در : صفحه اول » اخبار » درگذشت فاضل سکرانی شاعر بزرگ احوازی

درگذشت فاضل سکرانی شاعر بزرگ احوازی

فاضل سکرانی شاعر مشهور عرب احوازی

فاضل سکرانی یکی ازمشهورترین شاعران عرب احوازی دردوره معاصر روز یکشنبه ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ درسن ۹۰ سالگی درگذشت. وی که به ملا فاضل سکرانی معروف است پدر سبک شعری ابوذیه دراقلیم احواز محسوب می شود وآوازه اشعار وی به عراق وکشورهای حوزه خلیج عرب نیز رسیده است.

صفحه فیسبوکی کارون نیوز گزیده ای از زندگی این شاعر عرب احوازی ارائه کرده است که بخش هایی از آنرا تقدیم خوانندگان می کنیم.

ملا فاضل سکرانی در سال ۱۳۴۰ هجری قمری برابر با ۱۳۰۲ شمسی در فلاحیه (دورق) چشم به جهان گشود. شهرستان فلاحیه زادگاه بزرگان ادب چون ابن سکیت دورقی احوازی نیز بوده است.

ملا فاضل از کودکی در مکتب، تلاوت صحیح قرآن را یاد گرفت. وی خواندن و نوشتن را نزد استادی وارسته به نام سید رضا ابراهیمی آموخت و علاوه بر این دو، رسم خط و طریقه خواندن شعر و حفظ آن را نیز فرا گرفت و باید گفت سید رضا در شکل‌گیری شخصیت ملا فاضل سکرانی تاثیر بسزایی داشته است.
ملا فاضل سکرانی در سن هشت سالگی در اولین مدرسه فلاحیه که در سال ۱۳۱۵ شمسی افتتاح شد نام‌نویسی کرد و تا کلاس ششم ابتدایی که آن زمان از بالاترین مدارک تحصیلی به شمار می‌آمد ادامه تحصیل داد.

وی از کودکی به شعر علاقه داشت و حضور در محافل و مجلس ادبی علاقه او را مضاعف کرد. زندگی در شهری که بزرگان ادبی بسیاری را پرورش داده است و همچنین وجود پدری شاعر و وارسته به نام حاج یعقوب سکرانی و همچنین تلاوت قران کریم و خواندن شعر بزرگانی چون صاحب معلّقات و متنبی و ابی العلاء معرّی در تقویت بینه ادبی ایشان سهم به سزایی داشته است.

او در پیشرفت شعر شعبی (مردمی) عربی دراحوازی بسیار موثر بوده است و در کنار وی، شعرای زیادی پرورش یافته‌اند که از شاعران و بزرگان آینده شعر خواهند بود؛ از جمله شاگران وی دو فرزند ایشان مهدی و عادل سکرانی هستند که چندین اثر ادبی نگاشته‌اند.

ملا فاضل سکرانی اشعار زیادی سروده است و در بسیاری از اوزان شعر، دستی دارد؛ اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی دارد که به «عمید الابوذیه» ملقّب گردید. امروزه ایشان از بزرگان شعر شعبی اقلیم احواز به شمار می‌آید و شهرت وی از مرزها از گذشته و در آن سوی مرزها همتراز با بزرگان شعر شعبی عربی از ایشان یاد می‌شود.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى