در : صفحه اول » اخبار » بندهای شرکت نفت بر رودخانه کرخه زندگی کشاورزان عرب را تهدید می کند

بندهای شرکت نفت بر رودخانه کرخه زندگی کشاورزان عرب را تهدید می کند

پادماز- کشاورزان عرب منطقه شط علی واقع در شهرستان حویزه درپی عدم پاسخگویی مسئولان شرکت نفت نسبت به برچیدن بندهای ساخته شده بر رودخانه کرخه، به یکی از این بندها بتونی حمله برده و منفذی برای عبور آب در آن ایجاد کردند.

بنا به گزارش منابع محلی از منطقه شط علی، کشاورزان عرب که طی چند سال اخیر نتوانسته اند در زمینهای خود کشاورزی کنند، بدلیل بیکاری و فشار وضعیت اقتصادی بر خانواده هایشان به بند ساخته شرکت نفت بر روی یکی از فروع رودخانه کرخه در این منطقه حمله بردند و منفذی برای عبور آب در آن ایجاد کردند.

شرکت نفت به بهانه استخراج نفت از میدان نفتی آزادگان مجوز خشکاندن تالاب حیاتی العظیم را از دولت مرکزی ایران گرفته و با خشکاندن این تالاب علاوه بر ایجاد بی سابقه ترین بحران زیست محیطی خاورمیانه طی صد سال اخیر، سبب خشک شدن زمینهای بیش از چهل روستای عرب در اقلیم احواز شده است. درپی خشک شدن زمینهای این روستاها هزاران روستایی عرب مجبور به مهاجرت از روستاها شده اند.

روستائیانی که در روستاهای خود مانده اند، در پشت بندههای ساخته شده شرکت نفت از مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری و گرسنگی رنج می برند. وخامت اوضاع بجایی رسیده است که کودکان و زنان عرب در سطح شهرها و روستاها مجبور به تسول و گدایی شده اند.

در برابر این همه مشکلات کشاورزان عرب بارها نزد مسئولان استانی و شرکت نفت و سازمان آب وبرق در اقلیم احواز اعتراضات خود را بشکل کتبی اعلام کرده اند. اما مسئولان استانی معتقدند که ساکنان اصلی اقلیم احواز اسنادی دولتی مبنی بر داشتن حق آبه ندارند و مستحق داشتن آب جهت کشاورزی نیستند. این در حالی است که سازمان اسکان عشایر لور وبختیاری با آماده سازی هزاران هکتار از زمینهای شمال اقلیم احواز، مجوز میلیونها مترمکعب آب را جهت مهاجران لور وبختیاری آماده کرده و در حال تحویل این زمینها به عشایر لور وبختیاری است.

فعالان عرب معتقدند که قطع آب رودخانه های کرخه و جراحی و کارون در اقلیم احواز و منع کشاورزی در مناطق عرب نشین به منظور کوچ اجباری کشاورزان عرب از سوی دولت ایران صورت می گیرد. در نتیجه این سیاست دهها روستای عرب خالی از سکنه شده اند و میزان فقر و سوء تغذیه بشدت در میان ساکنان اصلی اقلیم احواز افزایش یافته است.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز – بخش خبر

aeli1

 

aeli

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى