در : صفحه اول » اخبار » بیانیه نهادهای کورد در دفاع از زندانیان احوازی محکوم به اعدام

بیانیه نهادهای کورد در دفاع از زندانیان احوازی محکوم به اعدام

640x392_66464_261566

بیانیه نهادهای مدنی و مدافع حقوق بشر کورد در مورد احتمال قریب الوقوع اجرای حکم پنج فعال عرب احوازی

نهادهای حقوق بشر، مجامع جهانی، نیروهای مترقی و آزادیخواه ، مردم متمدن و شریف ایران
نجات جان پنج فعال مدنی عرب احوازی در گرو آخرین تلاشهای شماست.
دستگاه سرکوب نظام اسلامی ایران در حرکتی نو و برای سرپوش گذاشتن بر این نظام پوسیده ، باز هم شروع به سرکوب در ایران نموده است.
به گزارش منابع خبری ، دستگاه قضایی رژیم حاکم بر ایران قصد دارد که حکم اعدام پنج فعال مدنی عرب احوازی را در آینده نه چندان دور به اجرا در آورد.
این پنج فعال مدنی عرب بنامهای هاشم شعبانی‌نژاد(شاعر، وبلاگنویس، دبیر ادبیات عرب و دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی دانشگاه چمران احواز)/ هادی راشدی(دبیر شیمی و فوق لیسانس شیمی کاربردی)/ محمد علی عموری‌نژاد( فعال دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و وبلاگنویس) به همراه برادران جابر و مختار آلبوشوکه، در تاریخ ۱۷ تیرماه ١٣٩١ به اتهام محاربه با خدا و مفسد فی الارض ،تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب احواز به اعدام محکوم شدند و پس از ۶ ماه حکم ،توسط دیوان عالى کشور تایید شد. در حالى که کلیه این افراد اتهامات وارده را در دادگاه انقلاب احواز انکار و رد کردند و به قاضى مربوطه (موسوى) گفته بودند که آنها در زیر شکنجه هاى فراوان بدنى و روحى به اعمال ناکرده اعتراف کرده اند .
حکم اعدام این پنج فعال مدنی، که در ماە ژوئن بەمرگ محکوم شدە بودند از سوی دیوان عالی کشور تائید و به خانوادە آنان ابلاغ شد و بنا به گزارش موثقی هر لحظه امکان اجرای حکمشان وجود دارد.
از این رو ما به عنوان نهادهای مدنی و مدافع حقوق بشری کردستان از کلیه نهادهای فوق و مجامع بین المللی خواهان مداخله ی موثر و فعال و فوری هستیم. همان گونه که روز به روز بر آمار فعالین محکوم به اعدام افزوده میشود و دستگاه قضایی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی در پی اعدام یکایک این فعالان میباشد بر این اساس، مداخله‌ی موثر ،حمایت تمامی انسانهای آزاده و مجامع بین المللی در مقطع حساس کنونی از زندانیان سیاسی ومدنی که مانع از وقوع هر فاجعه وتراژدی دیگری میباشد .
همچنین از گزارشگران ویژه سازمان ملل، به خصوص گزارشگر ویژه شکنجه، گزارشگر ویژه اعدام، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا و همینطور گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران می خواهیم که تمامی اقدامات لازم برای لغو اجرای احکام اعدام این پنج فعال عرب احوازی و اطمینان از رسیدگی قضایی به موضوع شکنجه و پاسخگو شدن مقامات مسئول در اخذ اعترافات تحت شکنجه از این زندانیان را انجام دهند.

سازمان حقوق بشر کرد در اروپا

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

کوردوساید واچ ( چاک –کمیته شرق کوردستان)

کمیته کردهاى مقیم امریکا براى دمکراسى و حقوق بشردر ایران

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ –   ۲۰۱۳May 14

منبع: سایت ” کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

توضیح: نام اقلم احواز در متن بیانیه به واسطه سایت پادماز تصحیح شد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى