در : صفحه اول » اخبار » دبیر زبان عربی مدارس حویزه دستگیر شد

دبیر زبان عربی مدارس حویزه دستگیر شد

photo

فعالان حقوق بشر گزارش داده اند که محمد مرمضی  در تاریخ  چهارشنبه ٧ فروردین ١٣٩٢  در شهر حویزه توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر شد. محمد فرزند عماره ۳۵ ساله متأهل و دارای دو فرزند متولد روستای ساریه و دارای مدرک لیسانس أدبیات عرب و شغل وی دبیر أدبیات عرب و دینی و قرآن مدارس راهنمائی شهر حویزه در جنوب غربی شهرستان خفاجیه ( سوسنگرد)  و ساکن همان شهر می باشد.ایشان یکی از فعالان مدنی و فرهنگی موثر در منطقه است و در بین إقشار مختلف شهر حویزه از احترام زیادی برخوردار است. این روشنفکر عرب قبل از دستگیری برای چندین بار توسط حراست اداره آموزش وپرورش شهرستان حویزه و حراست مرکز استان إحضار شده بود و او را از تدریس در کلاس های درس محروم نموده و برای مدتی قبل از بازداشت ، وی را مجبور به اشتغال در کانون فرهنگی شهرستان خفاجیه( سوسنگرد) نموده اند.

بنا به گزارش منابع محلی ، محمد مرمضی، دو ماه قبل  از این دستگیری نیز توسط اداره اطلاعات إحضار شد و برای دو هفته در بازداشت بود. فعالان حقوق بشر أضافه نموده اند که در روز پنج شنبه ٨ فروردین ١٣٩٢ معلم دیگری بنام ناجی غوابش ٣٠ ساله  شاغل در مدارس شهر  حویزه نیز در شهرستان خفاجیه  توسط نیروهای امنیتی دستگیر  شد. غوابش از أهالی روستاى مالکیه سفلى از توابع شهر خفاجیه ( سوسنگرد) که بطرز فجیعی و بطور وحشیانه و دور از انسانیت در معرض دید مردم توسط نیروهای اطلاعاتی از ماشین خود در بازار شهر کشیده و او را به مکان نامعلومی منتقل نموده اند.

 روشنفکران و قشر تحصیل کرده جوانان عرب همیشه مورد هجوم نیروهای اطلاعاتی بوده و تعداد زیادی از آنها بدلائل فعالیتهای سیاسی و فرهنگی  تبعید ، إخراج ، زندان و یا اعدام شده اند. از معلمان اعدامی می توان محمد علی سواری، ریسان سواری و لفته سیاحی و غیره نام برد از دبیران در بند نیز می توان نام هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی و محمد علی عموری نژاد و دیگران ذکر کرد. همچنین تعداد زیادی از معلمان و دبیران شهرهای عرب بدلایل فعالیتهای مسالمت آمیز تنزیل مزایا و گروه ، إخراج و یا به مناطق دور تبعید شده اند.

معلمان و کارمندان عرب در ادارات مختلف علاوه بر آزار و شکنجه در بازداشتگاه های اطلاعات و سپری دوره زندان بعد از آزادی نیز با قوانین هیأت های تخلفات إداری روبر شده و از اشتغال ممنوع و محروم می شوند. علاوه بر این نیز برخورد با فعالیتهای صنفی معلمان عرب در مقایسه با شهر های دیگر اختلاف زیادی دارد و این فرهیختگان متحمل بیشترین فشارها شده و همیشه با سخت ترین مجازات های هیات های اداری همانند بند ٣٧ ماده ٨ قانون رسیدگی به تخلفات اداری و اشد تنبیهات مانند بند (ی)و(ک) ماده ٩ که همان إخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی روبرو می شوند.

این فشارها و محدودیتها بر قشر تحصیل کرده ، جهت ایجاد رعب و وحشت بین فعالان عرب و جلوگیری از روشن کردن مردم نسبت به حقوق قانونی خود می باشد.

عکس درون متن: معلم بازداشت شده، محمد مرمضی

از: کریم دحیمی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى