در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » انتقال آب به اصفهان باعث افزایش تقاضای آب و برهم زننده امنیت پایدار در احواز است

انتقال آب به اصفهان باعث افزایش تقاضای آب و برهم زننده امنیت پایدار در احواز است

انتقال آب به اصفهان باعث افزایش تقاضای آب و برهم زننده امنیت پایدار در احواز است

شهر احواز- به گزارش خبرگزاریهای داخلی، مهدی نورزاده عضو کمیته علمی همایش ملی رودخانه کارون ضمن برشمردن تبعات منفی انتقال آب کارون بر اقلیم احواز، خطرناکترین تبعات اجرای طرحهای انتقال آب را افزایش تقاضای آب بیشتر در میان مرکز نشینان دانسته و آنرا برهم زننده امنیت پایدار احواز معرفی کرده است.

وی با اشاره به طرح انتقال آب کارون افزود: طرح های انتقال آب از سرشاخه های حوضه کارون علاوه بر اثرات منفی، بر شرایط آبدهی و کیفیت آب پایین دست، کاهش عملکرد محصولات کشاورزی و تبعات منفی در امنیت پایدار اقلیم احواز می شود.

این استاد خاکشناسی دانشگاه پیام نور ادامه داد: از سوی دیگر افزایش جمعیت شهری و روستایی، تامین آب طرح های توسعه کشاورزی و صنعتی، نیازهای زیست محیطی همگی موجب افزایش نیازهای آبی پایین دست شده اما نکته نگران کننده افزایش تقاضاهای آبی طرح های انتقال بین حوضه ای است که با توجه به تغییرات اقلیمی و تشدید خشکسالی، باعث مشکلات زیادی در حوضه های مبدأ و حتی مقصد می شود.

وی گفت: اجرای این طرح ها موجب افزایش تقاضا در کل منطقه و در نتیجه آن توسعه ناپایدار می شود و این امر موجب آسیب پذیری بیشتر منطقه در برابر خشکسالی ها خواهد شد.

نورزاده بیان کرد: با تشدید خشکسالی ها و ادامه سو مدیریت آب، اراضی حاصلخیز اقلیم احواز تبدیل به شوره زار و بیابان خواهند شد و به عبارت دیگر اراضی که باعث تولید و رونق اقتصاد و کشاورزی منطقه و کشور شده و امنیت غذایی مردم را تامین می کنند، تبدیل به منابع تولید ریزگرد و ایجاد بیماری های مختلف برای مردم نواحی غربی کشور می شود.

خشک شدن هور العظیم علت اصلی طوفانهای شن در احواز است

عضو کمیته علمی همایش ملی رودخانه کارون با اشاره به اینکه توفان های گرد و غبار در اقلیم احواز در حال افزایش است گفت: بررسی علمی نشان می دهد بخش عمده ای از منابع گرد و غبار از درون استان و در اثر کاهش سطح آبی تالاب هورالعظیم ایجاد می شود.

‘مهدی نورزاده حداد’ دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی کاهش حق آبه زیست محیطی، رودخانه های منتهی به تالاب های فلاحیه و هورالعظیم این کانون ها فعال تر و ظرفیت تولید ریزگردها در آنها افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بی شک هرگونه برداشت از منابع آبی بالادست کارون بر میزان آب پایین دست تاثیر خواهد گذاشت، و این امر در افزایش گرد وغبار و نیز در تجمیع و ترکیب آثار آلودگی آب و هوا نقش ویژه ای خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور احواز گفت: با توجه به اینکه وجود طیف وسیعی از آلاینده ها از جمله فلزات سنگین و سایر آلاینده های شیمیایی در ریزگردهای ورودی به اقلیم احواز تایید شده، این مساله می تواند پس از گذشت زمان و با تجمع این مواد در بدن انسان باعث ایجاد بیماری های ریوی و سرطانی شود.

شایان ذکر است که طرحهای انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی فارس در حالی صورت می گیرد که سالانه در حدود ۴ هزار احوازی در اثر آلودگی های ناشی از خشک شدن این اقلیم بواسطه طرحهای مذکور و سدسازیهای بی رویه، جان خود را از دست می دهند.

بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى