در : صفحه اول » اخبار » بی اطلاعی از سرنوشت فعالان بازداشت شده احوازی

بی اطلاعی از سرنوشت فعالان بازداشت شده احوازی

پادماز- سه هفته از بازداشت خودسرانه عباس ساعدی فعال فرهنگی احوازی از سوی دستگاه اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می گذرد اما خانواده وی همچنان از سرنوشت وی هیچ گونه اطلاعی ندارند.

عباس ساعدی در نیمه شب روز یازدهم نوامبر ۲۰۲۰ طی حمله و یورش نیروهای اطلاعات ایران به منزلش مورد بازداشت قرار گرفت. در جریان این بازداشت نیروهای اطلاعات با وحشیگری مادر بزرگ عباس ساعدی که تنها دلیل بازداشت نوه اش را از ماموران پرسیده است، را مورد حمله قرار داده و بازوی وی را شکستند. همچنین بردار عباس ساعدی را برای دقایقی دستبند به وی زده بودند اما دقایقی بعد وی را رها کردند.

عباس ساعدی فعال فرهنگی احواز ۳۱ ساله، فارغ التحصیل رشته حقوق، عضو موسسه فرهنگی الهلال، نویسنده و شاعر احوازی است. وی اشعار نو و داستانهای کوتاه عدیدی منتشر کرده است و در تمامی آثارش همواره در نقد مشکلات اجتماعی و سیاسی مردم عرب قلم زده است. وی در نقد مشکلات و تعصبات اجتماعی اشعار و داستانهایی نوشته است.

عباس ساعدی مقالات عدیدی در نقد وضعیت زنان عرب و خشونت علیه زنان نوشته و یکی از فعالان احوازی مدافع حقوق زنان احوازی محسوب می شود.

عباس ساعدی همچنین از جمله حامیان و مدافعان کارون و یکی از مخالفان انتقال آب کارون بواسطه طرحهای دولتی به فلات مرکزی ایران است.

وی همچنین یکی از اعضای تشکل مردمی است که در حمایت از مردم عربی که در سال گذشته درپی بازشدن دریچه های سدها خانه هایشان زیر آب رفت، تشکیل شد.

همچنین عباس ساعدی در اشعار و نوشته هایش از هویت و فرهنگ احوازی حمایت می کند و فضای اختناق و خفقانی که در اثر سیاستهای امنیتی دولت ایران در اقلیم احواز ایجاد شده است را به نقد می کشد. وی در اشعارش از فشار گسترده این سیاستهای امنیتی ایران بر مردم عرب و به ستوه آمدن مردم سخن می گوید.

سه هفته پس از بازداشت وی، خانواده اش همچنان از سرنوشت وی هیچ اطلاعی ندارند. خانواده وی از سازمانهای حقوق بشر خواسته اند تا صدای این فعال فرهنگی احوازی را به سازمانهای حقوق بشری جهانی رسانده و خواستار اطلاع از سرنوشت فرزندشان شدند.

طی هفته های اخیر دستگاه اطلاعات شمار عدیدی از فعالان احوازی را بازداشت کرده است. عدنان بیانات دیگر فعال فرهنگی احوازی است که در تهران و به هنگام سفر کاری بازداشت شده است. وی نیز تاکنون از سرنوشتش اطلاعی در دست نیست.

همچنین در حدود دو ماه قبل دستگاه امنیتی  ایران عبدالرحیم رویضی یک احوازی ۴۱ ساله، متاهل و دارای فرزند را بازداشت کرده است. بنا به گفته فعالان حقوق بشر از احواز، خانواده این فرد به شدت تحت فشار دستگاه اطلاعات جهت عدم افشای خبر بازداشت فرزندشان هستند. به همین دلیل با وجود گذر ۲ ماه از بازداشت وی اما خبر بازداشتش منتشر نشده است.

فعالان حقوق بشر احوازی از فشار امنیتی شدید بر خانواده های بازداشت شدگان سخن می گویند. بنا به شهادت فعالان حقوق بشر احوازی دستگاه امنیتی ایران با ایجاد سازمانی گسترده از نیروهای مردمی وابسته به اطلاعات و سپاه، فشار وسیعی را بر خانواده های فعالان مدنی و سیاسی احوازی وارد می سازند. این افراد لباس شخصی بشکل مستمر با خانواده تماس گرفته وبا دادن اخبار ضد و نقیض و ارعاب و تشویق سعی می کنند خانواده ها را از افشای خبر بازداشت فرزندانشان بازدارند.

بخش حقوق بشر جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى