در : صفحه اول » اخبار » انفجار خط لوله گاز در کهگیلویه و بویر احمد

انفجار خط لوله گاز در کهگیلویه و بویر احمد

خط لوله گاز منطقه لنده در استان کهکیلویه و بویر احمد منفجر شد. این حاثه در روز سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ اتفاق افتاد.

مقامات محلی در خصوص این انفجار گفته اند که انفجار یاد شده یک “حادثه” در حین انجام کار بوده است. بر اساس گزارش های محلی پیش از این نیز  خط لوله نفت گچساران دچار انفجار بزرگی شد، که مقامات شهرستان یاد شده آن را “شکستگی لوله انتقال نفت”اعلام کرده بودند.

یک خبرنگار اهل یاسوج که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با ما، در اینباره گفت: نمی توانم بگویم واقعا انفجاراتی در مناطق نفتی کهگیلویه و بویر احمد در حال رخ دادن است یا خیر اما حوادث پی در پی و انفجارها  گویای وجود یک تحرک و اتفاقاتی در مناطق لر نشین است.

او در پاسخ به این سوال که ماهیت تحرک یاد شده چه می تواند باشد و به دنبال چیست؟ می گوید: موج بیداری قومی و ملی بین لرها به شدت افزایش یافته و در حال شکل گیری بلوک های جدید ملی و قومیتی در منطقه هستیم. او افزود  چنانچه رویکرد سیاسی موجود با هدف تعریف یک هویت مشخص ملی برای لرها پیش برود در آینده می تواند به تقابل با جمهوری اسلامی منجر شود.

معضلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی، بیکاری، رویکرد ملیت لر زاگرس نشین به سیاست ورزی و تعریف هویت ملی خویش باعث نگرانی روزافزون مسئولان حکومتی شده است. لرها در مناطق کوهستانی زاگرس زندگی می کنند و در داخل کشور دارای تشکل های مختلف فرهنگی هستند. در خارج از کشور نیز در زمینه سیاسی می توان به وجود “حزب اتحاد بختیاری و لرستان” و” شواری آزادی لرستان” اشاره کرد. تشکلات سیاسی یاد شده به دنبال تاسیس یک منطقه فدرال یا حکومت محلی برای مردم لر هستند. لرهای مهاجر به اروپا و امریکا نیز دهها تشکل فرهنگی و اجتماعی فعال دارند.

 

 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى