در : صفحه اول » اخبار » درگذشت حمید کنانی سرمربی تیم رفیش احواز

درگذشت حمید کنانی سرمربی تیم رفیش احواز

پادماز – حمید کنانی سرمربی تیم رفیش احواز که در حدود چهار دهه در خدمت جوانان محله های حاشیه ای احواز فعالیت ورزشی داشت، در اثر عارضه قلبی فوت کرد. وی در سمت رهبری تیم رفیش احواز، توانست این تیم متشکل از جوانان حاشیه نشین عرب در لشکرآباد و رفیش را به قهرمانی باشگاههای احواز برساند.

حمید کنانی از ماههای اول پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی، در راستای رفع محرومیت های اعمال شده از سوی دولت مرکزی ایران علیه مردم عرب به همراه شماری دیگری از ورزش دوستان احوازی، تیم رفیش احواز را تاسیس کرد. این تیم که نماینده مردم محروم عرب بود و آرم دیوار ترک خورده را به عنوان شعار انتخاب کرده است، مقاومت در برابر تبعیض نژادی و ستم دولت مرکزی علیه ملت عرب احواز را به میدان های فوتبال و بسکتبال و والیبال کشانده و ورزشگاه مرکزی احواز را به عرصه ای برای مطرح کردن مطالبات ملی بدل کرد.

تیم رفیش از اولین بازی اش توانست تیم های حکومتی و مهاجران حمایت شده از سوی دولت را شکست دهد و برتری اش در باشگاههای احواز را به ثبت رساند. این تیم مردمی بسرعت در میان مردم عرب شهرت زیادی پیدا کرده و مردم از شهرهای مختلف اقلیم احواز برای دیدن مسابقات این تیم به احواز می آمدند.

بازیهای تیم رفیش تبدیل به تظاهرات سیاسی شده بود و ورزشگاه احواز شاهد مطرح شدن خواسته های سیاسی ملت عرب احواز از دولت مرکزی ایران بود.

رژیم جمهوری اسلامی ایرانی نیز به سرعت تلاش خود برای انحلال این تیم را آغاز کرد. تیم رفیش ابتدا مجبور به تغییر نام شد و در اواخر ۱۹۸۴ میلادی به دلایل امنیتی منحل اعلام شد.

حمید کنانی به همراه دیگر شخصیتهای محبوب مردمی نظیر بدر جابری سالهای طولانی را، در گرمای سخت احواز، به حمایت از استعدادهای جوان و به حاشیه رانده شدگان دستگاه ستم و تبعیض نژادی دولت ایران صرف کردند.

تلاش حمید کنانی نمونه ای از مقاومت مردمی ملت عرب احواز است که در عرصه ورزش متجلی شد و بواسطه تیم رفیش بسرعت توجه ملت محروم احوازی را به خود جلب کرد.

روحش شاد و یادش همیشه زنده خواهد!

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى