در : صفحه اول » اخبار » بازداشت فعال فرهنگی احوازی در کوره معشور

بازداشت فعال فرهنگی احوازی در کوره معشور

حسین زاده شایع

حسین زاده شایع

پادماز- نیروهای امنیتی ایران ساعت چهار صبح روز یکشنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ با حمله به منزل حسین زاده شایع (شناوی)، وی را در منزل مسکونی اش در کوره معشور بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در احواز منتقل کردند.

ماموران ساعت ۴ صبح روز یکشنبه ۲۰ دسامبر جاری با چندین خودرو منزل این شهروند را محاصره کرده و با ایجاد رعب و وحشت و بکار بردن خشونت مفرط حسین زاده شایع را بازداشت کردند. در هنگام بازداشت ماموران با تفتیش منزل آقای زاده شایع، برخی از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، دوربین و کامپیوتر را ضبط کردند و با خود بردند.

فعالان حقوق بشر احوازی اظهار داشتند که آقای زاده شایع تا پیش از بازداشت در زمینه تصویربرداری از کنسرت‌ها و همکاری با فعالان فرهنگی فعالیت داشت و پیشتر نیز با فاطمه تمیمی همکاری کرده است.

فاطمه تمیمی، فعال فرهنگی زن احواز است که در شهرک چمران از توابع شهرستان معشور روز چهارشنبه نهم دسامبر ۲۰۲۰ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و اخیرا با تودیع قرار وثیقه آزاد شده است. خانم تمیمی قصه‌ها، لالایی‌ها و ترانه‌ها به زبان عربی را جهت ثبت تاریخ شفاهی روستا به روستا جمع آوری می‌کرد.

بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر از احواز، تاکنون دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه حسین زاده شایع اطلاعی در دست نیست.

حسین زاده شایع (شناوى)، ۴۲ ساله، اهل منطقه کوره (طالقانی) معشور است. فعالان حقوق بشر به دلیل اینکه وی از بیماری‌های روده، آسم شدید، عفونت و سنگ کلیه رنج می‌برد، شدیدا نسبت به سلامتی وی در بازداشت اظهار نگرانی کردند.

خبر بازداشت این فعال فرهنگی احوازی ۱۰ روز پس از بازداشت وی منتشر می شود. فعالان احوازی یکی از اهداف بازداشتهای شبانه را مخفی ماندن بازداشت فعالان احوازی می دانند. همچنین فشار شدید بر خانواده ها و جنگ روانی دستگاه اطلاعات علیه خانواده ها یکی از علل اصلی عدم انتشار اخبار بازداشت و نقض های حقوق بشر در احواز دانسته اند.

بخش حقوق بشر – پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى