در : صفحه اول » اخبار » درخواست لغو حکم اعدام پنج فعال فرهنگی عرب احوازی از سوی عفو بین الملل

درخواست لغو حکم اعدام پنج فعال فرهنگی عرب احوازی از سوی عفو بین الملل

اعدام

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه، ششم فروردین، در بیانیه ای با اشاره به اعتصاب غذای پنج مرد عرب احوازی، زندانی در زندان کارون احواز، از مردم سراسر جهان خواسته است با نامه نگاری به مقام‌های ایرانی جلوی اعدام این افراد را بگیرند، به بدرفتاری با آنها خاتمه دهند و هرچه سریعتر امکانات درمانی در اختیارشان قرار دهند.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است: پنج مرد عرب احوازی در اعتراض به تصمیم دادگاه عالی این کشور در تایید حکم اعدام خود و بدرفتاری ماموران حکومتی در زندان، اعتصاب غذا کرده‌اند. این افراد «شکنجه، آزار و اذیت و منع دسترسی به امکانات پزشکی» را از دلایل اعتصاب خود برشمرده‌اند.

نام پنج مرد زندانی که از عربهای احواز هستند عبارت است از: محمد علی عموری، سید جابر آلبوشوکه، برادر وی سید مختار آلبوشوکه و دو معلم به نام‌های هاشم شعبانی و هادی راشدی.

عفو بین‌الملل می‌گوید که دیوان عالی ایران حکم اعدام این افراد را روز ۹ ژانویه ۲۰۱۳ (۲۰ دی ۱۳۹۱) مورد تایید قرار داده است. در اعتراض به این حکم، افراد یاد شده روز دوم مارس (۱۲ اسفند) اعتصاب غذای «خشک» خود را آغاز کردند.

این سازمان می‌افزاید: اعتصاب غذای این پنج فعال فرهنگی عرب احوازی در اعتراض به شکنجه و بدرفتاری ماموران زندان کارون بوده است. مسؤولان زندان به رغم بیماری و شرایط نامساعد فیزیکی متهمان- که بخشی از آن ناشی از شکنجه‌های درون زندان بوده است- از فراهم آوردن کمک‌های پزشکی برای این افراد خودداری کرده‌اند. افزون بر این، مسوولان یاد شده همچنین به درخواست مکرر زندانیان برای معاینه توسط پزشک نیز بی توجهی نشان داده اند.

عفو بین‌الملل تصریح کرده است: مسؤولان زندان پس از اعلام اعتصاب غذای خشک زندانیان و در واکنش به این عمل، نخست هرگونه تماس تلفنی را برای این افراد ممنوع اعلام کردند. در جریان ملاقات اعضای خانواده زندانیان با آنها در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) هر پنج مرد محکوم به اعدام، اعتصاب غذای خشک خود را شکسته و از آن تاریخ وارد اعتصاب غذای «تر» شده‌اند.  در۲۰ مارس (۳۰ اسفند) در زمان ملاقات‌های معمول هفتگی، خانواده زندانیان با ممانعت ماموران از دیدار با عزیزان‌شان مواجه شدند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، «پنج عرب ایرانی در اوایل سال ۲۰۱۱ دستگیر شدند و در هفتم ژوئیه ۲۰۱۲ (۱۷ تیر ۱۳۹۱) در دادگاهی ناعادلانه پس از تفهیم اتهامات مبهم امنیتی از قبیل “محاربه با خدا و فساد فی الارض”، “تجمع و اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” به اعدام محکوم شدند.

عفو بین‌الملل در پایان بیانیه خود از مردم خواسته است که به زبان‌های «فارسی، عربی، انگلیسی یا زبان خودتان» به مقام‌های جمهوری اسلامی نامه بنویسند و موارد زیر را خواستار شوند:

یک: توقف اعدام پنج مرد عرب ایرانی، لغو حکم اعدام آنها و برگزاری مجدد دادگاه محاکمه این افراد در شرایطی مطابق با استانداردهای محاکمه عادلانه بدون اعاده حکم اعدام.

دو: تضمین عدم شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، از جمله در واکنش به اعتصاب غذای آنها و بررسی اتهام شکنجه این افراد توسط ماموران زندان. اشخاص خاطی می‌بایست بر اساس استانداردهای قضایی بین المللی محاکمه شده و عدالت در مورد آنها به مرحله اجرا درآید.

سه: تضمین ارائه کمک‌های پزشکی مورد نیاز به این پنج مرد زندانی و ادامه ملاقات رو در روی آنها با خانواده‌های‌شان و فراهم آوردن شرایط دسترسی آنها به وکیل مدافع.

ترجمه خبر برگرفته از وب سایت دانشجونیوز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى