرایان هوتی مورد حمایت ایران قرار گیرد. این فعالیت ها در گذار سیاسی جاری در یمن دخالت کرده و در سطح منطقه ای نیز بی ثبات کننده هستند. از این رو، جای تعجب نیست که بر اساس نظرسنجی زاگبی که در سال ۲۰١۳ در ۲۰ کشور اکثریت مسلمان جهان عرب انجام شد، مردم اکثر کشورهای عرب به ایران با دید منفی نگاه می کنند و جاذبه این کشور در اذهان عمومی و در متن جوامع عرب نسبت به سال ۲۰۰۶ که در اوج خود قرار داشت، اکنون تقریباً به طور کامل فرو ریخته است.

همزمان با انزوای بیشتر ایران، ما با فعالیت در قالب همکاری های ضد تروریستی موجود در منطقه سعی داریم با خطر ایران مقابله کنیم و توقیف محموله مورد اشاره در یمن نمونه ای از موفقیت های حاصل در اثر این همکاری است. ما همچنین در سراسر منطقه، در حال تعمیق همکاری های نظامی خود هستیم. ما در مورد مسائل امنیتی به طور منظم با شرکایمان در حوزه خلیج فارس رایزنی می کنیم و حضوری قابل توجه در منطقه داریم تا با دقت مراقب ایران باشیم، و با هر گونه اقدام تهاجمی احتمالی ایران مقابله کنیم، به هم پیمانان اطمینان خاطر بدهیم، و از جریان آزاد تجارت از تنگه هرمز پاسداری کنیم. علاوه بر این، ما همواره در تماس نزدیک با اسرائیل هستیم تا سیاست های مان را هماهنگ کنیم و اقدامات بی سابقه ای در جهت حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل صورت داده باشیم، که از جمله این اقدامات حمایت از سامانه پدافند گنبد آهنین است تا گروه های مبارز مورد حمایت ایران نتوانند موشک های فراهم شده توسط ایران را به مراکز جمعیتی در اسرائیل شلیک کنند.

پرونده های لِوینسون، عابدینی و حکمتی

همانطور که از فعالیت های بر هم زننده ثبات منطقه ای از سوی ایران نگران هستیم، در مورد چگونگی رفتار ایران با شهروندان آمریکایی بازداشت یا مفقود شده در ایران نیز نگرانی داریم. دولت ایالات متحده با تعهد خواهان بازگشت رابرت لوینسون، شهروند آمریکا، و سعید عابدینی و امیر حکمتی، دارندگان تابعیت دوگانه آمریکای ایرانی تبار به کشور است. آقای لِوینسون در ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش در ایران مفقود شد و اطلاعی از او در دست نیست. ما همچنان از دولت ایران می خواهیم که به وعده های خود عمل کرده و در پیدا کردن آقای لوینسون به دولت ایالات متحده یاری رساند تا این فرد بتواند به آغوش خانواده خود بازگردد. آقای حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ایالات متحده، که در افغانستان خدمت کرده از اوت ۲۰١١ در ایران بازداشت است و در جلسه ای غیرعلنی محاکمه شد که انصاف و شفافیت در آن کمتر رعایت شد. آقای عابدینی از سپتامبر ۲۰١۲ به اتهامات مربوط به اعتقادات مذهبی اش در ایران بازداشت است و از قرار معلوم در زندان مورد سوء رفتار جسمی مسئولان ایرانی قرار گرفته است. مقامات ایران، علیرغم درخواست های مکرر ما، نه آنها را مورد مداوای کافی پزشکی قرار داده اند و نه اجازه داده اند تا مسئولان حافظ منافع ما در ایران با آنها ملاقات کنند. ما همچنان این پرونده ها را به طور مستقیم و علنی مطرح و تا زمانی که این سه آمریکایی به سلامت به کشور بازگردند، تمامی گزینه های موجود را پیگیری خواهیم کرد.

حقوق بشر

اما اقدام به سرکوب های اخیر حکومت علیه مردم خود نیز به همان اندازه برای ما نگران کننده است. این ستمگری ها شامل برخوردهای مختلفی بوده که از جمله عبارتند از آزار و ارعاب اعضای خانواده آنهایی که آشکارا از آزادی، شکنجه زندانیان سیاسی، و اعمال محدودیت بر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات سخن می گویند. این اقدامات باعث ایجاد فرهنگی از رعب و وحشت شده است و در چنین فضایی کمتر کسی جرأت مخالفت و به چالش کشیدن مسئولان حکومت را دارد. دانشجویان، وکلا، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، اقلیت های قومی و مذهبی، هنرمندان، و فعالان مدافع حقوق بشر همه هدف سوء رفتار، ارعاب و تبعبض هستند.

ایران که توسط گروه مدافع مطبوعات خبرنگاران بدون مرز “دشمن اینترنت” نامیده شده است، مطالب مختلف را در اینترنت فیلتر می کند و مانع دسترسی مردم ایران به اینترنت می شود تا مبادا در مورد کشور خود و جهان خارج به دانش و اطلاعات بی طرفانه دست یابند. ما مصصم هستیم تا هزینه سرکوبگری را بالا ببریم و به مردم ایران کمک کنیم که این “پرده الکترونیکی” ساخته حکومت را کنار بزنند و بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند و شرح حال خود را برای جهانیان بازگو کنند.

همانطور که دکتر مارتین لوتر کینگ گفت، “بی عدالتی در هر کجا که باشد، عدالت را در همه جا تهدید می کند،” و این امر در مورد ایران نیز صدق می کند و از اینرو است که از حقوق و آزادی های مردم ایران دفاع می کنیم. ما در مورد سوء رفتارهای حکومت ایران آگاهی رسانی کرده ایم و مقامات ایران را به خاطر اقداماتشان مسئول قرار داده ایم. با توسل به اختیاراتی که از کنگره به دولت اعطا شده، ۳۰ فرد و سازمان ایرانی را به خاطر شرکت در موارد نقض شدید حقوق بشر یا اعمال سانسور که باعث محدودیت در آزادی بیان می شود مورد تحریم – و از جمله مسدود کردن دارایی و ممنوعیت دریافت روادید – قرار داده ایم که از جمله این نهادها عبارتند از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و امنیت کشور، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. و در حالی که از این موضوع آگاه هستیم که گفتگو در این باره همیشه نمی تواند به مردمی که در صحنه زندگی خود را به خطر می اندازند کمک کند، اشتباه نکنید: ما همواره به طور کامل و با قاطعیت از مطالبات مردم ایران دفاع کرده و خواهیم کرد.

ما از جانب کسانی سخن گفته ایم که این حکومت سعی در خاموش ساختن آنها داشته است و در این راه در دفاع از زندانیان سیاسی متعددی همچون نسرین ستوده، مدافع سرشناس حقوق بشر، یوسف نادرخانی، کشیش مسیحی، ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار، و صدیق کبودوند، فعال مدافع حقوق اقلیت کُرد سخن گفته ایم. ما همچنان چنین مواردی را مورد تأکید قرار خواهیم داد و اقدامات خود را با شرکای بین المللی هماهنگ خواهیم کرد که نمونه ای از آن، حرکت ما در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰١١ بود که حکم معرفی گزارشگر ویژه ای در امور حقوق بشر در ایران را تصویب کردیم و گزارش های کامل و جامع این مقام، گستردگی و وسعت سوء رفتارهای هولناکی که در ایران در جریان است را به تفصیل نشان داده است. و به همین شکل، همچنان از قطعنامه ای حمایت خواهیم کرد که کشور کانادا همه ساله در محکومیت عملکرد ایران در حوزه حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می کند و ١۰ سال متوالی است که به تصویب رسیده است.

ارتباط با ملت ایران

در کنار نگرانی هایی که از وضعیت حقوق بشر در ایران داریم، بهروزی ملت ایران نیز مسئله ای است که مورد توجه ما قرار دارد. ما از طریق برنامه های دیپلماسی عمومی و سکوهای رسانه های اجتماعی زبان فارسی وزارت امور خارجه، هر روز به طور مستقیم از دیدگاه های مردم ایران آگاه می شویم. سفارتخانه مجازی تهران که در دسامبر ۲۰١١ راه اندازی شد، تا کنون بیش از ۲ میلیون بازدید کننده داشته و فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس و کانال یوتیوب زبان فارسی ما نیز بسیار موفق بوده اند. یکصد و هفتاد ویدیویی که در کانال یوتیوب داریم بیش از ١میلیون بار مشاهده شده اند و صفحه فیس بوک ما بیش از ١۲۰۰۰۰ طرفدار دارد که ۶۰ درصد آنها در داخل ایران هستند و در حالی به تارنمای ما مراجعه می کنند که حکومت ایران آن را فیلتر کرده است.

آنچه در این تعاملات مشاهده می کنیم آن است که اولویت های نادرست، فساد و سوء مدیریت دولت تأثیر مخرب بر ملت ایران داشته است. حکومت ایران به جای تامین نیازهای مردم خود، ترجیح داده است تا مبالغ هنگفت و منابع خود را صرف حمایت از حکومت اسد و ستیزه جویان دست نشانده خود در نقاط مختلف جهان، و نیز تلاش در جهت ساخت سلاح های کشتار جمعی کند. ایران به جای سرمایه گذاری با تکیه بر توانایی های مردم خود، همچنان استعداد عظیم این ملت را با اعمال سانسور، سرکوب و محدودیت شدید آزادی های اجتماعی، سیاسی و حتی دانشگاهی مهار کند.

همانطور که شخص رئیس جمهوری و شخص وزیر امور خارجه گفته اند، جامعه آمریکا، به واسطه سهمی که آمریکایی های ایرانی تبار در آن داشته اند پیشرفت داشته است و مردم ایران را برخاسته از تمدن بزرگی می دانند که دستاوردهای آن احترام جهانیان را برانگیخته است. به همین دلیل است که رئیس جمهوری، در پیام تبریک خود به مناسبت نوروز در سال ۲۰١۳ تأکید کرد که دلیلی وجود ندارد که مردم ایران از فرصت هایی محروم شوند که مردم کشورهای دیگر از آنها برخوردارند.

مردم ایران شایسته همان آزادی ها و حقوقی هستند که مردم کشورهای دیگر از آنها برخوردارند و همه کشورهای جهان می توانند از استعداد و خلاقیت مردم ایران، و به ویژه جوانان این کشور بهره مند گردند. باعث تأسف است که بخش بزرگی از جهان به این موضوع توجه دارد اما دولت ایران همچنان به آن بی توجه است.

انتخابات ریاست جمهوری

اجازه دهید سخن را با اشاره به موضوعی به پایان ببرم که از نزدیک تحت نظر داریم: انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ١۴ ژوئن برگزار می شود. به دنبال انتخابات قبلی سال ۲۰۰۹ که امیدها و آرزوهای مردم عادی ایران که برای طلب حقوق اساسی خود به خیابان ها رفتند با خشونت تمام حکومت متلاشی شد، شاهد سرکوب حساب شده و بی امان در روزهای منتهی به این انتخابات بوده ایم.

شورای غیر منتخب و غیرپاسخگوی نگهبان همین حالا در پشت درهای بسته در حال تعیین صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری ایران است و با استناد به معیارهای ناشناخته و مبهم، نامزدهای بالقوه را از رقابت حذف می کند. در نبود فرایندی شفاف مشکل می توان گفت که انتخابات ایران آیا آزاد و منصفانه خواهد بود یا خیر و آیا اراده مردم این کشور در این انتخابات متجلی خواهد شد.

ما در انتخابات ریاست جمهوری ایران از طرف خاصی جانبداری نمی کنیم. تعیین این که چه کسی رهبری دولت ایران را بر عهده خواهد گرفت با خود مردم ایران است و ملت ایران باید برای بیان آزادانه و علنی دیدگاه ها، اندیشه ها، و امیدهایی که برای آینده کشور خود دارد، از هر فرصتی برخوردار باشد. اما از مقامات ایران می خواهیم که اصل آزادی و انصاف را در این انتخابات رعایت کنند تا این رقابت نه تنها با معیارهای بین المللی شفافیت و پاسخگویی منطبق باشد، بلکه عادلانه بوده و اراده ملت ایران را متجلی کند.

نتیجه گیری

در مجموع می توان گفت که لیاقت مردم ایران بیشتر از اینها است. دولت آنها ترجیح داده است که آنها را منزوی سازد، رشد اقتصادی شان را کند سازد، با سرکوبگری نگذارد آزادانه سخن بگویند، و مردم ایران را با زشت ترین اقدامات تروریستی و ماجراجویی های منطقه ای مرتبط سازد. دولت ایران می تواند با انتخاب راهی دیگر، این سیاست را در هر زمان که بخواهد متوقف سازد و رفاه مردم خود را در اولویت قرار دهد.

همانطور که شخص رئیس جمهوری گفتند، فایق آمدن بر دهها سال بی اعتمادی، کاری دشوار است و در این مورد دچار توهم نیستیم. حل و فصل اختلاف های بسیاری که بین ایران و ایالات متحده وجود دارد مستلزم حرکتی جدی و پایدار است. انتظار ما این نیست که در هر زمینه ای اتفاق نظر داشته باشیم، انتظار ما این است که ایران عضوی صادق و مسئول در جامعه بین الملل باشد، جامعه ای که اعضای آن به تعهدات خود پایبند هستند و به وعده های خود عمل می کنند، یا بهای خلف وعده را می پردازند.

ما نگرانی کنگره درباره ایران را اعلام می داریم و تلاش می کنیم تا همگام با کنگره اطمینان حاصل کنیم که ایران به پیمودن مسیری که صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد و حقوق مردم این کشور را پایمال می کند ادامه ندهد. از هر گونه کمک فکری شما در زمینه ادامه و توسعه این اقدامات استقبال می کنیم.

به نقل از سایت فارسی وزارت خارجه امریکا

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى