در : صفحه اول » اخبار » گزارشی از چهلمین روز خیزش همگانی ملتها در ایران

گزارشی از چهلمین روز خیزش همگانی ملتها در ایران

روز چهارشنبه ۵ مهرماه، مصادف با چهلمین روز قتل دختر کُرد ژینا (مهسا) امینی می گذرد که قتل او  در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱در زندان های ایران در تهران جرقه ای برای اعتراضات و تظاهراتی بود که وارد نیمه ماه دوم شد.

 گزارش ها از کردستان ایران حاکی از حضور و تجمع گسترده مردم شهر سقز (زادگاه مهسا امینی) و مردمی است که از شهرهای دیگر برای شرکت در مراسم اربعین مهسا امینی آمده بودند. اما این تجمع همانطور که انتظار می رفت به تظاهراتی علیه نظام و هرم اصلی نظام که خامنه است تبدیل شد.  تجمع کنندگان شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه ای سر دادند.

 یکی از نکات قابل توجه در اقلیم کردستان ایران تداوم اعتصاب مغازه دارها و بازاریان در شهرهای مختلف این اقلیم مانند: سنندج مرکز اقلیم، مهاباد، سقز، جوانرود و بوکان است.

در همین زمینه مقامات محلی اقلیم کردستان در اقدامی پیشگیرانه مدارس و دانشگاه های این استان را به بهانه شیوع آنفلوآنزا در روز چهارشنبه تعطیل کردند، تا از تظاهرات و اعتراض در مدارس و دانشگاه ها جلوگیری کنند.

 به گفته منابع کرد، صدای تیراندازی در محله های مختلف شهر سقز شنیده شده است و بر اساس اخبار رسیده، مردم اقدام به ایجاد سنگر در خیابان های شهر کردند تا در برابر تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم از خود محافظت کنند.

اما خبرها وگزارش های رسیده از سایر شهرها در ایران حکایت از این دارد که تهران، پایتخت ایران، روز ملتهبی داشته است. مناطق مختلفی از این شهر شاهد تظاهرات شهروندان معترض بود. به عنوان مثال در: صادقیه ( آریاشهر)، گیشا، پل سیدخندان و خیابان دولت، جنت آباد، خیابان فرجام، پونک، شهرک غربی، خیابان انقلاب، خیابان میرداماد، شهر زیبا، تهرانبارس، ایستگاه مترو قیطریه، خیابان فرودوس، سعدآباد، خیابان زیبا، خیابان شریعتی ، ایستگاه مترو تئاتر شهر.

 شاید مهمترین خبر تهران اعتراضات پزشکان و کادر درمانی در مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی که مهمترین و قدیمی ترین سازمان ایران پس از کانون وکلا می باشد.  و همچنین اعتراضات مشابهی از سوی پزشکان در شهر شیراز صورت گرفت.

تظاهرات پزشکان و کادر درمانی در اعتراض به هجوم نیروهای امنیتی به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در جستجوی مجروحان، و همچنین استفاده از آمبولانس ها برای انتقال تجهیزات و نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرکنندگان بود.  تظاهرکنندگان خواستار عدم ورود نیروهای امنیتی و ارتش به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، رعایت حقوق مجروحان و عدم تعرّض به آنها، رعایت حریم خصوصی مجروحان و مصدومان، و خودداری از درخواست افشای هویت  مجروحان و بیماران شدند.

و با توجه به ریزش باقی مانده ساختمان متروپل عبادان در احواز و بیرون آوردن برخی اجساد از زیر آوار ، باعث خشم مردم این شهر که همچنان سیاه پوش برای دهها تن قربانی این حادثه، نشانگر فساد موجود در ادارات دولتی ایران است. ناظران معتقدند که این حادثه،جرقه آتش تظاهرات در اهواز را شعله ور می کند. و درشهر عبادان نیروهای امنیتی برای مقابله با  هرگونه اعتراض و تظاهرات در این شهر به طور گسترده استقرار یافتند>

و آخرین اخبار گویای این است که تجمعی در یکی از بزرگترین مراکز خرید وسایل الکترونیکی در تهران برگزار شد که معترضان شعارهایی علیه نظام و خامنه ای سر دادند.  و در منطقه لاله زار امیرآباد در قلب تهران مغازه داران دست به اعتصاب زدند.

همانطور که گزارش ها حاکی است تظاهراتی در منطقه دروازه دولت برگزار شد و تظاهر کنندگان شعار “امسال سال خون است، خامنه ای سرنگون است”،  سر دادند.

خبرهایی از سایر شهرها و مناطق نیز همانند شهر قزوین از تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان گزارش شده است.  همانطور در خیابان هراز در شهر آمل و در شهر تبریز مردم شهر در چهار راه شهناز تظاهرات کردند و در شهر تنکابن نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت. و در رویداد مشابهی، تجمع مردم کرمان در خیابان جهاد بر علیه رژیم ایران صورت گرفت.

برخی از کلیپ‌های ارسالی از داخل ایران نشان می‌دهد که پلیس‌ ایران ماشین‌های شهروندان را می‌شکنند تا با ایجاد  فتنه‌، آشوب‌ها و اغتشاشات را به تظاهرکنندگان ارتباط دهند.  وگزارش های سازمان حقوق بشری حاکی از آن است که تعداد قربانیانی که نام آنها تا چهلمین روز خیزش مردمی به ثبت رسیده است به ۲۳۴ افزایش یافته است، علاوه بر صدها زخمی و بیش از بیست هزار بازداشتی.

تهیه و تدوین: محمد حیدری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لینک های زیر برخی از حوادث چهلمین روز خیزش ملتها در ایران را به تصویر کشیده است.

لینک اول:

لینک دوم:

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى