در : صفحه اول » اخبار » تجمع خانواده های دستگیر شدگان انتفاضه کرامت در مقابل ساختمان استانداری

تجمع خانواده های دستگیر شدگان انتفاضه کرامت در مقابل ساختمان استانداری

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر امروز دوشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ مصادف ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ تعدادی از خانواده ها و بستگان دستگیر شدگان انتفاضه کرامت ملت عرب احواز در مقابل ساختمان استانداری(خ و ز س ت ا ن) و دفتر علی سواری، نماینده مردم احواز در مجلس ایران، تجمع کردند و خواستار آزادی تمام دستگیر شدگان شدند.

تجمع کنندگان با برافراشتن دست نوشته هایی به زبان عربی و فارسی خواستار آزادی فرزندان خود و پاسخگویی مسئولان در مورد سرنوشت دستگیر شدگان شدند.

بنا به گزارش های واصله تجمع کنندگان نامه ای خطاب به استاندار تهیه کرده و تحویل نمودند. در بخشی از این نامه آمده است که گروهی از دستگیر شدگان در تجمعات دفاع از هویت عربی دستگیر شده اند. نویسندگان نامه اضافه کردند که بخش اعظم دستگیر شدگان را فعالان مدنی تشکیل می دهند که در دو سال اخیر در کمپین وجنبش مردمی حراک الهویه (جنبش هویت طلبی) شرکت داشتند. جنبش حراک الهویه جنبشی کاملا مردمی، قانونی، ومسالمت آمیز می باشد که بخشی از خواسته های آن عبارت از درخواست بازگرداندن نام شهرها وروستاهایی که توسط رژیم پهلوی و در زمان رضاشاه تغییر یافته بود به نام های اصلی شان که تا کنون توسط مردم عرب بکار برده می شوند. همچنین در این نامه آمده است که بخشی از دستگیر شدگان بدون هیچ دلیل وهنگامی که در خانه ویا محل کار بودند دستگیر شدند

بستگان دستگیر شدگان در نامه خود به عدم پاسخگویی متولیان امر در دادگاه انقلاب وسایر ارگانها اعتراض نموده و خواستار تعیین تکلیف بستگان و فرزندان خود شدند. آنها همچنین در نامه خود به تعداد بسیار زیاد دستگیر شدگان اشاره نموده و به غیر ممکن بودن امکان ملاقات با تنها قاضی این پرونده ها در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اعتراض نمودند.

در مقابل نیروهای انتظامی و امنیتی ایران به جای پاسخگویی اقدام به تهدید خانواده ها نمودند که با واکنش خشمگین تجمع کنندگان مواجه شدند که فرزندان ما را دستگیر کردید ما را نیز دستگیر نمایید. کلیپ پیوستی این برخورد غیر انسانی نیروهای انتظامی را مشخص می کند.

لازم به یادآوری است که در اعتراض به تبعیض نژادی و توهین های مکرر و برنامه ریزی شده صدا وسیما و رسانه های حکومت ایران به هویت تاریخی و فرهنگی مردم عرب احواز تظاهرات مسالمت آمیزی در شهرهای مختلف احواز برپا شد. این تجمعات اعتراض آمیز از روز ۲۷ مارس ۲۰۱۸ (۷ فروردین ۱۳۹۷) شروع وتا روزهای اخیر ادامه داشت. نیروهای امنیتی وانتظامی ایران با استفاده از گاز اشک آور و اسلحه گرم با تظاهر کنندگان برخورد کردند .

در جنبش اخیر ملت عرب احواز که به انتفاضه کرامت معروف گشت صدها تن از فعالان و جوانان عرب احوازی دستگیر شدند که تا کنون از سرنوشت آنان خبری در دست نمی باشد. در بین دستگیر شدگان تعداد زیادی از زنان و کوکان ۱۱ تا ۱۵ سال نیز می باشد. تا کنون آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در دست نمی باشد، ولی فعالان عرب احوازی این تعداد را بیش از ۴۰۰ وبرخی ۵۲۰ شخص اعلام نمودند، هر چند شواهد وقرائن دال بر این است که تعداد دستگیر شدگان بیش از این اعداد می باشد.

 

جنبش ملی دموکراتیک مردم عرب احواز- بخش حقوق بشر

تصاویر وکلیپ ذیل بخشی از این تجمعات و تصویر نامه تجمع کنندگان را نشان می دهد: 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى