در : صفحه اول » اخبار » بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز درباره سیل پیش آمده وغرقاندن احواز در آب سدها

بیانیه جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز درباره سیل پیش آمده وغرقاندن احواز در آب سدها

دولت ایران مسئول اصلی از بین رفتن جان ومال ملت عرب الأحواز است

طی روزهای گذشته شاهد بوده و هستیم که دهها روستا و شهر در مناطق مختلف اقلیم الأحواز یکی پس از دیگری در آبهای رها شده از سدهای ساخته و پرداخته دولت مرکزی ایران، غرق می شوند و دستگاه حاکمیتی ایران یا نظاره گر قربانی شدن مال و جان مردم عرب الأحواز است و یا با ارسال نیروهای مسلح اش اقدام به منفجر ساختن سیل بندها مناطق عرب نشین کرده و آنها را به زیر آب می برد.

بر خلاف رویه جهانی که دولت ها حامی جان و مال ملت های تحت حاکمیت شان هستند، دولت ایران خود به تنهایی و بدون پرسش از مردم عرب یک شبه بواسطه رئیس جمهور دست نشانده اش، روحانی، تصمیم می گیرد تا جان و مال مردم عرب را مباح کند و به نیروهای مسلح خود اجازه دهد تا سیل بندهای روستاهای ملت عرب را منفجر ساخته و فرزندان این ملت را یا بواسطه سیل و یا با اسلحه گرم به قتل رسانند.

دولت ایران بسان همیشه بواسطه عوام فریبی طبیعت را مقصر بحران انسانی اخیر در از بین رفتن جان ومال و خانه و کاشانه، و دام کشاورزان، و مزارع روستائیان عرب به واسطه سیلاب نسبتا متوسط روزهای گذشته دانسته و آسوده خاطر به ویرانی روستاها و شهرهای احواز پرداخته است.   

اکنون بر همه عیان گشته که طرحهای امنیتی – آبی دولت ایران در چهار دهه اخیر علت اصلی تمامی فجایع زیست محیطی رخ داده در احواز و غرب سلسله جبال زاگرس است.   

ساخت تونل های عدید انتقال آب به فلات مرکزی ایران یکی از عوامل اصلی این فاجعه انسانی است؛ تونل هایی نظیر کوهرنگ ۱ و ۲ و ۳ و تونل چشمه لنگان و غیره. در استان اصفهان حداقل هفت سد و تونل جهت انتقال آب کارون بر روی سرشاخه های این رودخانه ساخته شده است که بیش از دو میلیارد متر مکعب آب را به زاینده رود منتقل می کنند.

سد سازی یکی دیگر از سیاست های ویرانگر است، که نتایج وخیمی را برای ملت عرب احواز رقم زده است. تاکنون حداقل ۱۹ سد بر روی حوزه آبریز کارون و ۱۲ سد بر روی حوضه آبریز کرخه و ۵ سد بر روی حوضه آبریز جراحی در دست ساخت است. همچنین حداقل ۲۵ سد بر حوزه کارون بزرگ و هفت سد بر حوزه کرخه و ۸ سد بر حوزه جراحی ساخته است که سالانه میلیاردها متر مکعب آب را در مخازن خود نگهداری می کنند و بستر رودخانه های پایین دست را خشکانده اند.

انتقال آب رودخانه های غرب زاگرس بواسطه سد سازی گسترده و تونلهای متعدد سبب شده است تا بستر رودخانه در اقلیم احواز کاملا خشک شده و حجم کم آب جاری که به عنوان مثال در کارون به کمتر از ۵۰ متر مکعب در ثانیه رسیده، سبب شده است تا رسوبات بستر رودخانه ها را پر کرده و عمق تاریخی رودخانه ها به صفر برسد.

از طرف دیگر تالاب العظیم همواره در طول عمر هزاران ساله اش به عنوان مقصد اصلی سیلابهای بزرگ و مهیب بوده است. این تالاب که وسعت آن در دهه هشتاد میلادی در حدود ۳۵۰ هزار هکتار بوده است به دلیل نقضان شدید آب ورودی خشک شده و بستر آن نیز با رسوبات پر شده و عمق آن به صفر رسیده است. همچنین شرکت نفت ایران با حفر بیش از صد چاه نفت در آن، تحت عنوان میدان نفتی آزادگان، بخش اعظم این تالاب را با خاکریزهای بزرگ جدا ساخته و مخازن حاوی چاههای نفت را بر ورود آب سیلابها به آنها بسته است.

علاوه براین، دولت ایران در راستای سرپوش گذاشتن بر طرحهای غارت آبهای غرب زاگرس بسود مرکزنشینان، اقدام به پرکردن بستر رودخانه ها و کاهش عرض تاریخی بستر رودخانه ها کرده و در آنها جاده های ساحلی و پارکها و یا هتل و رستوران و غیر تاسیس کرده است.

بدین ترتیب کاهش عمق و عرض بستر رودخانه ها، نابودی کامل تالاب هور العظیم و بسته ماندن این تالاب به روی آبهای رها شده از سدها، سبب شده است تا سیلاب کنونی، که از نظر حجم دبی آب در بستر رودخانه ها حدود نصف سیلاب دهه چهل شمسی و یا سیلاب دهه هفتاد شمسی (سال ۱۳۷۱) می باشد، باعث خسارتهای به مراتب وسیع تری در مقایسه با سیلابهای بزرگ گذشته شود. همچنین این دولت ضد بشر از زبان حسن روحانی اعلام کرده است که اولویت اولش حفظ سدها است و حفظ جان مردم در اولویت دوم است، بدون هرگونه کسب اجازه از مردم عرب، جان و مال و خانه و دام این مردم کشاورز و روستائی را مباح دانسته و به نیروهای مسلح خود اجازه داده است تا هرجا لازم است سیل بندهای محلی را منفجر کرده تا آب در سطح اراضی پخش شده و سدها حفاظت شوند. دولت ایران در راستای حفاظت سدها به نیروهای امنیتی خود اجازه داده است تا مردم عرب را تیرباران کنند و معترضان را به قتل رسانند.

حمله وحشیانه نیروهای سپاه به اهالی روستاهای شاکریه، صگور و جلیزی در دشت میسان و کشته و زخمی ساختن روستائیان عرب احوازی در همین راستا است.

ما در جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز، دولت ایران را به دلیل سیاستهای امنیتی – آبی اش مسئول اصلی خسارات های مالی و جان ملت عرب احواز دانسته و اقدامات دولت ایران در زیر آب بردن روستاها و شهرها را سیاستی دوگانه در راستای پاکسازی نژادی عامدانه می داند.

در این راستا ضمن درود فرستادن بر پایداری شما ملت مقاوم در مقابل سیاستهای اشغالگرانه این دولت غاصب وضمن آرزوی رحمت و مغفرت برای شهدای روستاهای جلیزی و شاکریه و صگور و سایر شهدایمان از ۲۰ آوریل ۱۹۲۵ تا کنون توجه شما را به نکات ذیل معطوف می داریم:

– دولت اشغالگر نه تنها در انجام وظایف خود در ارائه خدمات به مناطق سیل زده کوتاهی می کند، بلکه هر جا که توان داشته باشد در جهت خلاف مصالح ملت عرب کار می کند. بنابراین همه اقشار ملت بایستی کم همت را بسته و به همدیگر یاری نمایند

– اتحاد و همبستگی خود را در تمام اوضاع حفظ کنید و در این ایام محنت یاری ومددکار همدیگر باشید

– با چشمان بیدار و آگاهی کامل مراقب سیاستهای رژیم دغل باز ایران باشید تا مبادا از این فرصت استفاده کرده و مانع بازگشت شما به خانه وکاشانه تان شود

– با تشکیل کمیته های محلی سعی کنید کمک های مردمی را جمع آوری و به مناطق سیل زده هدایت کنید

– ضروری است که پرسنل مراکز درمانی از جمله پزشکان و پرستاران عرب اقدام به تشکیل کمیته های پزشکی جهت ارائه خدمات اورژانسی به هموطنان خود بنمایند

– در مناطق سیل زده کمک رسانی به خانواده شهدا واسرا را در اولویت قرار دهید

– جوانان و روشنفکران با استفاده از شبکه های اجتماعی و پخش منشورات سعی در آگاهی دادن به مردم و آموزش نحوه مواجه با سیل نمایند

– تلاش کنید تا با فیلم برداری و عکسبرداری از حوادث  مستندات و آرشیو این روزها را نگهداری نمایید

– برگزاری سالگرد اشغال احواز در ۲۰ آوریل ۱۹۲۵ و سالگرد انتفاضه جاویدتان در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ را فراموش نکنید، و نگذارید دشمن از این اوضاع پیش آمده سوء استفاده بنماید

پاینده باد الأحواز

زنده باد ملت شریف عرب الأحواز

درود بر شهدای ملت عرب الأحواز

جنبش ملی دموکراتیک عرب الأحواز

۳ آوریل ۲۰۱۹

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى