در : صفحه اول » اخبار » جنایتی دیگر؛ اعدام دو زندانی سیاسی عرب احوازی

جنایتی دیگر؛ اعدام دو زندانی سیاسی عرب احوازی

جنایتی دیگر؛ اعدام دو زندانی سیاسی عرب احوازی

پادماز: به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی امروز پنجشنبه ۱۲ ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی، جمهوری اسلامی ایران خبر اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو زندانی سیاسی عرب اهل سوس را به خانواده هایشان اطلاع داد. اعلام خبر اعدام مخفیانه این دو فعال سیاسی احوازی در حالی صورت می گیرد که حدود ۹۰ روز از ناپدید شدن آنها می گذرد.

علی چبیشاط و سید خالد موسوی، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام هستند که از روز ۱۸ مارس سال جاری میلادی توسط نیروهای اطلاعات به مکانی نامعلوم انتقال داده شده اند و خانواده های آنها از سرنوشت فرزندانشان کاملا بی خبری بوده اند.

علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی سه شهروند عرب اهل سوس روز ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام انفجار لوله گاز طبیعی چغازنبیل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم دستگیر شدند. این دستگیری در حالی اتفاق افتاد که مقامات رسمی ایران در همان روز حادثه، انفجار را یک تصادف اعلام کرده بودند. افشین، مدیرعامل شرکت گاز استان در همان روز حادثه ضمن رد هرگونه خرابکاری، آتش سوزی مذکور را یک حادثه خواند و گفت: “علت آن در دست بررسی است.”

این سه زندانی هفت ماه در سلول انفرادی بودند و پس از آن به بند عمومی زندان قنیطره (دزفول) منتقل شدند و در در شهریور ماه ۱۳۹۲ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب احواز به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شدند. علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام محکوم شدند و سلمان چایانی به ۲۵ سال زندان و تبعید به شهر یزد محکوم شد. سلمان چاپانی همچنان در زندان قنیطره (دزفول) به سر می برد.

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی مسئولان اطلاعات محل دفن علی چبیشاط و سید خالد موسوی را به خانواده های آنها نشان داده اند. همچنین اداره اطلاعات خانواده های اعدام شدگان عرب را از برگزاری مراسم عزا منع کرده و آنها را نسبت به عواقب برگزاری چنین مراسمی برحذر ساخته است.

گفتنی است که از زمان دولت روحانی تا کنون هشت زندانی عرب اهل احواز که محکوم به اعدام بودند، بدون اطلاع خانواده و وکلایشان به صورت مخفیانه اعدام شدند در حالیکه مسولان قضایی حتی پس ازاجرای حکم، تاریخ اعدام و محل دفن آنها را به خانواده هایشان ابلاغ نکرده اند. هاشم شعبانی، ۳۲ ساله و معلم ادبیات عرب دبیرستان خلفیه و هادی راشدی، ۳۹ ساله و معلم شیمی دبیرستان خلیفه که به اتهام محاربه محکوم به اعدام بودند، ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۲ از زندان کارون احواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شده و خبر اعدام آنها در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۲ به خانواده هایشان اطلاع داده شد. همچنین غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبدالامیر مجدمی، جاسم مقدم پناه در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۲ از زندان کارون احواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شده و مدتی بعد اجرای حکم اعدام آنها به خانواده هایشان ابلاغ شد. پیشتر نیز در ژوئن ۲۰۱۲ سه برادر حیدریان به همراه دوستشان علی شریفی به صورت مخفیانه اعدام شدند و تاکنون خانواده هایشان از محل دفنشان اطلاعی ندارند.

بخش حقوق بشر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى