در : صفحه اول » حقوق بشر » انتقال رسول حردانی به بند متادون زندان اوین

انتقال رسول حردانی به بند متادون زندان اوین

رسول حردانی زندانی بند ۳۵۰ اوین از ۱۸ روز پیش به  اندرزگاه ۷ سالن کارگری , قسمت متادون  منتقل شده است. رسول برادر خالد حردانی , زندانی زندان رجایی شهر کرج ؛ و زندانی سی ساله ای است ای است که در ۱۷ سالگی و در سال ۱۳۷۹ به جرم هواپیماربایی به همراه ۲ نفر از دوستانش دستگیر و به آگاهی شاپور تهران منتقل شد.

بنابه گزارشات آن زمان , وی توسط ماموران آکاهی شاپور با باتونهای برقی و شوک الکتریکی تحت شکنجه های شدید جسمی قرار گرفت. پیشتر نیز آقای حردانی هنگام دستگیری مورد ضرب وشتم نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و در اثر کشاندن او بر روی آسفالت پشت وی زخمی شده بود. او را پس از ۲۴ ساعت از بازداشتگاه آگاهی شاپور به نقطه نامعلومی منتقل کردند, بطوریکه خانواده حردانی تا مدتها از محل بازداشت و وضعیت و شرایط وی در بی اطلاعی کامل بسر می بردند.

گفته می شود اتهام رسول حردانی آدم ربایی در ۱۷ سالگی است ! ؛ بدین صورت که  نامبرده  در سال ۱۳۷۹ هنگامی که با خانواده اش قصد پناهندگی داشتند سعی کردند که هواپیما را به کنترل خود در آورند و به سوی مقصدی که مد نظر آنها بود تغییر مسیر دهند که این مسئله ناکام ماند و باعث دستگیری او و سایر اعضای خانواده شد . تعدادی از آنها ابتدا محکوم به اعدام و سپس به حبس های طولانی مدت تبدیل شدند.

این هواپیماربایی که بعد‌ها به موضوع فیلم مشهوری از کارگردان صاحب نام ایرانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تبدیل شد؛ بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بود.

منبع: فعالان در تبعید

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى