در : صفحه اول » اخبار » خشک شدن سه رودخانه و آلودگی بسیار خطرناک هوای احواز

خشک شدن سه رودخانه و آلودگی بسیار خطرناک هوای احواز

roudkhaneh zohrah 1

بعد از خشک شدن رودخانه کرخه در منطقه حویزه، این بار نوبت روخانه زهره در تمیمیه رسید. کارشناسان و فعالان محیط زیست رودخانه جراحی را نیز در آستانه خشکی و خطر اعلام کرده اند. همزمان فعالان حقوق بشر و فعالان محیط زیست از احواز گزارش دادند که میزان آلودگی هوا به ۲۰ برابر حد مجاز رسیده و در وضعیت قرمز و بسیار خطرناک قرار گرفته است.

سایت پادماز پیش از این خبر داده بود؛ رودخانه کرخه که منتهی الیه آن در شهر حویزه است و به هورالعظیم می ریزد در هفته های اخیر در این محدوده خشک شده و هیچ آبی در آن وجود ندارد. زمین های کشاورزی منطقه که شغل غالب مردم این شهرستان را ایجاد کرده است در معرض خطر و نابودی قرار گرفته اند. در این میان گندم و جو کشت شده در این زمین ها هم اکنون به شدت نیازمند آب است ولی از سوی دیگر مدیریت منابع آب دولت ایرن هیچ آبی برای آبیاری زمین های کشاورزی آن مناطق در نظر نگرفته است.

درحال حاضر ۴۰ هزار زمین کشاورزی منطقه حویزه نیازمند آب است و اگر آب به این زمین ها نرسد تماما منطقه با چالش جدی رو به رو خواهد شد. به این مقدار زمین باید زمین های کشاورزی مردم منطقه تمیمیه را افزود. مصرف آب و انحراف آن در بالا دست کرخه، بستن سدهای زیاد بر بالادست جراحی و زهره به گونه ای است که باعث خشک شدن این رودخانه شده است. از سوی دیگر رودخانه زهره در منطقه تمیمیه (هندیان) خشک شده و آخرین گزارش های تصویری که منتشر شده گویای خشک شدن کامل این رودخانه است. با توجه به حوادث یاد شده مردم احواز به شدت نگران آینده زندگی خود و نسل های آینده هستند.

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز/ اجتماعی

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى