در : صفحه اول » دیدگاه » طرح هایی که روحانی را با مساعدت رضایی به احواز کشاند

طرح هایی که روحانی را با مساعدت رضایی به احواز کشاند

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی

روحانی درآغاز سخنان خود دراحواز سعی کرد تاعلت استعجال درسفر به احواز وانتخاب اقلیم احواز به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود، را شرح دهد. علت این استعجال همان امر مهمی بود که روحانی آنرا انکار کرد وآن عبارت ازاهمیت استراتژیک این اقلیم برای ایران ودرعین حال بحران زدگی وضعیت معیشتی مردم این اقلیم وبحران همه جانبه محیط زیست احواز درنتیجه سیاست های دولت مرکزی ایران است.

روحانی که محسن رضایی را در کنار خود داشت، زمانی که به برشمردن وعده های خود برای مردم احواز رسید سخن ازطرحی به میان آورد که فعالان احوازی ماه هاست نسبت به نقش حساس این طرح برای تغییر بافت دموگرافیگ اقلیم احواز هشدارها داده اند.

روحانی رئیس جمهور دولت مرکزی ایران مهمترین وعده خود به مردم اقلیم احواز را تکمیل طرح ۸۰۰ هزار هکتاری کشاورزی اعلام کرد. وی اعلام کرد که به رغم هزینه بردار بودن این طرح، دولت وی این طرح را ظرف ۳ سال به انجام خواهد رساند. بنا به آمارهایی که قبلا وب سایت پادماز به نقل ازمسئولان استانی منتشر کرده است قرار است بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم شود.

روحانی درمرحله بعد ازاحیای کارون وممنوعیت برداشت آب از سرشاخه های این رودخانه، به استثنای آب شرب، خبر داد.

آنچه روحانی ازبیان آن طفره رفت بحث سدهای ساخته شده برروی رودخانه های اقلیم احواز است. مسئولان دولت مرکزی ایران به خوبی می دانند که به فرض حتی اگر آبی ازسرشاخه های کارون به فلات مرکزی فارس انتقال داده نشود، کارون کم رمق وحامل آلودگی های خطرناک به هیچ وجه قادر نیست ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کند. از طرف دیگر آنها وعده رفع مشکل بیکاری و “هجرت” به اشتغال را منوط به اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری معرفی کرده اند. از این سخنان برمی آید که ادامه حیات کارون و دادن فرصت حیات به ساکنان اصلی این اقلیم، تنها با بازکردن دریچه های سدها و اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری ممکن است.

چنین نیز به نظر می رسد که کنترل دریچه سدها ومصادره زمین های کشاورزان عرب ویا زمین های ناهموار ویا بایر، کاملا دراختیار دولت مرکزی ایران است. دراین صورت حضور محسن رضایی طراح سیاست های امنیتی نظام به همراه روحانی، کاملا سئوال برانگیز است.

پس ازانتفاضه ۲۰۰۵ ملت عرب احواز، محسن رضایی درهمایش «آسیب شناسی اثرات انتقال آب خ وزس ت ا ن بر منافع ملی» که اسفند ماه سال ۱۳۸۷ شمسی برگزار شد، گفته بود: رودخانه کارون به این دلیل که به مرکز اتصال دارد سبب می‌شود تا احواز از ایران جدا نگردد و موجب امنیت گردد همچنین به دلیل بهم پیوستگی فرهنگی، نقل و انتقالات و پیوستهای جمعیتی، از این رهگذر انسجام اجتماعی را نیز شاهد هستیم.

محسن رضایی همچنین با اشاره به نقش مهم کارون در توسعه این استان خاطرنشان کرد: کشور ایران برای توسعه به هشت منطقه تقسیم شده که منطقه جنوب غرب با مرکزیت احواز یکی از این مناطق است. لرستان، ایلام، چهار محال و بختیاری و احواز با هشت میلیون نفر جمعیت از استانهایی می‌باشند که در این منطقه قرار می‌گیرند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مسئله آب را نباید در افق امروز بلکه در افق آینده به آن نگریست. احواز در سال ۱۴۰۴ در منطقه متشکل از ۳۰ میلیون نفر جمعیت خواهد بود. احواز در ۱۴۰۴، به ارزش ۶۰ میلیارد دلار، کالا مصرف می‌کند که باید ۶۰ درصد از این میزان در این استان تولید شود و به همین سبب باید در آن زمان، توان تولید استان معادل ۶۰ میلیارد دلار باشد.

مقتدایی استاندار جدید اقلیم احواز که انتخاب شده روحانی است، وی نیز باتاکید بروحدت “اقوام” حاشیه کارون به هنگام تصدی منصب خود برضرورت اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری رهبری تاکید کرد.

عدم انتصاب مسئولان عرب ازسوی دولت روحانی، عدم به وجود آمدن هیچگونه تغییری درترکیب مدیریتی استان وادامه حاکمیت مطلق ۹۹٫۹ درصدی غیرعربها وغیربومی ها بر اقلیم احواز ازاستمرار کنترل کامل دولت مرکزی برمناصب مدیریتی برای اجرای طرح های برنامه ریزی شده خود حکایت دارد. این امر نشان می دهد که اجرا شدن طرح ۸۰۰ هزار هکتاری رهبری با وجود ترکیب فعلی ومورد حمایت روحانی نتیجه ای جز اختصاص بیش از ۸۰ درصد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی مود انتظار به مهاجران وارده ازدیگر استانها نخواهد داشت. این امر جز استمرار درد ورنج ها وسختی های ملت عرب احواز وتحقق سیاست های غیرانسانی دولت مرکزی ایران درراستای تغییر بافت جمعیتی احواز، معنای دیگری ندارد.

آنچه این نگرانی ها را بیشتر می کند دانستن این نکته است که تاسیس طرح های صنعتی جدید برای وارد ساختن مهاجران غیرعرب جدید به اقلیم احواز به دلایل مختلف درسالهای گذشته برای دولت مرکزی ایران هزینه های زیادی داشته است. به علاوه به دلیل شرایط سخت زیست محیطی احواز، ضریب ماندگاری مهاجران صنعتی کمتر ازمهاجران کشاورز است. بنا به این دلایل است که مسئولان دولت مرکزی ایران اخیرا طرح های کشاورزی را وسیله ای مفید برای تغییر بافت جمعیتی اقلیم احواز درنظر گرفته اند. براساس این رویکرد قرار است صدها هزار تن ازعشایر کوچنده لرستان وچهارمحال وبختیاری در زمین های اقلیم احواز اسکان داده شوند وبه کشاورزی مشغول شوند.

وعده های روحانی به ملت عرب احواز برای “هجرت” از فقر وگرسنگی وبیکاری به اشتغال ورفاه، وعده های طراحی شده محسن رضایی ودیگر مسئولان امنیتی است که ازشرایط سخت معیشتی مردم عرب به عنوان نیروی موثر جهت عوامفریبی وکسب رضایت عامه مردم وپیشبرد سیاست های امنیتی دولت مرکزی جهت تغییر بافت جمعیتی اقلیم احواز سوء استفاده می کنند.

نویسنده: مهدی هاشمی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى